77 867 läst · 799 svar
78k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Schucko är kvalificerat för 16A. Men testströmmen är högre än så. På vilket sätt skulle CEE17 vara testad annorlunda?
Hade min hybrid inte haft garantier kvar hade jag nog gjort en fulkoppling dvs dragit internt från ladduttaget och kopplat mig in på defas motorvärmaruttag. Vi kommer nog se sådant i framtiden och ännu mer bränder också pga att det anses ok ha motorvärmare gratis inkopplat.A Alexn72 skrev:
Man kan bli lite småirriterad på folk som kör motorvärmare dagarna långa och gnäller på andra som kanske bara laddar.
Vid Sunderbysjukhus i Luleå hade dem satt under parkeringsinfo en ny skylt "avser bilar som laddar från motorvärmaruttag" och i samma skylt där texten bild på parkeringsförbud. Dvs man med andra ord får böter fast man betalat parkering! Så löjligt, fick nästan lusten att skippa betala helt för parkeringen
De mest rimliga vore att alla betalar och samma kWh pris! Nu vet jag att det kommer komma en massa ursäkter för att folk ska kunna gratisvärma sin bil. Det finns faktist även där val t ex webasto vips så behövs inte uttag eller el överhuvudtaget, men då går det ju bensin/diesel och det är ju sååå hemskt!
Vi har ju alla våra val men vissa saker är irriterande. Ni som gnäller att folk gratistankar kan ju också byta till eldrift och sluta gnälla.
Redigerat:
Så blir även motorvärmarkabeln om du kör en riktig kupevärmare och här i Norrbotten räcker det inte köra 30 minuter... Skillnaden är bara att motorvärmarkabeln har ingen som helst skydd!klaskarlsson skrev:Det handlar iofs inte om säkring.
Ett Schuko-uttag klarar inte 10A kontinuerligt utan att bli varmt i många fall.
Vi laddade tex ett par kompisars Tesla via ett Schuko i en byggelcentral (fräsch) för ett par år sen. Vi satte strömmen till 8A och sedan gick jag ut och kollade efter 3-4h och kontakten var brännhet (dvs kunde inte hålal den i handen även om den inte höll på att brinna) !
Vi satte ned det till 6A - då höll det sig svalt...
Redigerat:
Varför pratar man inte om bränder i länder som Finland? Stortsett alla någorlunda moderna uttag tål 16A därborta.Bananskalare skrev:
Har vi så mycket sämre elgrejor eller
går vårat säkerhetstänk i överdrift och bränderna som uppstår gör det i undermåliga installationer som sedan skylls på billaddning?
Förmånsskatten förväntas tas bort för elladdning 1 Juli. Trodde faktiskt det gjordes redan vid årsskiftet.Claes Sörmland skrev:Lite mer krångligt är det väl än att bara koppla in sig i ett gammalt motorvärmaruttag och låta ens drivmedelskostnader hamna på någon annan, t ex ens arbetsgivare eller dess hyresvärd. Man ska ju ha tillåtelse först och oftast hamnar man ju i situationen att värdet av elen ska förmånsbeskattas som annat drivmedel.
ja det är faktiskt självklart på många arbetsplatser. Skall fortfarande förmånsbeskattas, men det är mer en fråga mot skatteverket, och tas om än tillfälligt bort 1 juli. Sp intentionen från samhället är att det får varav grattis att ladda på jobbet, om arbetsgivaren tillåter.Bananskalare skrev:Risken finns att fastighetsägaren eller arbetsgivaren kommer att vilja ta betalt om det dyker upp laddstolpar istället.
Det är en ganska stor investering.
Men det kanske fortfarande är självklart att man ska få ladda sin elbil gratis.
Med tanke på att TS får en fördel av att han slipper betala elen så tycker jag att det är inte mer än rätt att ts.står för fredagsfikat.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 942 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 942 inlägg
Det är förmånsbeskattning på att parkera hos arbetsgivaren också. Sjukt men sant. Hur många av er betalar för det?
Det är bara förmånsbeskattat om man inte betalar för parkeringen och det kostar pengar att stå på närliggande parkeringar.H HenrikHuslöse skrev:
Alla arbetsgivare jag har haft har antingen tagit marknadsmässigt betalt för P-platsen (kan göras med bruttolöneavdrag) eller rapporterat in förmånsvärdet.
Bara om parkeringar i dess närhet är med betalning. Var ett jäkla diskuterande när det infördes och vilken parkeringsavgift som skulle gälla, speciellt parkering i Stockholm centralt eller ytterområde, dvs om jag minns rätt "marknadsvärdet.H HenrikHuslöse skrev:
Exakt så, var med om att en tidigare ag försökte få oss att betala men närmaste betalparkering var över två kilometer bort. Det blev inget med det... Behöver jag säga att det var Postmord?A AndersS skrev:
Är gatuparkering tillåten på närmare håll då är det ju det som gäller förmånsmässigt. Men debitera kan de ju göra ändå.
Bara om det är betald parkering.H HenrikHuslöse skrev:
En gratis parkeringsplats get ingen förmån.
Edit
Såg nu att man öven väger in närliggande parkeringar. Den lär vara lätt att runda. Räcker att hitta en fri parkering inom promenadavstånd. Denna kan jag sätta min högra hand på stt den aldrig prövats av skv. Möjligen ihop med en massa andra tveksameter.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 858 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 858 inlägg
Har läst en del av kommentarerna! Kan din arbetsgivare prata med ägaren och gå igenom säkerheten för ägaren, kanske tillsammans med någon oberoende kunnig person?ARJU skrev:Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.
Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.
Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.
Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.
Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.
Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.
Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?