77 866 läst · 799 svar
78k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
Var inte riktigt så enkelt när det infördes, speciellt inte i Stockholmsområdet (hade då personal på flera platser i landet och men även på flera plaster i Stockholm. Blev riktigt OT, men ett minne av hur det skulle tolkas med beskattning.D Daniel 109 skrev:
När jag läser tråden får jag en flashback till när jag i början av 90-talet bodde i lägenhet och hyrde garageplats i en garagelänga. Kallgarage med motorvärmaruttag utan vare sig temperatur eller tidsstyrning. Det innebar att motorvärmare+kupévärmare på 2000 watt gick dygnet runt oavsett hur kallt det var utomhus. När man skulle backa ur garaget var det bastuvarmt i kupén så det första jag gjorde var att dra ner sidorutorna så att det skulle bli uthärdligt. Konstigt nog märkte jag aldrig av att kontakterna blev speciellt varma.
30 år senare kan man ju känna svår klimatskam över alla slösade kWh.
30 år senare kan man ju känna svår klimatskam över alla slösade kWh.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Du har tyvärr fel väldigt ofta. Du kanske skulle ta reda på fakta innan du skriver.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Bara för att jag inte påpekar alla fel du skriver betyder det inte att du har rätt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Nej, det var nästan lika illa som det jag svarade på.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag var inte helt fel ute. Utan ganska rätt.
Jag tog och läste på lite om schuko.
Esv rekommenderar inte att man använder dessa uttag för laddning av el. Detta då dessa inte är testade för långvarigt bruk med uppåt 16A.
Ett uttag testas först med 22A i en timme sedan med 16A i en timme
Det testas inte att köra en längre tid på 16A.
Så tolkade jag det.
Källa https://www.elinstallatoren.se/2019/02/den-farliga-laddningen/
Esv rekommenderar inte att man använder dessa uttag för laddning av el. Detta då dessa inte är testade för långvarigt bruk med uppåt 16A.
Så tolkade jag det.
Källa https://www.elinstallatoren.se/2019/02/den-farliga-laddningen/
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
På den tiden når man med god marginal stagnationstemperatur så det finns ingen anledning att testa längre tid.Bananskalare skrev:Jag var inte helt fel ute. Utan ganska rätt.
Så tolkade jag det.
Källa [länk]
Menar du att CEE 17 testas hårdare än så?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Tja men det visar på att jag hade rätt trots allt. Varför man inte testar längre det kan du få ta reda på om du tycker det är viktigt.D Daniel 109 skrev:
Jag misstänker att man inte testar längre beror på att mam inte tycker det är nödvändigt samt kanske viktigaste det behövs inte. Nu är det här mina gissningar och rätt eller fel det vet jag inte.
Nej, du har inte rätt. Det kvittar fullständigt hur länge du testar efter att stagnationstemperaturennär uppnådd. Det blir inte varmare ändå. Man testar så länge det är rimligt att testa, inte så länge man menar att produktens maximala användningstid är.
Du påstår dessutom att CEE17 är testad på en annan nivå än CEE7 med samma specade maxström.
Du påstår dessutom att CEE17 är testad på en annan nivå än CEE7 med samma specade maxström.
Medlem
· Stockholm
· 7 265 inlägg
Fast man återkommer återigen till elsäkerhetsverkets rekommendationer: Om du ska hävda att fastighetsägaren gör fel som följer dessa så måste du i princip motbevisa elsäk...ARJU skrev: