D Daniel 109 skrev:
Är gatuparkering tillåten på närmare håll då är det ju det som gäller förmånsmässigt. Men debitera kan de ju göra ändå.
Var inte riktigt så enkelt när det infördes, speciellt inte i Stockholmsområdet (hade då personal på flera platser i landet och men även på flera plaster i Stockholm. Blev riktigt OT, men ett minne av hur det skulle tolkas med beskattning.

När jag läser tråden får jag en flashback till när jag i början av 90-talet bodde i lägenhet och hyrde garageplats i en garagelänga. Kallgarage med motorvärmaruttag utan vare sig temperatur eller tidsstyrning. Det innebar att motorvärmare+kupévärmare på 2000 watt gick dygnet runt oavsett hur kallt det var utomhus. När man skulle backa ur garaget var det bastuvarmt i kupén så det första jag gjorde var att dra ner sidorutorna så att det skulle bli uthärdligt. Konstigt nog märkte jag aldrig av att kontakterna blev speciellt varma.

30 år senare kan man ju känna svår klimatskam över alla slösade kWh. :giggle:

• Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det där är falskt. Varför sprider du lögner?
Jag hade fel. Det kan alla ha.
Men din ton.gillar jag inte. Lägg ner den

• Haha
Limpdjuret
  • Laddar…
Du har tyvärr fel väldigt ofta. Du kanske skulle ta reda på fakta innan du skriver.

• Gilla
  • Haha
john.h och 6 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Konstigt nog märkte jag aldrig av att kontakterna blev speciellt varma.
Det stämmer inte. Enligt Elsäkerhetsverket brann garaget ner 1993.

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har tyvärr fel väldigt ofta. Du kanske skulle ta reda på fakta innan du skriver.
Grattis du har just vunnit i klassen felaktiga påståenden!
Men jag har fel ibland

Bara för att jag inte påpekar alla fel du skriver betyder det inte att du har rätt.

• Gilla
  • Haha
john.h och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Bara för att jag inte påpekar alla fel du skriver betyder det inte att du har rätt.
Jag antar att du tycker att du bidrar till att hålla en positiv ton i tråden? Jag antar inlägget även för tråden framåt?
Att inlägget var viktigt?

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Nej, det var nästan lika illa som det jag svarade på.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag var inte helt fel ute. Utan ganska rätt.

Jag tog och läste på lite om schuko.
Esv rekommenderar inte att man använder dessa uttag för laddning av el. Detta då dessa inte är testade för långvarigt bruk med uppåt 16A.

Ett uttag testas först med 22A i en timme sedan med 16A i en timme
Det testas inte att köra en längre tid på 16A.
Så tolkade jag det.
Källa https://www.elinstallatoren.se/2019/02/den-farliga-laddningen/

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det var nästan lika illa som det jag svarade på.
Så jag förstår att du aldrig har fel?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag var inte helt fel ute. Utan ganska rätt.

Jag tog och läste på lite om schuko.
Esv rekommenderar inte att man använder dessa uttag för laddning av el. Detta då dessa inte är testade för långvarigt bruk med uppåt 16A.

Ett uttag testas först med 22A i en timme sedan med 16A i en timme
Det testas inte att köra en längre tid på 16A.
Så tolkade jag det.
Källa [länk]
På den tiden når man med god marginal stagnationstemperatur så det finns ingen anledning att testa längre tid.

Menar du att CEE 17 testas hårdare än så?

• Gilla
MickeRavioli och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På den tiden når man med god marginal stagnationstemperatur så det finns ingen anledning att testa längre tid.

Menar du att CEE 17 testas hårdare än så?
Tja men det visar på att jag hade rätt trots allt. Varför man inte testar längre det kan du få ta reda på om du tycker det är viktigt.
Jag misstänker att man inte testar längre beror på att mam inte tycker det är nödvändigt samt kanske viktigaste det behövs inte. Nu är det här mina gissningar och rätt eller fel det vet jag inte.

Nej, du har inte rätt. Det kvittar fullständigt hur länge du testar efter att stagnationstemperaturennär uppnådd. Det blir inte varmare ändå. Man testar så länge det är rimligt att testa, inte så länge man menar att produktens maximala användningstid är.

Du påstår dessutom att CEE17 är testad på en annan nivå än CEE7 med samma specade maxström.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Bra feedback, eller vatten på min kvarn i alla fall. Faktiskt!
Vi har utan att räkna 10 microsar och har återkommande problem med att de skjuter säkringar.

Helt ofarligt.
Men ladda en ensam elbil på en asfalterad parkering, livsfarligt, det kan bli varmgång!...
Fast man återkommer återigen till elsäkerhetsverkets rekommendationer: Om du ska hävda att fastighetsägaren gör fel som följer dessa så måste du i princip motbevisa elsäk...

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.