Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Missade du mer än halva inlägg #13?
Eller så skrev jag även generellt. Missade du att läsa mitt inlägg?
 
  • Gilla
P-KAR och 5 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Installera en laddstolpe istället
Även om du tar fighten och kan kolla/visa att uttaget inte blir varmt vid säg 4-6 A laddström, så går det snabbare och är säkrare i längden med en stolpe, som för företaget inte blir så dyr alls.

Och även om du har ett ok från företaget så kan fgastighetsägaren hänvisa till elsäkerhetsverket.

Elsäkerhetsverket säger såhär:
Ladda i vanligt eluttag
Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag.
• Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag kontrollera elinstallationen.
• Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok.
• Förlängningssladd ska inte användas då det fnns risk att säkringen inte skyddar på rätt sätt. Hamnar dessutom kontrollbox eller förlängningssladd på marken kan dessa lätt skadas. Använd ingen utrustning mellan uttaget och laddkabeln.

[länk]
Då hade jag rätt.!
 
Risken finns att fastighetsägaren eller arbetsgivaren kommer att vilja ta betalt om det dyker upp laddstolpar istället.
Det är en ganska stor investering.
Men det kanske fortfarande är självklart att man ska få ladda sin elbil gratis.

Med tanke på att TS får en fördel av att han slipper betala elen så tycker jag att det är inte mer än rätt att ts.står för fredagsfikat.
 
  • Gilla
mikaelzzz och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Installera en laddstolpe istället
Även om du tar fighten och kan kolla/visa att uttaget inte blir varmt vid säg 4-6 A laddström, så går det snabbare och är säkrare i längden med en stolpe, som för företaget inte blir så dyr alls.

Och även om du har ett ok från företaget så kan fgastighetsägaren hänvisa till elsäkerhetsverket.

Elsäkerhetsverket säger såhär:
Ladda i vanligt eluttag
Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag.
• Gamla eller felaktiga kopplingar och kabelförgreningar i fastigheten kan orsaka varmgång vid hög belastning, vilket i sin tur kan leda till brand. Låt därför ett elinstallationsföretag kontrollera elinstallationen.
• Vanliga vägg- och motorvärmaruttag (Schuko) är inte gjorda för elbilsladdning och klarar inte återkommande hög belastning under lång tid - begränsa därför alltid laddningen till 8-10A och häng upp kontrollboxen i en krok.
• Förlängningssladd ska inte användas då det fnns risk att säkringen inte skyddar på rätt sätt. Hamnar dessutom kontrollbox eller förlängningssladd på marken kan dessa lätt skadas. Använd ingen utrustning mellan uttaget och laddkabeln.

[länk]

Det konstiga är väl att Elsäkerhetsverket inte avråder från t ex motor- och kupévärmare som drar 10 A under en längre tid? Eller andra förbrukare för den delen som kan dra 10A eller mer under en längre tid?
Varför är det bara vid elbilsladdning det helt plötsligt är farligt att belasta uttaget med halva dess märkström?
 
  • Gilla
39x och 11 till
  • Laddar…
Personligen avråder jag från att lyssna för mycket på Elskrämselverket. :rolleyes:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det konstiga är väl att Elsäkerhetsverket inte avråder från t ex motor- och kupévärmare som drar 10 A under en längre tid? Eller andra förbrukare för den delen som kan dra 10A eller mer under en längre tid?
Varför är det bara vid elbilsladdning det helt plötsligt är farligt att belasta uttaget med halva dess märkström?
Fast motorvärmare brukar ju vanligtvis inte gå mer än 30 min - inte helt ovanligt att det också är timer på motorvärmaruttag.
Men väldigt sällan dom går 4-10 h iaf
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Personligen avråder jag från att lyssna för mycket på Elskrämselverket. :rolleyes:
Såklart man kan tycka att dom är onödigt försiktiga, det är ju lite deras uppdrag just "elsäkerhet"
MEn om det nu är en fastighetsägare som följer rekommendationen så kan man nog formellt inte klaga på det ?
 
  • Gilla
Bemmbe och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eller så skrev jag även generellt. Missade du att läsa mitt inlägg?
Nej, det framgick inte tydligt alls.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då hade jag rätt.!
Nej, du hade inte rätt, vad hade du rätt i ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tommty
useless useless skrev:
Det konstiga är väl att Elsäkerhetsverket inte avråder från t ex motor- och kupévärmare som drar 10 A under en längre tid? Eller andra förbrukare för den delen som kan dra 10A eller mer under en längre tid?
Varför är det bara vid elbilsladdning det helt plötsligt är farligt att belasta uttaget med halva dess märkström?
Generellt för elprodukter som har hög förbrukning (tänker då på värme/kyla) är att dessa inte går kontinuerligt utan styrs av temperatur och slår till/från och således inte är en kontinuerlig belastning.

Elbilsladdare är det fullt fräs tills du börjar närma dig 80-90% av kapaciteten.

Kupefläkt i bil är snarare ett undantag, men även där om laddstolpen inte skulle gå på timer så är det _ingen_ som kopplar in kupefläkten kl.8 på morgonen, och sedan matar den ut 2000W+motorvärmare till kl.17, dels för att du hör du direkt när fläkten går igång och undrar varför. Och även för en "snål" person finns det ingen vinning i att ha en varm bil kl.10 när du slutar kl.17.
 
  • Gilla
P-KAR och 4 till
  • Laddar…
C
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
MEn om det nu är en fastighetsägare som följer rekommendationen så kan man nog formellt inte klaga på det ?
Håller med, det varnas lite varstans om elbilsladdning i vanliga uttag, det är inte bara elsäkerhetsverket utan i media, från försäkringsbolagen osv. Så svårt att begära att man som hyresvärd skall veta bättre.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför ska det vara så självklart att få ladda sin elbil på jobbet? Var det lika självklart när du hade en bensinbil att få tanka på jobbets bekostnad? Varför ska det då vara självklart att få ladda sin elbil? Det är skrämmande hur elbilsägare beter sig. Bara för att de kör elbil.
Att ladda sin elbil i åtta timmar det går åt en del ström under den tiden. Sen att bara säga att den drar 8A så det ska vara okej. Det är ingen självklarhet. Du vet inte hur kablarna är förlagda t.ex.
Sen borde väl även du veta att elen är väldigt dyr just nu.
Om du nu har räckvidds problem så är det ditt ansvar. Inte din arbetsgivare eller fastighetsägare. Om dina barn har hälsoproblem beklagar jag verkligen det.
Du verkar väldigt negativ inställd och har dessutom inte läst vad jag redan skrivit, det blir därmed svårt att se ditt svar som konstruktivt.
 
  • Gilla
  • Wow
Donn och 15 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Du verkar väldigt negativ inställd och har dessutom inte läst vad jag redan skrivit, det blir därmed svårt att se ditt svar som konstruktivt.
Men varför inte svara på frågan... Du kryper undan.
Så jag ställer om frågan. Varför är det så självklart att man ska få ladda sin elbil utan att behöva betala? Ingen går in till chefen och säger du ska betala min bensin.

Sen ställde jag en fråga om ljusbågen. Vill du inte svara på den frågan?


Bara för att jag är negativt inställd så blir det jobbigt?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Smörblomman1994 och 11 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, du hade inte rätt, vad hade du rätt i ?
Att du inte läser mina inlägg?
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att du inte läser mina inlägg?
Inte ens det hade du rätt i. Det du försöker förmedla var inte tydligt, försök igen eller lämna tråden, det är meningen att man ska tillföra saker , inte gnälla!
 
  • Gilla
pieorpaj och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.