77 872 läst · 799 svar
78k läst
799 svar
Fastighetsägaren rycker min laddkabel.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 132 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 132 inlägg
En undran.
Reseladdare kan man ladda med sådan utan att det blir krångel?
såg att Toyotas nya har spärr för Max antal snabbladdningar per dag tror jag det var och sen är det inte lov att använda nödladdare längre på el bil.
Nödladdare är precis vad det heter endast för nöd.
är nödladdare samma som reseladdare?
Detta är dock i Norge jag såg detta.
Reseladdare kan man ladda med sådan utan att det blir krångel?
såg att Toyotas nya har spärr för Max antal snabbladdningar per dag tror jag det var och sen är det inte lov att använda nödladdare längre på el bil.
Nödladdare är precis vad det heter endast för nöd.
är nödladdare samma som reseladdare?
Detta är dock i Norge jag såg detta.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Svårt att säga vad olika aktörer lägger in i ord.H Hallerudsbo skrev:En undran.
Reseladdare kan man ladda med sådan utan att det blir krångel?
såg att Toyotas nya har spärr för Max antal snabbladdningar per dag tror jag det var och sen är det inte lov att använda nödladdare längre på el bil.
Nödladdare är precis vad det heter endast för nöd.
är nödladdare samma som reseladdare?
Detta är dock i Norge jag såg detta.
Men ladda från laddstolpe med Typ-2 kabel = typiskt det som rekommenderas.
Att ladda från Schuko = bara vid vissa tillfällen (nödladdare?)
Att snabbladda (från stolpe naturligtvis, oftast via CCS): Kan vara begränsat då det tär på batteriets livslängd
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Tycker det låter skumt. Det måste ha med värme utvecklingen som blir vid laddning. Men batteriet borde inte lida så mycket av att snabbladda ofta.H Hallerudsbo skrev:En undran.
Reseladdare kan man ladda med sådan utan att det blir krångel?
såg att Toyotas nya har spärr för Max antal snabbladdningar per dag tror jag det var och sen är det inte lov att använda nödladdare längre på el bil.
Nödladdare är precis vad det heter endast för nöd.
är nödladdare samma som reseladdare?
Detta är dock i Norge jag såg detta.
Precis, TS är elbilsägare, diskussionen var om en enskild person så dina privata åsikter passar sig inte så bra i denna tråd. Öppna gärna en egen tråd, tex:” varför ska anställda få ladda bilen på jobbet?”Bananskalare skrev:
Står detta i några forumregler, som jag missat? Det är nog dessutom många som inte uppfattat, och skriver saker som inte tillför något!Jonatan79 skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 132 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 132 inlägg
vet att Toyota fått mycket skit för sin nya bz4x.Bananskalare skrev:
Var jobbar kompisen som sa att den är spärrad på Max 1 snabbladdning per dag.
Sen att all laddning med nödladdare för elbilar i Norge inte är lov.
De ska endast användas som nöd inget annat.
Just snabbladdning när man hamnar på hastigheter uppåt 150kw-200kw, är det som "sliter" på batteriet.Bananskalare skrev:
Och tillverkarna har ju system för att hantera detta.
Men 1: Då komemr systemen dra ned på hastigheten om dom känenr att det inte är optimalt
2. Batteriet är certifierat/garanterat ett visst antal cykler, så då kan man begränsa dessa för att upprätthålal det (även om det är teoretsika cykler)
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Jag personligen lan tycka att det är mitt ansvar att sköta batteriet....H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 132 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 132 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Men em tanke om man pratar om antalet laddcykler så finns det en risk att man små laddar här och där. istället för fullt direkt. Å andra sidan hur ofta behöver man snabbladda batteriet flera gånger om dagen? Det är förstås taxibilar borde ligga i riskzonen. Men normal användning? Man kan vända på det. En bil med kort körsträcka riskeras att snabbladdas oftareklaskarlsson skrev:Just snabbladdning när man hamnar på hastigheter uppåt 150kw-200kw, är det som "sliter" på batteriet.
Och tillverkarna har ju system för att hantera detta.
Men 1: Då komemr systemen dra ned på hastigheten om dom känenr att det inte är optimalt
2. Batteriet är certifierat/garanterat ett visst antal cykler, så då kan man begränsa dessa för att upprätthålal det (även om det är teoretsika cykler)
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 132 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 132 inlägg
ja det blir säkert så bara nog många skaffar el bil.Bananskalare skrev:
som i Norge där all bom avgift och parkering var/är kanske gratis än.
Samt att el bilar får köra i kollektiv fältet.
Vet det var prat om att ta bort allt det/ om de inte redan gjort det för det var så mycket elbilar så det blev kaos.
vet även att det är ett hett ämne att skattlägga de som laddar på jobbet för skatteetaten i Norge vill ha in var krona.
Börjar jämföra att de som laddar på jobb borde betala skatt, de som kör bensin/diesel eller åker kollektivt får inte hjälp av arbetet så varför ska de med elbil ha det bättre.
vet att vårat jobb iallafall tycker att de med elbil ska få gratis laddning för att hjälpa till mot det gröna skiftet.
men tror staten kommer sätta käppar i hjulen snart
Defekt uttag. De är alla godkända för 16A.klaskarlsson skrev:Det handlar iofs inte om säkring.
Ett Schuko-uttag klarar inte 10A kontinuerligt utan att bli varmt i många fall.
Vi laddade tex ett par kompisars Tesla via ett Schuko i en byggelcentral (fräsch) för ett par år sen. Vi satte strömmen till 8A och sedan gick jag ut och kollade efter 3-4h och kontakten var brännhet (dvs kunde inte hålal den i handen även om den inte höll på att brinna) !
Vi satte ned det till 6A - då höll det sig svalt...
Stiften i Typ 2 kontakten har bara 25% större yta och 60% större area men används för 63A AC.
Trefashandskar för 16A är faktiskt klenare än schuko.
Det är inte självklart nej. Men trådskaparen har ett OK.Bananskalare skrev:
Jag har svårt att tro att motorvärmaruttaget märker någon skillnad mellan en laddare och en motorvärmare. Lite mer störningar från laddaren kanske.
Om motorvärmaruttag en på något sätt förutsätter resistiv last så kan det dock bli problem. Tex om spänningen sänks om flera ansluter motorvärmare för att hålla nere effekten.
På min ena bensinbil har jag en laddare kopplad på motorvärmarkabeln.
ARJU skrev:
Redigerat: