319 571 läst · 667 svar
320k läst
667 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Skall man fixa till alla brädorna på en gång eller att det är rejält många så kan ett kar ge en tidsvinst. Man kan faktiskt doppa brädorna utan att arbeta in "medlet" med pensel och få det bra. Hur man gör är upp till en själv, för slutresultatet spelar det ingen roll.
Plåtarna är AluZink och de ser som nya ut fortfarande. Har sett på andra hus där de haft grålackerade plåtar att det blivit ränder (gulbruna) på plåtarna, men då har panel och plåtar sattits upp i samma veva så jag vet inte om det är en reaktion eller bara är att torka bort (skall undersöka). Jag satte upp panelen en tid innan plåtarna kom på¨plats så jag vet inte om regn m.m kan ha lakat ur det värsta.
Men rostfria plåtar är inte snyggt, kör alu isåfall så du får lite patina.
Men jag ser inga problem med de galvade spikarna, de är fortfarande "galvade".
Kanske dags för lite nytagna foton om någon är intresserad?
Men rostfria plåtar är inte snyggt, kör alu isåfall så du får lite patina.
Men jag ser inga problem med de galvade spikarna, de är fortfarande "galvade".
Kanske dags för lite nytagna foton om någon är intresserad?
Okej, då blir det nog att täcka plåtarna för min del ett tag
Jag har en Ral kulör på fönstren som stämmer bra överens med dom lackade blecken. Skulle nog se lite konstigt ut med för många färger på så liten yta. Gäller väl bara att hålla tummarna så man slipper ränder då som du säger.
Släng gärna upp lite nya bilder Bengtsson. Min panel är ju i startfasen och ser mest ut som tryckt virke nu efter behandlingen. Hoppas dock på lite mer grå ton med tiden.
Jag har en Ral kulör på fönstren som stämmer bra överens med dom lackade blecken. Skulle nog se lite konstigt ut med för många färger på så liten yta. Gäller väl bara att hålla tummarna så man slipper ränder då som du säger.
Släng gärna upp lite nya bilder Bengtsson. Min panel är ju i startfasen och ser mest ut som tryckt virke nu efter behandlingen. Hoppas dock på lite mer grå ton med tiden.
När jag först fick förslaget att köra fasaden obehandlad så var det ett ganska stort kliv att ta sig över. Men så här i efterhand ångrar jag det inte, aldrig mer måla , nästa generation får skapa konto här om 70 år och fråga hur man byter fasad.
Jag vet att många vill ha det silvergrått, men det är svårt att få det som man ser på blider på fasader, mycket beror på luftföroreningar, vädersträck, nederbörd, soltimmar, järnvitriol...eller?
Jag bifogar lite bilder hur det ser ut nu. Det är lite "smådetaljer" på huset som behöver fixas (finns en annan tråd om detta ).
Bilderna är tagna i skymning och med moln på himelen, mbilkamera och en urusel fotograf.
Från syd/väst
från nord/väst
annan vinkel
det missfärgar cement/kalk material
Takutsprånget gör att regnet inte kommer åt överallt
De galvade 4" spikarna är som nya fortfarande
AluZink blecken har klarat sig utan problem, även alu-fönstren (anodiserade)
Men trä är ett fantastiskt material, gillar det skarpt.
Jag vet att många vill ha det silvergrått, men det är svårt att få det som man ser på blider på fasader, mycket beror på luftföroreningar, vädersträck, nederbörd, soltimmar, järnvitriol...eller?
Jag bifogar lite bilder hur det ser ut nu. Det är lite "smådetaljer" på huset som behöver fixas (finns en annan tråd om detta ).
Bilderna är tagna i skymning och med moln på himelen, mbilkamera och en urusel fotograf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från syd/väst
Logga in
Skapa konto
från nord/väst
Logga in
Skapa konto
annan vinkel
Logga in
Skapa konto
det missfärgar cement/kalk material
Logga in
Skapa konto
Takutsprånget gör att regnet inte kommer åt överallt
Logga in
Skapa konto
De galvade 4" spikarna är som nya fortfarande
Logga in
Skapa konto
AluZink blecken har klarat sig utan problem, även alu-fönstren (anodiserade)
Logga in
Skapa konto
Men trä är ett fantastiskt material, gillar det skarpt.
Vi började förr året med att byta fasad på huset och än så länge är bara en sida färdig. Förra ägaren hade målat någon plastfärg utan ordentligt underarbete samt målat in fukt så det var bara att riva ner allt. Vi läste långe och väl och först funderade vi på någon form av slamfärg men jag älskar verkligen järnvitriol.
Vi har också en inventerad fasad med 95x21 underbrädor och 120x21 överbrädor. Vi har inget exakt mellanrum utan det varier mellan 4 upptill 15 mm men det bidrar till charmen. Tyvärr var förra sommaren olidligt varm och även om brädorna fått torka innan så har de vridit och slagit sig litegrann men eftersom underbrädorna inte har speciellt stort mellanrum så förhoppningsvis gör det inte så mycket.
Tyvärr har fasaden fläckat ner våra pvc fönster, de har blivit alldeles gulfläckiga men vi hoppas kunna mildra det med en del gnuggande.
Men jag älskar min fasad. Den lever. På vissa ställen har gyllengul kåda krupit fram. Fasaden känns så levande och vacker. När det är soligt är fasaden gyllene och när set regnar mörknar den.
Vi har också en inventerad fasad med 95x21 underbrädor och 120x21 överbrädor. Vi har inget exakt mellanrum utan det varier mellan 4 upptill 15 mm men det bidrar till charmen. Tyvärr var förra sommaren olidligt varm och även om brädorna fått torka innan så har de vridit och slagit sig litegrann men eftersom underbrädorna inte har speciellt stort mellanrum så förhoppningsvis gör det inte så mycket.
Tyvärr har fasaden fläckat ner våra pvc fönster, de har blivit alldeles gulfläckiga men vi hoppas kunna mildra det med en del gnuggande.
Men jag älskar min fasad. Den lever. På vissa ställen har gyllengul kåda krupit fram. Fasaden känns så levande och vacker. När det är soligt är fasaden gyllene och när set regnar mörknar den.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser ut som ni dränkt brädorna ordentligt. De mörkare partierna kan vara att träts struktur är annorlunda, skulle gissa att de är rätt släta, som om man sågat utefter en årsring. Det kommer att jämna ut sig med tiden, men om du känner att du inte vill chansa så behandla några extra brädor nu och låt stå i samma läge så kan du byta nästa år utan att det blir för stora nyansskillander direkt. Om ett år eller två kommer nyansen på fasaden vara samma som de mörkare partierna skulle jag gissa på.
Men se till att ni städar arbetsplatsen , risken för olyckor är stor med så mycket bös på runt huset.
Men se till att ni städar arbetsplatsen , risken för olyckor är stor med så mycket bös på runt huset.
Medlem
· Stockholms län
· 2 inlägg
Tack för att ni delger alla erfarenheter!
Jag planerar att järnvitriola in våra fasadbrädor i gran 20x120 genom att göra ett bad och sänka ner brädorna och låta dem torka i en vecka innan vi spikar upp brädorna. Jag har många gånger använt järnvitriol till mindre byggen tidigare med bra resultat men har då strukit på blandningen.
Ni som har "badat" i Järnvitriolblandning. Hur länge hade ni brädorna i vattnet? Använde ni något för att "massera" in vattnet i/på ytan efteråt? Jag har förstått att jag bör borsta brädorna innan med stålborste. Något annat jag bör tänka på vad gäller badningen?
Objektet:
Jag planerar att järnvitriola in våra fasadbrädor i gran 20x120 genom att göra ett bad och sänka ner brädorna och låta dem torka i en vecka innan vi spikar upp brädorna. Jag har många gånger använt järnvitriol till mindre byggen tidigare med bra resultat men har då strukit på blandningen.
Ni som har "badat" i Järnvitriolblandning. Hur länge hade ni brädorna i vattnet? Använde ni något för att "massera" in vattnet i/på ytan efteråt? Jag har förstått att jag bör borsta brädorna innan med stålborste. Något annat jag bör tänka på vad gäller badningen?
Objektet:
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholms län
· 2 inlägg
Tack! Räcker det med att det är varmt när jag blandar järnvitriolen? Jag har inget att värma badet med på plats men kan blanda i ljummet vatten och ta med i dunkar.Xlntjone skrev:
Jag hade tänkt bygga karet med virke och lägga i byggplast för att det inte skall läcka. Finns det någon överhängande risk i att använda byggplast?
Du kommer att få fylla karet ett par gånger gissar jag på och det är inte hala världen om det blir lite svalare så länge det inte är isvatten.
Är ingen fara med plast men jag tror det räcker med att du tätar innerhörnorna med silikon eller liknande.
Ett tips till är att vara klädd i regnkläder och gummihandskar, det är onget roligt att få på sig och får du det på händerna finns det risk att väldigt mycket smakar järn när du äter.
Är ingen fara med plast men jag tror det räcker med att du tätar innerhörnorna med silikon eller liknande.
Ett tips till är att vara klädd i regnkläder och gummihandskar, det är onget roligt att få på sig och får du det på händerna finns det risk att väldigt mycket smakar järn när du äter.
Jag har alltid använt varmt vatten då jag blandat lösningen, men har aldrig sett någon skillnad vid behandling. Jag tror inte det spelar någon roll, denna typ av behandling förlåter det mesta.