Hur är det med allt som slabbas utanför karet och droppar på marken. Är det giftigt/menligt på något sätt?

Nu är jag inte kemist eller biolog, men det jag hittat pekar på att det är helt ofarligt. Har inte sett ett spår på marken där jag själv slabbat. Men många kemikalier som setts ofarliga har senare visat sig giftiga. Just denna blandning är ändå rätt naturlig (förutom diskmedel) och har används under lång tid så det "borde" inte vara någon fara.

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vill tacka för all tid ni lagt ned i denna otroligt användabara tråden, kommer bli en Life-saver för mig.

En fråga jag har för att komplettera är hur ni gjort efter ni badat plankorna?

Låter ni dom snabbt torka och sedan upp med dom? eller måste dom torka dyng/veckor innan? Hur gör ni då om ni ska maganisera dom och ska rada upp dom med mellan lägg i buntar? Blir det inte missfärgningar då?

mvh

Strö stapla tror jag det heter.

Benz0187 skrev:
Strö stapla tror jag det heter.
Gör du uppehåll mellan "strö" och "stapla" även när du talar?

Sorry! Nu var jag lite väl elak....

Redigerat:
mielo skrev:
Gör du uppehåll mellan "strö" och "stapla" även när du talar?

Sorry! Nu var jag lite väl elak....
Hej och ursäkta mig ifall jag inte passar in... Dock så står det ingenstans i forumets regler att man inte får stava fel men däremot står det ett och annat om ditt beteende.

Jag har dyslexi (Googlade ordet så det blev rättstavat för din skull).

Kunde du svara på mina funderingar eller ville du bara vara otrevlig?

• Gilla
Hosse och 2 till
  • Laddar…
Du behöver inte stressa för att få upp brädorna, de skall ju sitta rätt många år sedan om man säger så.
Jag har inte badat plankor, utan blaskat ned dem med bred pensel och sedan lagt bräderna på hög med strö emellan. I början kan man se nyanser m.m där ställning m.m skymt ljuset, men det försvinner snabbt.
Så blaska på efter bästa förmåga och förvara panelen så att den luftas, för träts skull. Vissa satte jag upp samma dag, andra några veckor efter.
Har några kvar som blev över och det ser samma ut som de jag satte upp.

Välkommen till forumet, tiden vi lagt på denna tråd hoppas vi tjäna igen på att slippa måla i framtiden. Lycka till med fasaden.

Att någon påpekar stavningen får man ta, det finns en del lösningsmedelsskadade målarferak :p tror inte det var illa ment. Nu släpper vi den biten.

Posta gärna bilder på resultatet.

• Gilla
StoraO och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för din tid du lagt ner i denna tråden. Nu börjar planeringen inför bytet på allvar.

Hej
Jag badade min panel. Byggde ett badkar längre än panelen av 2x5" och täckte med byggplast invändigt. Varje bräda lades i med yttersida ner och sedan skakade/ruskade vi lite på brädan för att få bort bubblor och luft. Man ser om det täckt bra om man har i Hedins bets.
Brägårn va bussiga så vi stod på deras gårdsplan. Hade med 2 st 25 l dunkar med färdigblandad varm vitriol hemmifrån. 130-140 kvm panel tog 2,5 timma att "måla" inkl fika. Vi var två pers, hade brädtraven på ena sidan karet och ströade upp färdigdoppade brädor på andra sidan. Minimalt med förflyttningar=effektivt arbete. Rena tomteverkstan' - det gick snabbt. Tänk på att ströa rakt och riktigt mellan varje skift annars kan panelen slå sig och blir det svårt att montera upp om den är spontad som min. Ej ströade ospännda brädor slår sig supersnabbt i solen.
Efter racet vi körde tittade jag på traven och funderade jag lite på vem, förutom järnvitriolare lyckats behandla en hel fasad från sågat till färdigt på 2,5 timme och till en kostnad av <300 kr? :)
Nu sitter panelen uppe och grånar. 5 månader nu. Har gått från gult till tryckimpregneringsgrönt och nu i vårsolen börjar en gråare ton uppstå. Kommer nog bli ok efter sommaren hoppas jag.
Tänk på att täcka över eventuella plastfönster första tiden för det färgar av sig.

Tack.

Bra att du sa det om pvc fönster. Ska sätta in sådana i samma veva. Hur länge tror du jag behöv täcka fönstren?

Jag sprutade min stuga med en sådan här spruta
Iofs innan jag monterade fönster/plåtar men grymt enkelt. Runt 3 timmar för hela stugan... Smidigt om man gör allt själv och av någon anledning inte har möjlighet att bada virket.

Vet inte. Jag har bara en datapunkt. inte mkt att bygga erfarenhet av.
Mina har varit täckta sedan oktober/november förutom ett av fönsterpartierna. Där blåste det av vid en av stormarna i vintras när jag inte var på plats. Men det har inte färgat där det blåst av så det verkar räcka med ett par veckor/månader.
Vi bygger sommarhus så de får sitta kvar till huset blir färdigt i sommar.
Min teori är att det beror nog helt på hur mycket det regnat på panelen så överskottsvitrol spolats av. Där huset står regnar det inte så mkt då tar det längre tid. Tror det beror på antalet regnskurar på alla 4 väderstreck snarare än tid.

Ps. Skulle jag sätta min panel igen skulle jag nog ta rostfri spik istället för jag har fått missfärgning (eller ytrost?) på mina galvade spikar. Dock sitter ju inte rf spik lika bra så det kanske straffar sig på annat sätt? Vad vet jag.

Redigerat:
Okej. Känns så tråkigt bara att behöva täcka fönstren i flera månader, särskilt nu över sommarn med tanke på värmen.. Men verkar vara nödvändigt... Ni andra som satt panelen, vilken spik använde ni?

Spik? Bygger en mycket liten stuga så det räckte med cirkus 2500 rostfria skruvar... :)

Ang spik så har jag spikat med 4" galv. Gick och tittade på skallarna idag och inga har spår av rost eller missfärgningar. Får man det är det nog är det nog pga att galvet är dåigt på spiken. Glav är ju zink som skall reagera med järnet innan oxideringen (rost) gör det.

Skall försöka lägga upp aktuella kort på fasaden nu efter 8 år om någon är intresserad.
Andra får gärna lägga upp kort på sina, det är kul att jämföra.

Även om obehandlat var hett för några år sedan så ångrar jag det inte en sekund idag, Bilr bara bättre och bättre.

• Gilla
Marypop68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.