319 578 läst · 667 svar
320k läst
667 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Medlem
· Västra Götaland
· 82 inlägg
Åh låter supersnyggt, bilder?
Vet du om vår blandning på vitriolen kan ha ngn nackdel dvs att det blir för "svag lösning" på ngt sätt? Nu har vi dock redan hunnit stryka hälften.....
Vet du om vår blandning på vitriolen kan ha ngn nackdel dvs att det blir för "svag lösning" på ngt sätt? Nu har vi dock redan hunnit stryka hälften.....
Ser du att brädorna jämt ändrar nyans efter en dag eller två så är du rätt ute, annars är det bara att blaska på mer. Jag har haft en katt som pinkat på fasaden, det blir inte snyggt, men då kör man på mer på de ställena, så är allt i ordning sedan.
Komihåg att du påskyndar en naturlig gråning och inte målar.
Komihåg att du påskyndar en naturlig gråning och inte målar.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
En kompis har använt järnvitriol nu när han klär om huset, han byggde en låda som han klädde med plast inuti och så hällde han i vätskan och doppar brädorna i detta. Verkade väldigt smidigt!!
Kan man ha järnvitriol på en panel som är grundoljad från fabrik? (Eftersom hussäljaren sa att det gick att måla med alla färger inkl järnvitriol på det så brydde vi oss inte om att forska mer i det, nu har vi tyvärr hört någonstans att grundolja och järnvitriol inte går ihop. Hur är det egentligen?)
Om det nu går, hur mälar man bäst en anel som redan sitter på huset? Sprutmålning?
Om det nu går, hur mälar man bäst en anel som redan sitter på huset? Sprutmålning?
Järnvitrion är egentligen ingen färg, bara en genväg att få trät gråare snabbare. Så har du tid gör du inget alls och panelen grånar naturligt efter hand. Om det går på oljat vet jag inte, men prova på en planka och se om du gillar resultatet efter några veckor, det blir ju inte som det blir efter något år, men en indikation borde det ge.
Enklaste sättet att måla uppspikad fasad är en ogrässpruta och pensel, det är bara att blöta på ordentligt, det som inte sugs in rinner av.
Enklaste sättet att måla uppspikad fasad är en ogrässpruta och pensel, det är bara att blöta på ordentligt, det som inte sugs in rinner av.
Hej,
Tack för ett bra inlägg!
Jag står inför beslut att behandla min fasad med järnvitriol. En fråga, vad hade du för typ av virke?
Är du fortfarande nöjd med resultatet nu några år senare?
Tack för hjälpen!
Maria
Tack för ett bra inlägg!
Jag står inför beslut att behandla min fasad med järnvitriol. En fråga, vad hade du för typ av virke?
Är du fortfarande nöjd med resultatet nu några år senare?
Tack för hjälpen!
Maria
Jag är supernöjd, skall lägga in några bilder så ni kan se hur fasaden ser ut ny och efter några år.
Panelen är 28x145 och i princip varenda planka var tagen från kärnan.
I princip borde all panel som kan målas med slamfärger kunna användas, de ger inte så mycket skydd de heller, vet några som kört med vanlig z-panel.
Panelen är 28x145 och i princip varenda planka var tagen från kärnan.
I princip borde all panel som kan målas med slamfärger kunna användas, de ger inte så mycket skydd de heller, vet några som kört med vanlig z-panel.
Det tre första bilderna är då jag precis satte fasaden , bild #4 är ca 2 år efteråt , resten är ca 4 år efter behandling. Jag har lite kvar att göra med utsidan, men bara så ni får en ide hur det kommer att bli.
Riktigt snyggt! Tack för bilderna!
För er som är intresserad och bor i Göteborgsområdet kan jag även berätta att Ljungbergs lagerlokaler i Sisjön (två hus från K-rauta på samma sida) har järnvitriol som suttit i över 10 år. Även det riktigt fint!
För er som är intresserad och bor i Göteborgsområdet kan jag även berätta att Ljungbergs lagerlokaler i Sisjön (två hus från K-rauta på samma sida) har järnvitriol som suttit i över 10 år. Även det riktigt fint!
Det går säkert att spara, har själv inte testat mer än någon dag eller två.
Svårt att veta, men troligtvis går det bort med vatten, kan vara vitriolen som kristalliserat.