Tomture61
R robinma skrev:
Jag har en keddy från när huset byggdes i början av 80 talet, de hette inte 1002 då. Men jag tömmer min varje dag ja. Det blir inte mycket aska, men det är ju så enkelt att tömma.
Läste i ett annat forum att en ägare av en insattskamin gjöt ett 20 mm keramiklager i botten på kaminen och fick en mycket bättre förbränning , inga kolbitar kvar i askan .

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Mikael_L
K krenr09 skrev:
Vi har en rejäl gammal koppargryta med lock bredvid kaminen som rymmer några tömningar. Tömmer också med en liten skyffel. Sprider askan i land o kompost sedan.
Tänk på att askan troligast har relativt mycket tungmetaller i sig.
Jag sprider inte askan där jag odlar sånt som ska ätas.
Men gärna runt buskar och prydnadsträd.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tänk på att askan troligast har relativt mycket tungmetaller i sig.
Jag sprider inte askan där jag odlar sånt som ska ätas.
Men gärna runt buskar och prydnadsträd.
Blir det inte samma mängd tungmetaller om samma ved ligger i jorden och multnar?

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F
Huddingebo Huddingebo skrev:
Blir det inte samma mängd tungmetaller om samma ved ligger i jorden och multnar?
Kanske. Brukar du ha ruttnande träd i trädgårdslandet?

https://sverigesradio.se/artikel/6513781

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Verkar lite vagt det där från SR. Fortsätter nog sprida lite aska här och var.

Ang. asktömning så tömmer jag min Keddy ca 1gång per vecka. Dvs efter ca 200l blandad ved. Har den lilla modellen som är 50cm bred.

A A bygg skrev:
Hur varma är egentligen rökgaserna, då de lämnar kaminen?
Jag har mätt på vår insats, Keddy ansluten till stålrör i befintlig murad skorsten.
Glasluckan ca 250 grader.
Kaminen något lägre.
Rökröret ut ur kaminen 160 grader,

Jag tycker att det låter lågt, men rökgaserna kanske inte är varmare än så,,,
Jag har ibland fått över 500 grader på vår bastukamin då det brinner som värst. Man får inte elda för hårt i den, får elda med asklådan helt stängt för skorstenen har så löjligt bra drag.

F Fideliox skrev:
Kanske. Brukar du ha ruttnande träd i trädgårdslandet?

[länk]
Skogen är ju full av de. Och än har väl ingen blivit förgiftad av blåbären...

• Gilla
Ulltand och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...och för en vanlig Contura 500 kamin kan man läsa:

[bild]

Det är rätt mycket och sett till hur det fungerar här så svimmar vi av värmeslag innan kamin, skorsten eller bjälklag gör det.
Ja som du säger kan man läsa instruktionen och inte elda som en idiot. Lagom med ved och lufttillförsel och gärna en paus på en halvtimme eller timme ibland så blir det inga problem. Och givetvis eldar man bara ren ved utan tillsats av gummistövlar, telefonstolpar, plastavfall eller fotogenindränkta sopor.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Mikael_L
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nej. Tar du en vinters eldning, säg 2-4 m3 ved, och lägger allt på en mindre yta så blir det naturligtvis en anrikning.

Men en liten slatt aska gör väl ingen direkt skillnad, det är inte något att vara livrädd för.
Å andra sidan gör aska en tveksam nytta i grönsakslandet, askan innehåller inge kväve.
Men Kalium-innehållet är bra för vedartade växter, träd, buskar, rosor osv.

Gödsla inte med aska samtidigt som NPK. Strö helst aska under vintern, och gödsla med NPK-varianter under sommaren.

https://www.alsatterstradgardar.se/l/hog-tid-att-godsla-med-aska/

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 4 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Läste i ett annat forum att en ägare av en insattskamin gjöt ett 20 mm keramiklager i botten på kaminen och fick en mycket bättre förbränning , inga kolbitar kvar i askan .
All isolering av eldstaden är bra. Ökar förbränningstemperaturen och därmed ökar effektiviteten och sot och liknande minskar. Finns en del om detta i forumet för pannor, sök på Viadrus.

H heimlaga skrev:
Om skorstenen är rätt byggd skall den tåla mer eller mindre kontinuerlig eldning dygnet runt utan att överhettas.

Normalt har man i dag 10 cm brandbergull kring skorstenen överallt där den ansluter mot bjälklag eller träväggar. murningen måste vara minst en halvsten (sten på bredden) tjock.

I gamla hus med gamla murningar kan man däremot träffa på ett och annat livsfarligt. Kvartsten (sten på kant) mellan rökkanal och timmervägg är bland det värsta jag har träffat på. Fast redan på den tiden fanns det vissa murare som hade funderat på det här med brandsäkerhet och gjorde ett fullgott arbete.

De där plåtkaminerna och plåtskorstenarna som inte tål kontinuerlig eldning borde förbjudas anser jag. Rent skit och bedrägeri som borde räcka till för att få till för att få tillverkarna inburade för mordbrand.
Går man till gamla byggnader, 1800-tal och äldre kunde skorsten användas som bärande pelare för bjälklaget med bjälkarna inmurade i skorstenen. Var muren då inte tjock nog eller sprickor uppstod (t.ex. pga bjälkarna!) så hade man givetvis en riskkonstruktion.

F Fideliox skrev:
Brukar du ha ruttnande träd i trädgårdslandet?
Jag har provat hugelbädd,men föredrar torr ved i eldstaden och askan till trädgården;)

• Gilla
Perolofl
  • Laddar…
R robinma skrev:
Jag kör två pass om dagen och tömmer 2 ggr om dagen. Låter ingen kall aska ligga kvar när jag kör nästa omgång.

Ibland när jag har lust blir det en genomkörare med grovdammsugare också.
Lämna gärna kvar kolbitar som blir kvar. Ger värme.
Vita askan kan man ta ur.

• Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Jo.. Men alltså vilka kaminer är det egentligen som inte tål att eldas mer än ett par timmar? Tycker detta snack om kaminer som tål ett par timmar är mycket märkligt. Men det är klart att om det är undermåligt gjort med skorsten eller murstock kan det bli fel.
Äldre kakelugnar eldar man en brasa i, låter falna, skjuter spjället stängt. Det är ett hål i spjället så det hela tiden är lite drag men värmen stannar kvar.
Att elda kontinuerligt tål de inte så bra.

• Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om skorstenen är rätt byggd skall den tåla mer eller mindre kontinuerlig eldning dygnet runt utan att överhettas.

Normalt har man i dag 10 cm brandbergull kring skorstenen överallt där den ansluter mot bjälklag eller träväggar. murningen måste vara minst en halvsten (sten på bredden) tjock.

I gamla hus med gamla murningar kan man däremot träffa på ett och annat livsfarligt. Kvartsten (sten på kant) mellan rökkanal och timmervägg är bland det värsta jag har träffat på. Fast redan på den tiden fanns det vissa murare som hade funderat på det här med brandsäkerhet och gjorde ett fullgott arbete.

De där plåtkaminerna och plåtskorstenarna som inte tål kontinuerlig eldning borde förbjudas anser jag. Rent skit och bedrägeri som borde räcka till för att få till för att få tillverkarna inburade för mordbrand.
I min systers skorsten hade de murat in bjälklaget detta upptäcktes när de hittade ett stort hål i skorstenen, ca 30 cm högt, och man skulle sätta i ett rör istället. Alla som bott i huset sen det byggdes för typ 100 år sen har haft en rejäl tur...

• Wow
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.