45 129 läst · 135 svar
45k läst
135 svar
Farligt att elda för mycket?
Hur varma är egentligen rökgaserna, då de lämnar kaminen?
Jag har mätt på vår insats, Keddy ansluten till stålrör i befintlig murad skorsten.
Glasluckan ca 250 grader.
Kaminen något lägre.
Rökröret ut ur kaminen 160 grader,
Jag tycker att det låter lågt, men rökgaserna kanske inte är varmare än så,,,
Jag har mätt på vår insats, Keddy ansluten till stålrör i befintlig murad skorsten.
Kaminen något lägre.
F fiskarn87 skrev:
Men då är det på utsidan? Tror de kan va ett par 100°C iaf, eller mer om det är en dålig kamin?A A bygg skrev:Hur varma är egentligen rökgaserna, då de lämnar kaminen?
Kaminen något lägre.
Absolut, en enkel plåt kamin kanske inte håller så länge vid kontinuerlig eldning men en välbyggd gjutjärnskamin med lera, eldfast tegel eller vermiculit fungerar i decennier för bostadsuppvärmning.A A bygg skrev:
Hej! Vi har också en Keddy, lilla modellen. Då får du tömma aska ganska ofta om du eldar varje dag? Tycker inte de rymmer så mycket aska som ex. Contura som har ett bottenfack för aska.R robinma skrev:
Sedan gör jag kanske jobbigt för mig med en spade bara att tömma aska med. Finns ju asksugare…
Låter galet, när vi hade pellets eldade den nästan kontant utan problem. Men visst, slå en signal till sotaren och hör av de kan veta något, kostar inte många minuter.
Förövrigt är eldning inte jätte bra för luftkvalitén, särskilt om man inte gör det på rätt vis.
Förövrigt är eldning inte jätte bra för luftkvalitén, särskilt om man inte gör det på rätt vis.
Hej
Öppen eldstad ger svalare skorsten än en kamin gör. Tänk hur mycket luft en öppen eld drar så blir det logiskt. Har själv satt in en Keddy och har en murstock med halvsten runt om. Har isolerat lite runt den med rockwool där den går igenom taket. Igår efter att ha eldat ca 12 timmar var nog murstocken ca 30 grader utvändigt men när jag stoppade in handen i isoleringen vid genomföringen i taket så var det knappt så jag kunde hålla handen där så kanske 55-60 grader. Så min slutsats är att jag kan elda hela dagarna utan risk sålänge murstocken är tät.
Öppen eldstad ger svalare skorsten än en kamin gör. Tänk hur mycket luft en öppen eld drar så blir det logiskt. Har själv satt in en Keddy och har en murstock med halvsten runt om. Har isolerat lite runt den med rockwool där den går igenom taket. Igår efter att ha eldat ca 12 timmar var nog murstocken ca 30 grader utvändigt men när jag stoppade in handen i isoleringen vid genomföringen i taket så var det knappt så jag kunde hålla handen där så kanske 55-60 grader. Så min slutsats är att jag kan elda hela dagarna utan risk sålänge murstocken är tät.
Jag tömmer så fort den är kall med en spade och en hink. Det är väldigt enkelt och jag ser inte det som ett problem. Blir ju inte sååå mycket rester heller.T Tobbe_G skrev: