47 655 läst · 135 svar
48k läst
135 svar
Farligt att elda för mycket?
Vårt gamla timmerhus 1850 typ, har samma gamla murstock, sotats och inspekterats. Denna är ansluten med vedspis och öppenspis, det måste vara många timmars eldande som den utsatts för. Senaste inspektionen, allt är som det ska, tät och normal sotnivå. Jag tror nog att äldre murstockar byggdes för att hålla en evighet, detta baserar jag på att all mat lagades med vedspis, all värme skapades genom spisen. Och jag tror att även då insåg alla vad som kan uppstå om murstocken inte är välbyggd och dimensionerna är dåliga.
Om minsta osäkerhet uppstår kontakta en sotare, då får ägaren samtliga uppgifter, inte svårare än så anser jag.
Om minsta osäkerhet uppstår kontakta en sotare, då får ägaren samtliga uppgifter, inte svårare än så anser jag.
Jag tror att kaminer/insatser utan roster behöver ha lite aska i botten för att inte 'brinna upp' i förtid.R robinma skrev:
Jag har erfarenheten att ved med bark ger mer aska än ved med lite bark eller utan.Norrtull skrev:
En del pelletseldare som provat både 'brun' och 'vit' pellets har upptäckt att den bruna (med bark) är energirikare och fodrar tätare uraskning.