Huddingebo Huddingebo skrev:
Råden gäller generellt de vanligaste förekommande plåtkaminerna.
För att ta reda på vad ens egna eldstad klarar av får man kolla med tillverkaren.

Förr i tiden eldade man ju större delen av vintern.
På kamininstruktionerna för Contura mfl brikar detstå max 2 kg ved i timmen. Fukthalt ca 16%!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Blueline
Verkar vara många kunniga i tråden. Hur är verkningsgraden för gran? Har nästan bara granved för eldning denna vintern nu när kaminen snart ska sättas in. Nästa vinter finns det gott om Björk däremot.
 
  • Gilla
  • Haha
Tyro och 1 till
  • Laddar…
Jag tror gran blir hetare men funkar bra.
 
Hela diskussionen verkar lite virrig!

Olika skorstenar och olika kaminer ger ju varierande problem i olika hus, eller hur!

Skaffa dit en sotare som gör en säkerhetskontroll av hela anläggningen, vetja!

De har kunskaper och erfarenheter långt utöver detta forum.

Och är olyckan framme så är ett godkänt besiktningsprotokoll värt guld gentemot försäkringsbolaget!

Gården jag bor i var nära att brinna ned på 1950-talet pga sprickor i en (då) 100 år gammal skorsten som hade eldats enbart med ved de senaste 100 åren.
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
[QUOTE="Blueline, post: 5026608, member: 189915"

]Verkar vara många kunniga i tråden. Hur är verkningsgraden för gran? Har nästan bara granved för eldning denna vintern nu när kaminen snart ska sättas in. Nästa vinter finns det gott om Björk däremot.[/QUOTE]


All ved innehåller lika mycket värmeenergi räknat per kilo.
Men du får ju in fler kilo björk än gran per fyllning.

Verkningsgraden har inte mycket att göra med veden. Den beror mer på eldstadens konstruktion.
 
  • Gilla
  • Haha
Svingeln och 1 till
  • Laddar…
Blueline Blueline skrev:
Hur är verkningsgraden för gran?
Travad gran innehåller ca 1500kWh/m3
 
F fribygg skrev:
Travad gran innehåller ca 1500kWh/m3

Travad gran innehåller ca 1500kWh/m3

Verkar mycket rimligt! Torr ved innehåller teoretiskt ca 5 kWh per kilo.

En m3 gran skulle då väga ca 300 kg, vilket är mycket rimligt.

Ett kg ved innehåller ca 5 kWh per kg, och med (exempelvis) 60 % verkningsgrad får man då ut 3 kWh värme i rummet. Resten är obrända gaser (aka rök) samt kråkornas andel (aka draget i skorstenen).
 
Blueline
Intressant.. är det en myt att gran är mycket sämre? Eller gäller det enbart att det sotar mer?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
I Itaka skrev:
Travad gran innehåller ca 1500kWh/m3

Verkar mycket rimligt! Torr ved innehåller teoretiskt ca 5 kWh per kilo.

En m3 gran skulle då väga ca 300 kg, vilket är mycket rimligt.

Ett kg ved innehåller ca 5 kWh per kg, och med (exempelvis) 60 % verkningsgrad får man då ut 3 kWh värme i rummet. Resten är obrända gaser (aka rök) samt kråkornas andel (aka draget i skorstenen).
Om jag lastar 2m3 gran på släpkärran väger lasset ca 550kg.

Vid 20% fukthalt innehåller ved 4,2kWh/kg.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
nä det finns värre saker :) men då tömmer du typ dagligen om du kör två ”pass” om dagen?
Jag eldar lika mycket men har en jättestor dovre kamin = stor botten, 60 cm bred. Tar bort aska var femte dag.
 
R robinma skrev:
Jag kör två pass om dagen och tömmer 2 ggr om dagen. Låter ingen kall aska ligga kvar när jag kör nästa omgång.

Ibland när jag har lust blir det en genomkörare med grovdammsugare också.
Sedan jag läste att aska skyddar / isolerar kaminen med några cm aska i botten har jag slutat helt att suga kaminen, använder bara sotspade.
 
  • Gilla
  • Haha
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
P Peternow skrev:
Om du har kol kvar eldar du fel.
Nu är det inte jag som har en insatts kamin !
Alla kaminer/installationer är inte lika .
Mitt inlägg riktar sig till en målgrupp som får kolbitar kvar i sin insatts kamin (ett tips) ;)
 
Blueline Blueline skrev:
Intressant.. är det en myt att gran är mycket sämre? Eller gäller det enbart att det sotar mer?
Jag har också hört att gran sotar mer och den har väl också mer kåda? Och det är väl skit att få upp i skorstenen med tanke på skorstensbrand. Man blir ganska nojig om det. Ibland sänker vi ljudet på tvn för att höra om det har blivit skorstensbrand. De ska tydligen låta som ett dovt flygplan. En gång rasade snö ner från plåttaket :crysmile::p:rofl: hellskotta vad fort vi rusade ut och kollade skorstenen. Det ska tydligen bli en låga man kan se och det enda man kan göra då är att stänga alla spjäl och ringa brandkåren.
 
  • Gilla
  • Haha
Bewern2 och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Jag har också hört att gran sotar mer och den har väl också mer kåda? Och det är väl skit att få upp i skorstenen med tanke på skorstensbrand. Man blir ganska nojig om det. Ibland sänker vi ljudet på tvn för att höra om det har blivit skorstensbrand. De ska tydligen låta som ett dovt flygplan. En gång rasade snö ner från plåttaket :crysmile::p:rofl: hellskotta vad fort vi rusade ut och kollade skorstenen. Det ska tydligen bli en låga man kan se och det enda man kan göra då är att stänga alla spjäl och ringa brandkåren.
Jag skulle säga att all torr ved är värd att bränna nu och min erfarenhet är att nävern på björk och 'fet' tallved sotar mer än gran.
 
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag har provat hugelbädd,men föredrar torr ved i eldstaden och askan till trädgården;)
2016 gjorde en kemist, Mattias Bäckström, en studie på aska från hela landet. Den visade obehagliga halter av tungmetaller. Kanske ingen bra idé att hälla i grönsakslandet.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.