R Rkarlsson skrev:
Just nu är det avgjort till ts kommer med mer info
Är det avgjort för att du tycker att det ska ingå?
 
R Rkarlsson skrev:
Kassaskåp, inbyggt eller bultat ingår om inget annat avtalas.
Vi har förstått att du tycker det.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Just nu är det avgjort till ts kommer med mer info. Utöver detta kan vi inte komma nånstans mer än att ts får fint forsla bort det själv.

Lawline bör veta lite mer än vi vet.

Det är ganska stor skillnad på vad vapenskåp används till mot ett kassaskåp :p Och fullt förståeligt om det inte automatiskt ingår även om det är bultat.
Vapenskåp är väldefinierat med krav på utförande.

Kassaskåp är det inte i ordets mening. Säljaren har nog inte haft bank eller butik i bostadsrätten. Det är skåp som har klassning för värde och/eller brand. Eller säkerhetsklassning, men det faller i en privat bostad.
 
R Rkarlsson skrev:
Var skrev köparen om skåpet är inbyggt eller bultat? Det verkar vara det som är avgörande. Är det löst kan det ju anses som säljaren skall ta med det.
Bultat eller ej har jag inte läst något om. Jag gissar att TS inte vet. Man måste ju titta noga och öppna skåpet i så fall.

”Ja jag har sett kassaskåpet som upptar en hel platsbyggd garderob
Skriver TS i ett av de första inläggen. Upptar det verkligen hela (alltså hela och inget minsta mer får plats i garderoben) så är det ju inbyggt. Nu tror jag TS inte menar så utan att det upptar större delen av garderoben. Men vi vet inte.
 
D Dilato skrev:
Inget av dessa fall gäller en lägenhet som per definition inte är en fastighet,
Inte för att vara sån men en lägenhet kan faktiskt vara en fastighet. Inte aktuell i denna tråd men tredimensionell fastighetsbildning förekommer. 😀
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte för att vara sån men en lägenhet kan faktiskt vara en fastighet. Inte aktuell i denna tråd men tredimensionell fastighetsbildning förekommer. 😀
Jag pratar inte om något annat än det som gäller i denna tråden, en bostadsrättslägenhet
Inte heller i betydelsen möjlighet som i "efter råd och lägenhet"
🤓😉
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Bostadsrätt = lös egendom, så skåpet är knappast fast egendom.

Fastighets-/byggnadstillbehör? Njae, det tror jag inte. Kassaskåp är knappast standardinnehåll i en lägenhet, jmf. skåp, hyllor, spis, kylskåp, etc. Det har ju dessutom fraktats dit av säljaren och inte föreningen. Vad som funnits på visning borde inte spela roll, då det som sagts kan finnas mängder av saker på visningen som man bör förvänta sig att säljaren tar med sig, om inget annat explicit avtalas i överlåtelseavtalet.

Mina fem ören är att du bör få säljaren att frakta bort skiten, om du inte vill ha det. Just nu förhindrar det dig åtkomst till/anvåndning av garderoben, så det gränsar till egenmäktigt förfarande om säljaren vägrar hämta. Handräckning via Kronofogden är rätt väg juridiskt, om säljaren vägrar. I teorin sker bortforsling på säljarens bekostnad, men räkna dock med att du själv får betala ändå. Allt handlar ju i slutänden om att ingen vill betala för att bli av med skåpet, varken du eller säljaren.

Det enda rättsfall högre upp som jag hittar är https://lagen.nu/dom/nja/1996s139, där en centraldammsugare bedöms tillhöra huset. Det är ju dock inte riktigt samma sak, tycker jag.
 
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
så det gränsar till egenmäktigt förfarande om säljaren vägrar hämta.
Nu är du väldigt långt från hur någon domstol skulle se på saken...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Det enda rättsfall högre upp som jag hittar är [länk], där en centraldammsugare bedöms tillhöra huset. Det är ju dock inte riktigt samma sak, tycker jag.
Återigen en villafastighet och inte en bostadsrätt.
 
P Pin skrev:
Upptar det verkligen hela (alltså hela och inget minsta mer får plats i garderoben) så är det ju inbyggt. Nu tror jag TS inte menar så utan att det upptar större delen av garderoben. Men vi vet inte.
Ts skriver faktiskt senare i tråden:
Då öppnade vi dörren till garderoben (en sån där rejäl byggd på 30-talet. En på vardera sidan om en sovalkov) och möttes av kassaskåpet som tog upp största delen av utrymmet.
För mig är det avgörande om det faktiskt går att få ut utan att riva garderoben eller ej.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu är du väldigt långt från hur någon domstol skulle se på saken...
Är du säker? Förutsättningen var att skåpet inte räknas som byggnadstillbehör, och säljaren inte vill ta bort det. Jag tycker då inte det finns någon mer passande brottrubricering. Du hindras ju att nyttja garderoben eftersom säljaren placerat sin egendom där. Överlåtelseavtalet lär dessutom innehålla en standardklausul om att lägenheten ska vara välstädad samt utrymd på tillträdesdagen, vilket den väl inte kan anses vara om det kvarlämnats saker?
 
D Dilato skrev:
Återigen en villafastighet och inte en bostadsrätt.
Absolut, men det är väl mer eller mindre praxis att vad som tillhör/inte tillhör en bostadsrätt bedöms likvärdigt som för exv. villor (dvs mha Jordabalken)? Hänvisningen till domslutet var mer tänkt att illustrera att jag inte hittat något mer relevant.
 
A Alexander HB skrev:
Är du säker?
Ja.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är det avgjort för att du tycker att det ska ingå?
Ja ? Vi har ingen mer info än att där står ett kassaskåp i en garderob. Bultat eller inte bultad, det är frågan. Är det 100 eller 2000 kilo. Allt är inte besvarat nog. Det kanske är en fjäder eller en höna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Bultat eller ej har jag inte läst något om. Jag gissar att TS inte vet. Man måste ju titta noga och öppna skåpet i så fall.

”Ja jag har sett kassaskåpet som upptar en hel platsbyggd garderob
Skriver TS i ett av de första inläggen. Upptar det verkligen hela (alltså hela och inget minsta mer får plats i garderoben) så är det ju inbyggt. Nu tror jag TS inte menar så utan att det upptar större delen av garderoben. Men vi vet inte.
Ja och hur stor är garderoben, är den 50 cm bred eller 300 cm bred. Ingen annan vet :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.