R Rkarlsson skrev:
eller bultat på plats så är det per definition ju faktiskt inbyggt och tillhör.
Njae. Bara för att något är fastskruvat behöver det inte tillhöra lägenheten. Jag har exempelvis fastskruvade sänglampor och högtalare och jag tror inte någon skulle förvänta sig att de ingår vid ett köp av bostadsrätten.

Sen finns det helt lösa saker som ska ingå, exempelvis spis och badkar.

Så fastbultat är ingen bra definition.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Då får man skriva att den inte är inbyggd utan står löst i garderoben.

I andra fall är fast monterad utrustning oftast anknutet till objektet. Om kassaskåpet är inbyggt eller bultat på plats så är det per definition ju faktiskt inbyggt och tillhör. Alltså inget att bråka om utan man får ta bort det själv om man nu inte vill ha det.

Eftersom vi inte får bild eller info alls om hur stort det är så finns det inte mer att gå på. Jag står fast vid att jag tror på ett max 200 kilos skåp som är enkelt att ta ut om man vill. Att ställa ett 1 tons skåp i en lägenhet om det dessutom är någon våning upp är ovanligt.
Om man vänder på steken så innebär det du säger att om jag skulle sälja mitt hus och tar med mig mitt vapenskåp, som i princip är ett kassaskåp men avsett i första hand för förvaring av vapen, och som står inne i en större garderob och är fastskruvat i bärande stomme för att uppfylla kraven på godkänd förvaring av vapen, så skulle köparen kunna hävda att det är ett byggnadstillbehör som jag skulle lämnat kvar?

Tror jag inte ett ögonblick på.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Om man vänder på steken så innebär det du säger att om jag skulle sälja mitt hus och tar med mig mitt vapenskåp, som i princip är ett kassaskåp men avsett i första hand för förvaring av vapen, och som står inne i en större garderob och är fastskruvat i bärande stomme för att uppfylla kraven på godkänd förvaring av vapen, så skulle köparen kunna hävda att det är ett byggnadstillbehör som jag skulle lämnat kvar?

Tror jag inte ett ögonblick på.
Du får tro på precis vad du vill.
Inbyggt/bultat kassaskåp är byggnadstillbehör (ska betraktas som) https://lawline.se/answers/tillhor-ett-bankskap-en-fastighet (läs sammanfattningen)
Medans vapenskåp inte behöver betraktas som fast byggnadstillbehör https://lawline.se/answers/ar-ett-g...r-fastskruvat-i-vaggen-los-eller-fast-egendom
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Njae. Bara för att något är fastskruvat behöver det inte tillhöra lägenheten. Jag har exempelvis fastskruvade sänglampor och högtalare och jag tror inte någon skulle förvänta sig att de ingår vid ett köp av bostadsrätten.

Sen finns det helt lösa saker som ska ingå, exempelvis spis och badkar.

Så fastbultat är ingen bra definition.
Kassaskåp, inbyggt eller bultat ingår om inget annat avtalas. Övriga saker är oväsentligt här i denne diskussionen för tillfället =)

I övrigt så går i princip allt att avtala om. Ts såg ett inbyggt skåp och sade inget. Därmed är fallet avklarat. Det ingick.
 
R Rkarlsson skrev:
Du får tro på precis vad du vill.
Inbyggt/bultat kassaskåp är byggnadstillbehör (ska betraktas som) [länk] (läs sammanfattningen)
Medans vapenskåp inte behöver betraktas som fast byggnadstillbehör [länk]
Ser du inte att de svarar på mer eller mindre samma fråga men ger helt motstridiga svar?
 
R Rkarlsson skrev:
Du får tro på precis vad du vill.
Inbyggt/bultat kassaskåp är byggnadstillbehör (ska betraktas som) [länk] (läs sammanfattningen)
Medans vapenskåp inte behöver betraktas som fast byggnadstillbehör [länk]
Lawline är juridikstuderande som svarar på frågor efter bästa förmåga. Tas lämpligen med en stor skopa...

Ts såg ett skåp som var inställt i en garderob. Något helt annat än ett inmurat kassaskåp bakom en tavla.

För mig är det verkligen inte avgjort.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Kassaskåp, inbyggt eller bultat ingår om inget annat avtalas. Övriga saker är oväsentligt här i denne diskussionen för tillfället =)

I övrigt så går i princip allt att avtala om. Ts såg ett inbyggt skåp och sade inget. Därmed är fallet avklarat. Det ingick.
Vet vi att skåpet är bultat? Lättare skåp brukar bultas så att en inbrottstjuv inte ska ta det med sig. Tyngre skåp +150 kg behöver inte bultas.
 
R Rkarlsson skrev:
Du får tro på precis vad du vill.
Nu är inte Lawline någon absolut sanning och även de skriver "Detta kan dock bero på hur väl "inmonterad""

Med andra ord bör man nog var lite försiktig med att uttala sig tvärsäkert.

Dock är inte "bultat på plats" någon som helst definition på att något ska ingå.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ser du inte att de svarar på mer eller mindre samma fråga men ger helt motstridiga svar?
Exakt. Dessutom kan ingen se skilnad på ett större vapenskåp och ett kassaskåp utan att öppna det och kika på innehållet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du får tro på precis vad du vill.
Inbyggt/bultat kassaskåp är byggnadstillbehör (ska betraktas som) [länk] (läs sammanfattningen)
Medans vapenskåp inte behöver betraktas som fast byggnadstillbehör [länk]
Inget av dessa fall gäller en lägenhet som per definition inte är en fastighet, så attributet fastighetstillbehör är inte aktuellt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vet vi att skåpet är bultat? Lättare skåp brukar buntas så att en inbrottstjuv inte ska ta det med sig. Tyngre skåp +150 kg behöver inte bultas.
Nej vi kommer heller inte få svar på det av ts då det efterfrågats några ggr. Jag säger att det är avklarat och att det ingår till annat sägs.
 
krillek krillek skrev:
Lawline är juridikstuderande som svarar på frågor efter bästa förmåga. Tas lämpligen med en stor skopa...

Ts såg ett skåp som var inställt i en garderob. Något helt annat än ett inmurat kassaskåp bakom en tavla.

För mig är det verkligen inte avgjort.
Just nu är det avgjort till ts kommer med mer info. Utöver detta kan vi inte komma nånstans mer än att ts får fint forsla bort det själv.

Lawline bör veta lite mer än vi vet.

Det är ganska stor skillnad på vad vapenskåp används till mot ett kassaskåp :p Och fullt förståeligt om det inte automatiskt ingår även om det är bultat.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej vi kommer heller inte få svar på det av ts då det efterfrågats några ggr. Jag säger att det är avklarat och att det ingår till annat sägs.
Jo det ingår ju i den meningen att säljaren har lämnat det kvar och inte önskar få det tillbaka.

Vad menar du med till annat sägs? Köparen tycks ju säga något annat, och några av de som skriver här också medan andra tycker tvärtom.
 
P Pin skrev:
Jo det ingår ju i den meningen att säljaren har lämnat det kvar och inte önskar få det tillbaka.

Vad menar du med till annat sägs? Köparen tycks ju säga något annat, och några av de som skriver här också medan andra tycker tvärtom.
Var skrev köparen om skåpet är inbyggt eller bultat? Det verkar vara det som är avgörande. Är det löst kan det ju anses som säljaren skall ta med det.
 
R Rkarlsson skrev:
Det är ganska stor skillnad på vad vapenskåp används till mot ett kassaskåp
Ingen större skillnad ärligt talat. Bägge används för att förvara stöldbegärlig egendom på ett säkert sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.