29 120 läst · 171 svar
29k läst
171 svar
Får säljare lämna kvar tungt kassaskåp och trasig diskmaskin?
Har tidigare diskuterat den mer generella frågan om vad som bör följa med lägenheten med en mäklare som i mitt tycke var kompetent.
Huvudregeln är att fast egendom anses vara del av objektet/lägenheten och därmed följer med. All annan egendom (lös egendom) ingår inte.
Köpare och säljare är sedan fria att göra avsteg från denna huvudregel. I min erfarenhet sker detta frekvent i praktiken.
Relevant är sedan också att säljaren i ett normalt överlåtelseavtal förbinder sig att överlåta lägenheten i det skick som tidigare presenterats för köparen, med undantag för normalt slitage. Dvs all den fast egendom som funnits vid t ex visning förväntas finnas kvar i samma skick på tillträdesdagen och all lös egendom förväntas vara borta (med undantag för eventuella avsteg).
Gällande TS specifika fråga så har jag fått uppfattningen att både diskmaskinen och kassaskåpet fanns på plats på visningen. Därmed bör de båda ingå om de kan anses vara fast egendom eftersom de då utgör del av lägenheten.
Diskmaskiner överlåts tillsammans med hus/lägenheter i de allra flesta fall och jag skulle, på lekmannamässig nivå, påstå att dessa utgör fast egendom. Det verkar som den var trasig vid visning och kontraktsskrivning samt att du kände till detta och alltså bör den överlåtas i samma skick såvida inget annat sagts.
Kassaskåpet så som du beskriver det verkar vara så pass stort och tungt att det kanske också borde klassas som fast egendom även om det inte är förankrat i vägg eller golv. Svårt att säga säkert utan att veta mer om det.
Som slutsats skulle jag säga att, såvida du och säljarna inte avtalat något annat, så får du anses ha köpt ett kassaskåp och en trasig diskmaskin.
Huvudregeln är att fast egendom anses vara del av objektet/lägenheten och därmed följer med. All annan egendom (lös egendom) ingår inte.
Köpare och säljare är sedan fria att göra avsteg från denna huvudregel. I min erfarenhet sker detta frekvent i praktiken.
Relevant är sedan också att säljaren i ett normalt överlåtelseavtal förbinder sig att överlåta lägenheten i det skick som tidigare presenterats för köparen, med undantag för normalt slitage. Dvs all den fast egendom som funnits vid t ex visning förväntas finnas kvar i samma skick på tillträdesdagen och all lös egendom förväntas vara borta (med undantag för eventuella avsteg).
Gällande TS specifika fråga så har jag fått uppfattningen att både diskmaskinen och kassaskåpet fanns på plats på visningen. Därmed bör de båda ingå om de kan anses vara fast egendom eftersom de då utgör del av lägenheten.
Diskmaskiner överlåts tillsammans med hus/lägenheter i de allra flesta fall och jag skulle, på lekmannamässig nivå, påstå att dessa utgör fast egendom. Det verkar som den var trasig vid visning och kontraktsskrivning samt att du kände till detta och alltså bör den överlåtas i samma skick såvida inget annat sagts.
Kassaskåpet så som du beskriver det verkar vara så pass stort och tungt att det kanske också borde klassas som fast egendom även om det inte är förankrat i vägg eller golv. Svårt att säga säkert utan att veta mer om det.
Som slutsats skulle jag säga att, såvida du och säljarna inte avtalat något annat, så får du anses ha köpt ett kassaskåp och en trasig diskmaskin.
Med ditt resonemang kan man lämna kvar en konsertflygel och en brännugn för lergods i bostaden vid överlåtelse eftersom “de är såpass stora och tunga”.P Papa42 skrev:
För övrigt är din användning av begreppet ”fast egendom” helt fel.
Hellre inte tillföra så mycket än att använda helt fel begrepp som bara förvirrar.P Papa42 skrev:
”I jordabalken anges vad som är fast egendom. Fast egendom är jord, d.v.s. själva marken. Fast egendom indelas sedan i fastigheter”
Läs mer här om du är intresserad. https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
Tack, jag står rättat.krillek skrev:
Hursomhelst, efter att ha läst länken så skulle jag hävda att samma resonemang går att föra med undantaget att diskmaskinen och kassaskåpet kallas för byggnadstillbehör.
Min poäng var snarare att det inte kan handla om storlek/vikt för att avgöra om det ska anses höra till bostaden eller ej.P Papa42 skrev:
Jag har sett en gång när man flyttade en flygel på 350 kg och med tanke på hur det såg ut vågar jag inte ens tänka på hur man flyttar något som väger ett ton och är stort som en garderob.S STB skrev:TS skrev att det upptar en hel platsbyggd garderob. Det blir absolut minst ett ton. Jag har flyttat moderna kassaskåp i den storleksklassen och det är inget man tar på en säckkärra. En flytt förstör lätt golv och trösklar även om man är försiktig.
Finns nycklar tycker jag att det låter som en kul sak att ha kvar. I mina ögon är det något som höjer värdet på bostaden.
Jag blir nyfiken. Hade velat se det.🤔😀
Inga problem för två man..Farstatjej90 skrev:
Med en sådanhär..
Man behöver bara lirka upp den med tex. En kofot foten som kommer under kassaskåpet är bara ca 5mm sedan pumpar man upp den till körhöjd med dom hydrauliska pumparna..Farstatjej90 skrev:
Inget att göra åt om affären är klar, är det inte det så kan du ju kräva att skåp och dm skall bort innan du betalar.K Krokslätt1909 skrev:Hej! Ska flytta in i en bostadsrättsförening. Tillträde om en månad. Jag är informerad om att diskmaskinen är trasig. Förstår det som att de tänker lämna kvar den samt ett tungt antikt kassaskåp som står i en garderob. Det stod där när de köpte lägenheten.
Får de lämna kvar detta? Blir ju en merkostnad och ett merarbete för mig att låta forsla bort det.
Ja vi har väl olika uppfattningar. Drog ju ner ett i källaren här innan och det var inte så jobbigt. En håll emot och jag höll i kärran. Det tyngsta var att lyfta in de i bilen =) Men stroppar och ett bra lyft så gick det.Alfredo skrev:
Hade ts bott nära och visat bild på det så det inte råkar vara ett ton vilket jag ej tror så hade jag hämtat det.