29 547 läst · 171 svar
30k läst
171 svar
Får säljare lämna kvar tungt kassaskåp och trasig diskmaskin?
Jag tror också att vi är rätt överens i sak.A AG A skrev:Vi är nog, trots allt, ganska överens i det du skriver.
Precis som du säger har en gammal diskmaskin väldigt lågt värde. Men som huvudregel kan man säga att saker ska vara i samma skick som vid visning. Om ett hus marknadsförs som med kök med diskmaskin, så ska man inte heller behöva kontrollera om den fungerar. Oavsett vad lagen säger, vill jag även påstå att alla vitvaror som finns i huset ska fungera, det ska inte behöva kontrolleras. Om de inte fungerar ska säljaren meddela det, alternativ säga att han friskriver sig alla typer av garantier.
Sen är det ju också skillnad på gammalt och gammalt. Jag kan hålla med om att man kan förvänta sig att en 30+ år gammal diskmaskin går sönder innan tillträde. Men säg istället en ca 15-20 år gammal. Så gamla maskiner kan man förvänta att de ska fungera. Gör de inte det så ska säljaren bekosta en likvärdig plus lite till.
Lite tveksam till hur länge man faktiskt ska förvänta sig att en 15-20 år gammal diskmaskin fungerar, och huruvida säljaren faktiskt ska ersätta denna om den inte gör det. Speciellt som saker inte brukar vara så svartvita som juridiken ofta vill få dem till.
Och det där "plus lite till" du lade till på slutet ställer jag mig väldigt frågande till.
Jag skulle säga att kyl och diskmaskin ska finnas där, vara i samma skick som på visning, vilket för 10+ år gamla grejor innebär att det blir lite kallare i kylen och att diskmaskinen tar sig igenom ett program där disken iallafall är något renare än innan. Men prylarna får inte vara stendöda eller bortfraktade. Runt hörnet garanti alltså.tveksamt skrev:Jag tror också att vi är rätt överens i sak.
Lite tveksam till hur länge man faktiskt ska förvänta sig att en 15-20 år gammal diskmaskin fungerar, och huruvida säljaren faktiskt ska ersätta denna om den inte gör det. Speciellt som saker inte brukar vara så svartvita som juridiken ofta vill få dem till.
Och det där "plus lite till" du lade till på slutet ställer jag mig väldigt frågande till.
Näe, men att värdet är noll. Jag vill påstå att nästan alltid har nåt som funkar ett visst värde.M Magnusrex123 skrev:
Förutom i de fall när köparen ändå tänkt byta ut den, då kan man nog tänka sig att köparen går med på att varan är kass bara säljaren transporterar bort den. Men detta ska man nog kommunicera tydligt.
Trasiga maskiner som lämnas kvar blir nog få glada över. Nån finns det kanske som samlar på antika maskiner...
"Diskmaskinen gick sönder, ska jag köra den till tippen och köpa en beg på blocket, eller lämna den och du får en 500-lapp som bidrag till ny maskin?" eller "Det astunga kassaskåpet är jobbigt för mig att flytta, vill du ha det?" - om nej, då får säljare ta dit en flyttfirma som fraktar bort...
Jo, vi är nog alla rätt överens om att det är grundstenen, att det ska vara i samma skick som vid visning, dvs. fungerade apparaten då så ska den fungera.J JohanLun skrev:Jag skulle säga att kyl och diskmaskin ska finnas där, vara i samma skick som på visning, vilket för 10+ år gamla grejor innebär att det blir lite kallare i kylen och att diskmaskinen tar sig igenom ett program där disken iallafall är något renare än innan. Men prylarna får inte vara stendöda eller bortfraktade. Runt hörnet garanti alltså.
Och i de allra flesta fallen gör den nog det också. Jag menar bara på att i de fall den inte gör det får man kanske se lite vuxet på det och göra det bästa av situationen, att det kanske helt enkelt kanske inte är värt att lägga så mycket energi på i de flesta fall. Men det beror förstås på den enskilda situationen och de individer som upplever den vad som är värt att göra.
Jag menar att även om man kan hitta en 15år gammal diskmaskin på Blocket för 500kr. Så är det ju en hel del jobb att kasta den gamla på tippen, åka och hämta den nya, samt att montera den. Därmed vill jag väl påstå att ersättningen bör vara minst en 1000-lapp i det nämnda exemplet.tveksamt skrev:Jag tror också att vi är rätt överens i sak.
Det finns, vad jag vet, besiktningsskyldighet betr dolda fel i detta fall. I detta fall borde säljaren å köparen varit överens om hur göra me grejorna !!T Thomas_Blekinge skrev:Du har ju sett kassaskåpet vid visningen och visste vad det betyder om du nu vill ha bort det. Så du kan inte skylla på tidigare ägare.
Den trasiga diskmaskinen: funkade den vid visningen, eller vid kontraktskrivning elle vid tillträde? Det kan göra stora skillnader. Men en ny diskmaskin är <10 kkr så det bör inte vara något stort i sammanhang. Det finns saker som är mycket dyrare.
Liknande trådar
-
Är det klokt att lämna lagfart till köparen utan att få betalt?
Köpa & Sälja hus -
Hur mycket kommision får säljare av nyckelfärdiga hus?
Hustillverkare -
Måla bröstpanel, lämna golvsockel etc träfärgade??
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur bör/får man lämna elinstallationen vid försäljning?
Juridik -
Mäklare får bakläxa efter att ha hyrt ut bostad till säljare
Artikelkommentarer