K Krokslätt1909 skrev:
Kassaskåpet finns inte med i objektsbeskrivningen. Informerades om den trasiga diskmaskinen vid kontraktsskrivningen.
Din undersökningsplikt som köpare gäller hela lägenheten. Om du inte försäkrade dig om att diskmaskinen funkade vid visningen så är det egentligen inte säljarens problem.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
D Dr Jobo skrev:
Om du inte försäkrade dig om att diskmaskinen funkade vid visningen så är det egentligen inte säljarens problem.
Vad hjälper det om den fungerade på visningen när TS i samband med kontraktskrivning fick reda på att den var trasig.
 
boschkenta boschkenta skrev:
Om du beställer en diskmaskin med installation så tar de (oftast) med den gamla också. Kika runt lite för ibland bjuder vissa på detta. Fick gratis leverans, installation, och bortforsling av tvättmaskin och torktumlare från mediamarkt tex. Då blir det plötsligt inget problem :)
Gratis😂
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
K Krokslätt1909 skrev:
Hej! Ska flytta in i en bostadsrättsförening. Tillträde om en månad. Jag är informerad om att diskmaskinen är trasig. Förstår det som att de tänker lämna kvar den samt ett tungt antikt kassaskåp som står i en garderob. Det stod där när de köpte lägenheten.
Får de lämna kvar detta? Blir ju en merkostnad och ett merarbete för mig att låta forsla bort det.
Står kassaskåpet fritt och inte är fastsatt så ingår det inte med bostaden. Då borde du med samma resonemang kunna kräva att det är borta vid tillträde.
 
Sålde kåk med kassaskåp. På visning fanns det dubbla skåp varav ett defekt och fult samt ett finare fungerande.

Stod ingenstans i beskrivningen vad som ingick eller inte gällande skåpen.
Det fina tog jag med och det dåliga fick följa med huset.

Hade dock meddelat mäklaren att vi kommer lämna kvar "diverse" men inte en enda ifrågasatte det.

Nämnde även att disk och tvättmaskin bör ses som defekta då de var några år och sen stått helt orörda ett år.
Självklart fick de stå kvar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
En någorlunda normal soffa väger max 100 kg. En lättare soffa mindre än så. 200 kg är mer än dubbelt mot "soffan"...
En soffa är otymplig. Ett kassaskåp är inte det i jämförelse. En soffa är beroende på sin storlek jävligare att bära i trappor/trapphus än att ta ett kassaskåp på 200 kilo på en bra kärra med lufthjul.
 
R Rkarlsson skrev:
En soffa är otymplig. Ett kassaskåp är inte det i jämförelse.
Nog tycker jag att även ett kassaskåp på 200 kg är ganska otympligt. 😉 Men jag kan hålla med om att en soffa kan vara överdjävlig där det är trångt och att man i princip måste vara två.
 
S StefanCalmar skrev:
Står kassaskåpet fritt och inte är fastsatt så ingår det inte med bostaden. Då borde du med samma resonemang kunna kräva att det är borta vid tillträde.
läs inlägg 4 låter ju som det inbyggt
 
M maria01 skrev:
läs inlägg 4 låter ju som det inbyggt
Uppfattar det mer som att det står inne i en platsbyggd garderob. Är garderoben byggd runt skåpet så det inte går att få ut utan att förstöra något av garderoben. Tex sarg etc som verkligen görr det inbyggt, så kan det vara lös egendom. Men är det placerat där på ett sätt så det kan ses som ”för stadigvarande bruk” då SKALL. Det lämnas om inget annat anges. Min personliga uppfattningen går vid om det kan uppfattas som ditställt. Mao bortsett från vikt lätt kan flyttas.

Eller inbyggt. Mao om något måste lossas, skruvas. Loss eller bli förstört för att få ut det. Vid det senare hävdar jag att det är köparens vare sig han vill eller ej
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Har ni vid köpet accepterat att diskmaskinen är trasig? Diskmaskin skall normalt ingå och förutsätts fungera.

Om det först vid kontraktskrivning framkommer att den är trasig så hade jag definitivt begärt avdrag. Dock inte för en ny maskin, åldersavdrag får man räkna med. Kanske 50% sv en likvärdig är rimligt. I detta inkl kostnad för transportt/bortforsling.

Har ni dock varit införstådda med att det är en trasig diskmaskin, mao det ingår ingen fungerande. Så står ni tyvärr även med den gamla trasiga, och får ombesörja bortforsling. Detta då den hel som trasig är ett fastighetstillbehör och ingår i köpet.
 
K Krokslätt1909 skrev:
Kassaskåpet finns inte med i objektsbeskrivningen. Informerades om den trasiga diskmaskinen vid kontraktsskrivningen.
Om det inte framgick av objektbeskrivningen eller vid visningen tycker jag du ska kräva en fungerande maskin av säljaren. Eller ett kontantbidrag för att kunna byta ut den. Det var ju fult gjort att hålla inne med den infon. Men å andra sidan har du ju ett trumfkort på hand, säg att du bortser från diskamaskinen om dom hämtar kassaskåpet.
 
Ett kort på stället kan väll inte vara så svårt att presentera. 🙂
 
Med tanke på att TS inte flyttat in än så kan det nog vara lite knepigt...
 
Angående att transportera denna typ av skåp. Hade ett större säkerhets/vapenskåp som skulle säljas.

Köparen kommer i en Volvo kombi och baxar in skåpet. Vi tittar lite fundersam och undrar om han verkligen vill ha 200 kilo skåp precis bakom förarstolen utan något skydd när han kör hem.

Jodå, det är inga problem blir svaret. Hörde aldrig av honom igen, men hoppas han kom hem.
 
boschkenta
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Gratis😂
Japp! Tiden före corona när man faktiskt fick bra erbjudanden på riktigt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.