Var kassaskåpet upptaget i objektbeskrivningen?
Om inte, och om det inte är ”rejält” inbyggt så kan man nog inte se det som ditt problem.

Var den trasiga diskmaskinen upptagen i frågelistan och/eller informerades du om att den var trasig innan eller efter ni skrev på kontraktet?
 
Får lämna kvar?
Ja, du får tillochmed lämna kvar din gamla farmor, när du flyttar. Sålänge köparen är informerad finnas det nog ingenting som inte får lämnas kvar. Sen är det ju upp till köparen att förhandla om saken rent ekonomiskt. En trasig diskmaskin (utan lagningningsmöjlighet), är ju bara rent skrot som kostar dig tid och pengar att åka till tippen med. Det är väl bara säga att den ska bort, alternativt kör du bort den för X antal hundralappar.
Kassaskåpet har väl däremot sannolikt ett värde för någon. Men likadant där. Endera kräver du att säljaren tar med sig skåpet, alternativt vill du ha kompensation för att själv göra dig av med det.
Om säljaren däremot gjort klart från början att skåpet ska stå kvar, så har du redan köpt bostadsrätten med den förutsättningen. Då kan du inte kräva betalt.
Jag förutsätter att vetat om att diskmaskinen var trasig redan då du bjöd på bostaden. Om inte ska du även kompenseras för den saken.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag fick med en massa bråte med huset jag köpte, men då var det bestämt på förhand.

Om kassaskåpet upptar en hel garderob kanske det är ett gammalt bankvalv. Då lär som minimum golvet vara förstärkt, för de väger många ton. Med tanke på det förändrade världsläget kanske det kan nyttjas som skyddsrum?
 
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
En trasig diskmaskin bör man få lämna kvar, bara man upplyser att den är trasig. Annars blir det ju ett hål där den suttit.......

Ett frisstående kassaskåp? Nej. Platsbyggt dito? Ja.
 
Allt det här borde ha tagits upp och lösts före kontraktsskrivning. Att komma dragandes med det nu är lite fult faktiskt.

Men...

TS visste tydligen att diskmaskinen var trasig före köpet. Ingen chans att kräva att den ska bort. Det är fast egendom, följer med bostaden, oavsett om den är trasig eller inte. Men man kan alltid be snällt att säljaren tar bort den.

Kassaskåpet ”upptar en hel platsbyggd garderob” enligt TS. Då finns det nog ingen chans att kräva att det ska bort. Snarare att man skulle ha ett case för att behålla det om säljaren skulle vilja ta bort det. Om en inbyggd mikrovågsugn räknas som fast egendom räknas med största sannolikhet ett inbyggt kassaskåp som fast egendom.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
B
K Krokslätt1909 skrev:
Ja jag har sett kassaskåpet som upptar en hel platsbyggd garderob. Det är en farhåga hos mig att de lämnar kvar det. Får säljaren göra det är min fråga.
Att jag köper en lgh med en trasig diskmaskin är jag medveten om. Jag kommer köpa en ny. Frågan är om de kan vägra att flytta bort den gamka. Jag vill slippa göra det jobbet.
Kom ni överens om att den gamla ska forslas bort av säljaren.

Inte solklart att de ligger på dem.

Vad är överenskommet?

Som jag tolkar det har du köpt en lägenhet med en trasig diskmaskin. Inte en lägenhet utan diskmaskin.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
boschkenta boschkenta skrev:
Om du beställer en diskmaskin med installation så tar de (oftast) med den gamla också. Kika runt lite för ibland bjuder vissa på detta. Fick gratis leverans, installation, och bortforsling av tvättmaskin och torktumlare från mediamarkt tex. Då blir det plötsligt inget problem :)
ingenting är gratis
 
  • Gilla
  • Haha
TuVu och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag fick med en massa bråte med huset jag köpte, men då var det bestämt på förhand.

Om kassaskåpet upptar en hel garderob kanske det är ett gammalt bankvalv. Då lär som minimum golvet vara förstärkt, för de väger många ton. Med tanke på det förändrade världsläget kanske det kan nyttjas som skyddsrum?
det är egentligen en lönngång till svenska guldreserven
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
K
Bostadsrätter utgör lös egendom.
Köplagen (1990:931) är tillämplig vid köp av fast egendom i form av bostadsrätter.
Genom köplagen regleras inte närmare vad som kan förväntas ingå vid köp av bostadsrätt. I första hand gäller vad som anges i överlåtelseavtalet.
För det fall att avtalet inte närmare berör frågan om vissa inventarier/viss inredning ingår i köpet, så uppfattar jag rättsläget som något oklart. Har dock inte haft tid att djupdyka.
2 kap. 2 § jordabalken gäller fast egendom, varför det inte är uppenbart att vägledning bör sökas i den bestämmelsen.
 
Lägg ut en annons på TipTap och se om någon är beredd att hämta det för 1500kr. Det är det väl värt för att slippa tänka mer på det.
 
En bild på kassaskåpet tror jag skulle underlätta.
Är det inbyggt så kan det räknas som byggnadstillbehör och hör till huset.
Står det löst och man inte behöver riva garderoben så är det säljarens ansvar att forsla bort det.
 
En rejäl säckkärra till kassaskåpet så är det borta på 10 minuter. Diskmaskinen tar man själv med samma säckkärra.

Lägg ut annons på kassaskåpet "gratis vid avhämtning" så slipper du jobbet.

Eller vad uppskattar du vikten på kassaskåpet? 50 ? 100 ? 300 ? Runt 100-150 kilo är ju lätt.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Var kassaskåpet upptaget i objektbeskrivningen?
Om inte, och om det inte är ”rejält” inbyggt så kan man nog inte se det som ditt problem.

Var den trasiga diskmaskinen upptagen i frågelistan och/eller informerades du om att den var trasig innan eller efter ni skrev på kontraktet?
Kassaskåpet finns inte med i objektsbeskrivningen. Informerades om den trasiga diskmaskinen vid kontraktsskrivningen.
 
R Rkarlsson skrev:
En rejäl säckkärra till kassaskåpet så är det borta på 10 minuter. Diskmaskinen tar man själv med samma säckkärra.

Lägg ut annons på kassaskåpet "gratis vid avhämtning" så slipper du jobbet.

Eller vad uppskattar du vikten på kassaskåpet? 50 ? 100 ? 300 ? Runt 100-150 kilo är ju lätt.
I wish… vi delar uppenbarligen inte samma fysik.
 
  • Haha
Blueztar och 2 till
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Lägg ut en annons på TipTap och se om någon är beredd att hämta det för 1500kr. Det är det väl värt för att slippa tänka mer på det.
Hoppades att det var säljarens nöt att knäcka och inte min…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.