D Dilato skrev:
Konkursbolaget företräds av konkursförvaltaren, bolagets tidigare ägare har noll möjlighet att företräda bolaget eller utföra någon rättshandling i bolagets n
C cpalm skrev:
Nä, det kan jag inte se. Man kan i princip ställa vilka krav som helst så länge man håller sig under gränsen för bedrägeri eller liknande. Något som advokaten naturligtvis har full koll på och här utnyttjar till sin fördel genom att skicka ut krav på allt som är bokfört som kundfordringar utan närmare utredning.
Sen har ju konkursbolagets ställföreträdare i regel avlagt ed på bouppteckningen innan krav går ut...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Där har du fel. Man behöver inte vara svensk medborgare, det räcker alldeles utmärkt med att man betalar skatt i Sverige.
Jasså du! Så du säger det. Då är det väl tur att du säger åt mig på skarpen då!
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Jasså du! Så du säger det. Då är det väl tur att du säger åt mig på skarpen då!
Det var inte menat att säga till på skarpen, ledsen om det uppfattades så. Jag trodde det var bra att felaktigheter korrigerades.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är två frågor som jag undrar över och som jag inte hittar något entydigt svar på i tråden. Den ena frågan är när kom konkursförvaltaren in bilden, vilket datum? Fanns det rimlig tid för konkursförvaltaren att komma in till skatteverket med aktuell ROT-deklaration innan 31 Januari 2024.
Den andra frågan är kan konkursförvaltaren göra ROT-deklarationer i ett företag som gått i konkurs enligt skatteverket? Alltså att göra ROT-deklarationer som innehavaren av det kursade företaget skulle ha gjort.
För övrigt tycker jag det är orimligt att den som har gjort ROT-reparationen skall betala när företaget underlåtit att lämna in ROT-ansökan och går i konkurs.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hade en byggfirma hos mig som gick i konkurs.
En förvaltare av konkursboet ringde upp mig och var ordagrant otrevlig och när jag jobbat klart låg det ett brev i brevlådan om deras krav. Nu visades det att företaget gjort allt för att inte bokföringen skulle visa vart ett och ett tagit vägen . Blev bra less läs förbannad på den advokaten som har jättehög timpenning som inte la ner en sekund på att se om det var betalt eller inte.
Kunde den jäveln jävlas med mig så jävlades jag tillbaka och ringde upp honom hemma och ifrågasatte hur han sköter sitt jobb. Hörde aldrig mer av patrasket hota på avstånd är dom duktiga på men så mycket som dom debiterar så blir man förvånad om något blir över vid en konstaterad och genomdriven konkurs.
Det som retar en mest är att garantier på genomförda jobb är ju bara att se i månen efter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det stora med lagvrängare är alltid ekonomi, om du anlitar någon. Oavsett du förlorar eller vinner så ska dom ha betalt, är det som småmål får du betala eller större mål, kan det gå att motpartern får stå för kostnaden. Är nog den enda yrkesgrupp som får sina pengar i alla lägen, med lagen bakom sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det var inte menat att säga till på skarpen, ledsen om det uppfattades så. Jag trodde det var bra att felaktigheter korrigerades.
Det ÄR bra att felaktigheter korrigeras. Men man kan ju tänka på hur man uttrycker sig. Särskilt inte när om man inte är helt säker på vad som menats. Jag uttryckte mig bara slarvigt, då jag bara förklarade på ett ungefär "vad det innebär att vara Svensk", i sammanhanget.
Det var inte exakt rätt, vilket absolut kan korrigeras. Men, "där har du fel", tolkar inte jag som början på en trevlig korrigering.
 
A AG A skrev:
Det var inte exakt rätt, vilket absolut kan korrigeras. Men, "där har du fel", tolkar inte jag som början på en trevlig korrigering.
Nu är ju det här jurudikdelen och där är man inte trevlig utan bara torrt saklig & korrekt, vilket ju var fallet här för du hade ju fel i sak men tog åt dig onödigt mycket.😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu är ju det här jurudikdelen och där är man inte trevlig utan bara torrt saklig & korrekt, vilket ju var fallet här för du hade ju fel i sak men tog åt dig onödigt mycket.😉
Du har så helsikes jäkla fel, pucko😉😀

Var det tillräckligt otrevligt, kort, sakligt och korrekt?
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du har så helsikes jäkla fel, pucko😉😀

Var det tillräckligt otrevligt, kort, sakligt och korrekt?
Otrevligt och kort, ja, sakligt och korrekt, nej (om det var ämnat åt mig).😇
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
Det ÄR bra att felaktigheter korrigeras. Men man kan ju tänka på hur man uttrycker sig. Särskilt inte när om man inte är helt säker på vad som menats. Jag uttryckte mig bara slarvigt, då jag bara förklarade på ett ungefär "vad det innebär att vara Svensk", i sammanhanget.
Ja, med att det är att man är svensk medborgare och att man betalar skatt i Sverige. Den första delen är alltså det som inte är korrekt. Det kanske var av slarv som du fick med den första delen, ville bara korrigera så inte fler tror att just den delen är korrekt.
A AG A skrev:
Det var inte exakt rätt, vilket absolut kan korrigeras. Men, "där har du fel", tolkar inte jag som början på en trevlig korrigering.
Helt rätt, jag håller med om att jag kunde uttryckt mig smidigare. Jag tar till mig det och ber om ursäkt.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det stora med lagvrängare är alltid ekonomi, om du anlitar någon. Oavsett du förlorar eller vinner så ska dom ha betalt, är det som småmål får du betala eller större mål, kan det gå att motpartern får stå för kostnaden. Är nog den enda yrkesgrupp som får sina pengar i alla lägen, med lagen bakom sig.
Hade det inte varit så, då hade snåriga mål inte kunnat få hjälp av jurist/advokat.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Konkursförvaltaren går inte back, de fakturerar för arbetet, och tar det 2h så fakturerar de 2h.
OBS! Gubbgissning.

/Workingclasshero
Nja, oftast jobbar ett gäng jurister med konkursförvaltniongen, under en utsedd konkursförvaltare.
Dessa debiterar normalt minst iaf 1500 kr/h.
Målet är förstås att få in så mkt som möjligt av utestående skulder, men dom vill ju ha betalt, och ska inte driva upp ytterligare skulder.

Även om konkursförvaltaren har prioritet så måste det ju som sagt finnas förutsättningar för att få betalt
"Ur konkursboets tillgångar får konkursförvaltaren betalt först och därefter utbetalas fordringar efter vilken prioritet de har i konkursboet."

Därav att småintäckter med halvdana utsikter att lyckas kommer dom troligen inte läggs så mycket tid på då det inte lönar sig...ergo bör TS bestrida
Själva fick jag för ett antal år sedan återkrav påett bolag som sattes i kk, mën efter en tid betalade ut en liten del av våra innestående löner. ca 5 år senare hade det sluträknats och då kom ett återkrav på 3000 kr. Efter att ha rådgjort med en jurist så bestred jag (då jag inte ansåg det var inom skälig tid). Då lades återkravet ned direkt - var inte värt priset.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att blanda mig i leken, Företaget kan mycket väl ha lämnat in om ROT till RSV, men eftersom dom tydligen var på obestånd och inte omöjligt hade skatteskulder eller momsskulder, så betalas inte ROT ut, utan behålles som en del av kvittning av skulden till RSV. RSV har stenkoll på allt som har med RSV att göra och dom bryr sig inte, utan bara behåller pengarna.
Och kvittar dom det mot en skatteskuld så har ju företaget faktiskt fått pengarna i form av en minskad skuld!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Skulle det vara så att skatteverket har använt pengarna till att kvitta en skatteskuld. Så vore det väl närmast bedrägeri om konkursförvaltaren försöker få in pengarna "en gång till" från kunderna.

Men jag kan tänka mig att det kan vara skälet till att firman inte brytt sig om att söka ROT utbetalning, om de vet att skatteverket kommer att behålla pengarna som betalning för någon skatteskuld.
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.