H hempularen skrev:
Inte konstigt att firman gör konkurs om de inte söker ROT utbetalning för gjorda arbeten.
Nej det verkar ju snurrigt. 30% av arbetskostnaden borde man ju vara sugen på att få in.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
CecBT CecBT skrev:
Nej det verkar ju snurrigt. 30% av arbetskostnaden borde man ju vara sugen på att få in.
För att blanda mig i leken, Företaget kan mycket väl ha lämnat in om ROT till RSV, men eftersom dom tydligen var på obestånd och inte omöjligt hade skatteskulder eller momsskulder, så betalas inte ROT ut, utan behålles som en del av kvittning av skulden till RSV. RSV har stenkoll på allt som har med RSV att göra och dom bryr sig inte, utan bara behåller pengarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Sen är ju frågan om man blir deprimerad av en förestående konkurs, beroende nu på hur den uppstår så kanske inte orken finns för administrativt arbete.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Företaget kan mycket väl ha lämnat in om ROT till RSV, men eftersom dom tydligen var på obestånd och inte omöjligt hade skatteskulder eller momsskulder, så betalas inte ROT ut, utan behålles som en del av kvittning av skulden till RSV.
Men TS måste väl ändå få besked om att dennes ROT har använts även om SKV behållit pengarna?
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Men TS måste väl ändå få besked om att dennes ROT har använts även om SKV behållit pengarna?
Svar nej , RSV bryr sig inte om kunden, det är en sak mellan företaget och RSV, och där är RSV dubbeljoker och vinner. Enda gången som RSV säger något till kunden är om det inte finns plats för ROT och meddelar både företag och skattskyldig
 
J jonaserik skrev:
Svar nej , RSV bryr sig inte om kunden, det är en sak mellan företaget och RSV, och där är RSV dubbeljoker och vinner. Enda gången som RSV säger något till kunden är om det inte finns plats för ROT och meddelar både företag och skattskyldig
Ni menar Skatteverket när ni skriver RSV? Jag fick en kort stund för mig att det var någon annan instans.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
CecBT CecBT skrev:
Ni menar Skatteverket när ni skriver RSV? Jag fick en kort stund för mig att det var någon annan instans.
Du ser att jag skrev SKV.
Riksskatteverket (RSV) upphörde 1 jan 2004 när det blev skatteverket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta RSV är riksskatteverket och SKV är skatteverket, men söker man på båda så blir det samma träff. men kanske bättre då att skriva SKV, så ingen missuppfattar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej , RSV bryr sig inte om kunden, det är en sak mellan företaget och RSV, och där är RSV dubbeljoker och vinner. Enda gången som RSV säger något till kunden är om det inte finns plats för ROT och meddelar både företag och skattskyldig
Syns det heller inte om man loggar in på SKVs hemsida?
Om det normalt sett syns där att en ansökan kommit in och hur mycket utrymme (av 75/50k) som belastas borde det väl synas där även om SKV behåller pengarna?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej , RSV bryr sig inte om kunden, det är en sak mellan företaget och RSV, och där är RSV dubbeljoker och vinner. Enda gången som RSV säger något till kunden är om det inte finns plats för ROT och meddelar både företag och skattskyldig
Det du skriver stämmer inte.
När jag som kund går in och tittar kan jag se alla mina godkända ROT/RUT avdrag redovisat för varje år från 2024 och tillbaka till 2017. Jag kan också få det utskrivet i ett pdf dokument för varje år.
Utöver ovanstående så får jag ett brev med posten varje gång ett företag har använt mina uppgifter för att söka ett ROT eller RUT avdrag.

Jag tycker att SKV bryr sig om mig!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Det du skriver stämmer inte.
När jag som kund går in och tittar kan jag se alla mina godkända ROT/RUT avdrag redovisat för varje år från 2024 och tillbaka till 2017. Jag kan också få det utskrivet i ett pdf dokument för varje år.
Utöver ovanstående så får jag ett brev med posten varje gång ett företag har använt mina uppgifter för att söka ett ROT eller RUT avdrag.

Jag tycker att SKV bryr sig om mig!
Men har du icke godkända ansökningar där? Jag tror att det kanske betraktas som en ”affär” mellan företaget och Skatteverket och att slutkunden inte får besked den vägen.
 
Nu har jag inte läst allt men vissa verkar inte ha förstått att konkursboet inte är samma juridiska person som konkursbolaget (bolaget som går i konkurs). Förvaltaren företräder inte konkursbolaget och ansvaret för att lämna in ROT-ansökningar torde ligga på den tidigare styrelsen/ställföreträdaren. Konkursförvaltaren kan inte intyga något som hänt före konkursdagen.
 
S Stuff skrev:
Från skatteverkets sida:
  • Kunden ska vara bosatt i Sverige och betala skatt här (obegränsat skattskyldig) eller bo utomlands men välja att beskattas i Sverige enligt inkomstskattelagen, där minst 90 % av förvärvsinkomsterna är inkomster i Sverige (begränsat skattskyldig).

Det handlar alltså inte om nationalitet utan om var man är bosatt och var man betalar skatt
Det är det jag har för mej, som sverigeboende/skattande så kan du få rot för ditt vinterboende på den spanska solkusten också.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
För att blanda mig i leken, Företaget kan mycket väl ha lämnat in om ROT till RSV, men eftersom dom tydligen var på obestånd och inte omöjligt hade skatteskulder eller momsskulder, så betalas inte ROT ut, utan behålles som en del av kvittning av skulden till RSV. RSV har stenkoll på allt som har med RSV att göra och dom bryr sig inte, utan bara behåller pengarna.
Du är lite på rätt spår, tror jag.
Dock kan vi vara säkra på att företaget inte skickat in ansökan. TS skulle då ha fått brev från skattemyndigheten om att det gått igenom, eller blivit avslag. Så även om företaget hade haft skatteskulder som delvis kvittats mot ROT så skulle ändå TS fått reda på det, då det egentligen handlar om hennes pengar.

Men, däremot tror jag att företaget/konkursförvaltaren kanske medvetet låtit bli att ansöka om ROT, då pengarna troligvis bara skulle kvittats bort mot skulder.
 
  • Gilla
CecBT och 2 till
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Det du skriver stämmer inte.
När jag som kund går in och tittar kan jag se alla mina godkända ROT/RUT avdrag redovisat för varje år från 2024 och tillbaka till 2017. Jag kan också få det utskrivet i ett pdf dokument för varje år.
Utöver ovanstående så får jag ett brev med posten varje gång ett företag har använt mina uppgifter för att söka ett ROT eller RUT avdrag.

Jag tycker att SKV bryr sig om mig!
Ja, kunden får alltid reda på det.
Det är förvisso alltid hantverkaren som ansöker, och tillslut får pengarna.
Men, ROT är ju kundens avdrag på skatten. Så självklart måste ju kunden få reda på om han/hon har beviljats avdraget. Utan de uppgifterna kan det bli svårt att deklarera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.