A Alexander HB skrev:
2500 kr motsvarar väl ungefär en arbetstimme för en advokat, så jag är tveksam till att det kommer att läggas så mycket tid på ditt ärende. Advokaten har nog i princip massmailat ut liknande påståenden/krav till samtliga företagets kunder där detta är aktuellt, med förhoppningen att åtminstone några väljer att betala tillbaka. Det är iaf ett sätt att spekulera kring detta.
Ja jag är inne på samma linje. Mina grannar, som anlitade samma företag för samma arbete (radhuslänga) har också fått brev och deras reflex var att betala direkt. Jag avrådde inte direkt (alla måste fatta egna beslut om hur man vill göra) men berättade att jag inte tänkte betala och varför. Nu tror jag alla har skickat brev och sagt att de inte tänker betala.
 
  • Gilla
  • Haha
EllinorLag och 13 till
  • Laddar…
H
CecBT CecBT skrev:
Bör jag bestrida genom att skicka tillbaka fakturan och skriva "bestrida" på den, eller tror ni det räcker med mejlet jag skickat?
Det räcker men det skadar inte med ett brev heller. Skriv bara att fakturan bestrides i sin helhet.
Konkursförvaltaren gör försök, tror heller inte att den konkursförvaltaren har rätt kunskap vad som de har rätt att kräva in. Möjligt att konkursförvaltaren vill visa att de har försökt allt för att driva in pengar, så därför är viktigt för dem att ha ditt brev/mail att fakturan bestrides.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H
CecBT CecBT skrev:
Ja jag är inne på samma linje. Mina grannar, som anlitade samma företag för samma arbete (radhuslänga) har också fått brev och deras reflex var att betala direkt. Jag avrådde inte direkt (alla måste fatta egna beslut om hur man vill göra) men berättade att jag inte tänkte betala och varför. Nu tror jag alla har skickat brev och sagt att de inte tänker betala.
Begär av konkursförvaltaren att få en bekräftelse på att de har mottaget mailet med ditt bestridande. Då behöver du inte skicka något brev och de kan inte hävda att de inte har fått ditt bestridande.
 
  • Gilla
Michael2 och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Begär av konkursförvaltaren att få en bekräftelse på att de har mottaget mailet med ditt bestridande. Då behöver du inte skicka något brev och de kan inte hävda att de inte har fått ditt bestridande.
De har svarat nu på morgonen att de kommer att återkomma efter kontakt med Skatteverket. Jag har också begärt ut avslaget på Rot-ansökan från Skatteverket (om det ens finns något avslag).
 
  • Gilla
Michael2 och 5 till
  • Laddar…
H
CecBT CecBT skrev:
De har svarat nu på morgonen att de kommer att återkomma efter kontakt med Skatteverket. Jag har också begärt ut avslaget på Rot-ansökan från Skatteverket (om det ens finns något avslag).
Enda avslaget som jag kan tänka mig är om Skatteverket nekar företaget utbetalning pga att företaget kanske har stora skatteskulder, hur som helst är det inte dina problem.
 
  • Gilla
Michael2
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Enda avslaget som jag kan tänka mig är om Skatteverket nekar företaget utbetalning pga att företaget kanske har stora skatteskulder, hur som helst är det inte dina problem.
Det jag funderar på är om åtgärden i huset (installation av avfuktare och markduk under huset) kanske av någon anledning inte berättigar till Rot-avdrag. Samtidigt saluför många företag, som ägnar sig åt just avfuktare, att man får Rot-avdrag på arbetskostnaden.
 
H
CecBT CecBT skrev:
Det jag funderar på är om åtgärden i huset (installation av avfuktare och markduk under huset) kanske av någon anledning inte berättigar till Rot-avdrag. Samtidigt saluför många företag, som ägnar sig åt just avfuktare, att man får Rot-avdrag på arbetskostnaden.
Ring Skatteverket och fråga, kan inte tänka mig något annat än arbetet är ROT berättigat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du har tolkat det helt rätt. BETALA INTE!!!
Det är helt och hållet förtagets ansvar att ansöka om ROT-avdrag åt dig. Om de glömmer, eller helt sonika går i konkurs, så är det deras problem. Enda gångerna du kan nekas ROT är om du redan utnyttjat maxbelopp, om du inte är Svensk, inte betalt skatt, eller om du är nära släkt med hantverkaren.

Just nu sitter en advokat och försöker hitta pengar att betala alla skulder med. Även ojusta metoder.
Ringer han igen så säger du bara att det står dem fritt att ansöka om pengarna hos skattemyndigheten. Eftersom det inte längre finns något företag, så kan de inte ansöka. Men säger de det, så säger du att då finns det väl inte heller något företag som du kan vara skyldigt pengar till.
Varför skulle ej svensk nekas ROT-avdrag?
 
  • Gilla
todi5 och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Varför skulle ej svensk nekas ROT-avdrag?
Från skatteverkets sida:
  • Kunden ska vara bosatt i Sverige och betala skatt här (obegränsat skattskyldig) eller bo utomlands men välja att beskattas i Sverige enligt inkomstskattelagen, där minst 90 % av förvärvsinkomsterna är inkomster i Sverige (begränsat skattskyldig).

Det handlar alltså inte om nationalitet utan om var man är bosatt och var man betalar skatt
 
  • Gilla
Chr3 och 9 till
  • Laddar…
R
CecBT CecBT skrev:
Det jag funderar på är om åtgärden i huset (installation av avfuktare och markduk under huset) kanske av någon anledning inte berättigar till Rot-avdrag. Samtidigt saluför många företag, som ägnar sig åt just avfuktare, att man får Rot-avdrag på arbetskostnaden.
Bara bestrid du gör dig själv en otjänst genom att försöka finna fel..
Lägg ingen energi på att finna logiska förklaringar då konkursförvaltare alltid försöker att driva in pengar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Den enklaste förklaringen är att man inte sänt in ROT i tid (senast jan-24). Det är förståeligt då företaget höll på att kånka och man förmodligen inte skötte sina papper/sin ekonomi den sista tiden.

Jag har råkat ut för detta en gång. Jag bestred fakturan och sedan hände inget mer (hos mig). Kostnaden ligger i detta fall på konkursboet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
CecBT CecBT skrev:
Om jag får något nytt krav tänkte jag be att få ta del av Skatteverkets avslag på deras rot-ansökan. Det kanske till och med är allmän handling som jag kan begära ut själv? Det kanske inte ens finns något avslag, om de inte sökt ersättningen, men finns det framgår det ju på vilka grunder rot inte beviljats.
Bry dig inte om det. Om det blir avslag från skattemyndigheten så är du den första att få reda på det. Blir det avslag, så får du ett brev från Skattemyndigheten.
Du sa även att de skulle återkomma när de pratat med Skattemyndigheten. Det är bara hot och skitprat. Skattemyndigheten har i nuläget ingen som helst aning om att det har byggts hos dig. Inte bryr de sig heller. Skattemyndigheten får först reda på att det byggts, när ansökan om ROT kommer in. Kommer det inte in, så är det aldrig ditt problem.
Allt ligger på kunkursförvaltaren att bevisa. Då det är utformat så att du själv inte kan söka ROT, så behöver du inte heller bevisa något. Det är inte heller du som ställer kravet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Om dom vill fortsätta får du krav från kronofogden, bestrid det. Nästa steg är att du blir stämd. Du blir kallad till ett möte på tingsrätten. Rådmannen kommer försöka få er att bli överens. Här är sista chansen att betala och inte riskera något mer. Är ni inte överens på mötet kallas ni till förhandling och tingsrätten avgör frågan.

Du är rätt många steg från att någon kan ta dina pengar ifrån dig. Jag hade haft is i magen. Framkommer mer saker som talar för att du faktiskt skulle förlora en tvist kan du alltid ändra dig och betala...

Jag gissar att det är typ 0% sannolikhet att det händer nåt mer efter du bestridit. Konkursförvaltaren förvaltar inte bara den här konkursen och att sitta och jaga småpengar håller inte konkursförvaltare på med hur länge som helst.
 
  • Gilla
Leif So och 7 till
  • Laddar…
CecBT CecBT skrev:
Bör jag bestrida genom att skicka tillbaka fakturan och skriva "bestrida" på den, eller tror ni det räcker med mejlet jag skickat?
För tydlighetens skull kan du skicka ett uppföljande mail där du skriver: ”Till undvikande av missförstånd bestrider jag detta krav i sin helhet, tillika samtliga framtida krav från er.”. Spara kopia på mailet.
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Det låter ju som ett bedrägligt beteende av konkursförvaltaren. Borde bryta mot god advokatsed tycker jag.
 
  • Gilla
Leif So och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.