CecBT CecBT skrev:
Vi anlitade hantverkare våren 2023. På offerten står priset inkl ROT-avdrag och vi betalade fakturan. Inga konstigheter.

Nu fick vi brev från en advokatfirma som skriver att företaget vi anlitade gick i konkurs i höstas och att ”ROT-avdrag har inte kunnat erhållas”. Vi ska därför, tycker firman, som är konkursförvaltare, betala in ROT-beloppet inom fem dagar.

Vi hade inte anlitat hantverkare tidigare under 2023 och hade därför mer än tillräckligt med utrymme för ROT. Jobbet gick på cirka 13 000, ROT var på cirka 2500.

Jag uppfattar detta krav som rena påhittet från konkursförvaltaren. Har inte företagaren skickat in ansökan till Skatteverket är det väl inte vårt problem? På fakturan står det att företaget kan kräva oss på mellanskillnaden om vi inte får göra avdraget, men så är det alltså inte här.

Men - finns det något vett i deras krav? Jag har mejlat och sagt att vi inte har några oavslutade affärer med företaget, att vi betalt fakturan, att vi visst skulle ha beviljats ROT- om företaget skickat in ansökan om det. Bör jag göra något mer?
Bestrid och ignorera !
2500 kr gör att om konkursförvaltaren behöver lägga mer än ca 2h mer på det så går dom back.
Dom skickar nog bara initialt ut allt dom kan för att få in pengar till kk-boet just nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om dom vill fortsätta får du krav från kronofogden, bestrid det. Nästa steg är att du blir stämd. Du blir kallad till ett möte på tingsrätten. Rådmannen kommer försöka få er att bli överens. Här är sista chansen att betala och inte riskera något mer. Är ni inte överens på mötet kallas ni till förhandling och tingsrätten avgör frågan.

Du är rätt många steg från att någon kan ta dina pengar ifrån dig. Jag hade haft is i magen. Framkommer mer saker som talar för att du faktiskt skulle förlora en tvist kan du alltid ändra dig och betala...

Jag gissar att det är typ 0% sannolikhet att det händer nåt mer efter du bestridit. Konkursförvaltaren förvaltar inte bara den här konkursen och att sitta och jaga småpengar håller inte konkursförvaltare på med hur länge som helst.
Om TS överhuvudtaget ska kunna få ett krav på sig, så måste först Skattemyndigheten ge avslag på ansökan. (Detts ska stå på Fakturan). Avslaget är enbart giltigt om TS inte är berättigad ROT. Om ingen ansökan gjorts så finns inte heller något avslag.
Därför kommer aldrig varken Inkasso, eller Kronofogde någonsin bli inkallade.

Detta var inte menat som att @Farstatjej90 på något sätt har fel. Utan snarast ett tillägg.
 
  • Gilla
Leif So och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om TS överhuvudtaget ska kunna få ett krav på sig, så måste först Skattemyndigheten ge avslag på ansökan. (Detts ska stå på Fakturan). Avslaget är enbart giltigt om TS inte är berättigad ROT. Om ingen ansökan gjorts så finns inte heller något avslag.
Därför kommer aldrig varken Inkasso, eller Kronofogde någonsin bli inkallade.

Detta var inte menat som att @Farstatjej90 på något sätt har fel. Utan snarast ett tillägg.
Rent principiellt behövs väl inte det? Jag kan ju stämma dig för en summa också det är ju bara att lämna in till tingsrätten och betala 800kr eller vad det är?

Jag menar den här konkursförvaltaren behöver ju inte ha nåt på fötterna för att varken hota eller stämma TS.
 
  • Gilla
Leif So och 2 till
  • Laddar…
CecBT CecBT skrev:
Om jag får något nytt krav tänkte jag be att få ta del av Skatteverkets avslag på deras rot-ansökan. Det kanske till och med är allmän handling som jag kan begära ut själv? Det kanske inte ens finns något avslag, om de inte sökt ersättningen, men finns det framgår det ju på vilka grunder rot inte beviljats.
Du kan ringa till RSV, de kan se om en förfrågan/begäran har skickats in öht.

Vi hade ett likande fall då VVS-firman glömde att följa upp sin egen administration i samband med byta av ekonomisystem. De gick visserligen itne i KK men ville ändå att vi skulle betala mellanskillnaden i form av utebliven ROT från skatten, detta nästa två år efter utfört arbete.
Det slutade med några samtal till RSV och VVS och sedan rev de fakturan då de inte hade något fall att driva.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det låter väl lite märkligt också att konkursboet inte helt enkelt sökt ROT avdraget från skatteverket. Nu är det iofs. försent tror jag (31 januari är det väl som gäller?). Men om han har fått ut kraven mot beställarna nu ngn. vecka in i februari, så borde det varit möjligt att skicka till skatteverket i tid.


Eller finns det ngn. regel som hindrar utbetalning till konkursbo?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
CecBT CecBT skrev:
och deras reflex var att betala direkt.
Detta är varför man får såna här "krav". Svensken är efterbliven.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
TS kan gå in på mina sidor på skatteverket.se och titta själv.
Under rot/rut kan man se alla inkomna ärenden och besluten från skv.
 
  • Gilla
CecBT och 5 till
  • Laddar…
Vad jag kan se så framgår det inte helt klart att TS har betalt fakturan 2023. Det borde vara så eftersom ROT-arbetet utfördes redan i maj 2023.
Skulle mot förmodan fakturan vara betald i början på det här året så kan ansökan om ROT lämnas in senast 31 Januari 2025 till Skatteverket.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Rent principiellt behövs väl inte det? Jag kan ju stämma dig för en summa också det är ju bara att lämna in till tingsrätten och betala 800kr eller vad det är?

Jag menar den här konkursförvaltaren behöver ju inte ha nåt på fötterna för att varken hota eller stämma TS.
Är ansökan insänd försent (kan ev ha gjorts av advokaten när han fick ärendet i år) sänder skattemyndigheten ut meddelande till TS med förklaring till avslaget. Det har troligen inte TS fått än.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Vad jag kan se så framgår det inte helt klart att TS har betalt fakturan 2023. Det borde vara så eftersom ROT-arbetet utfördes redan i maj 2023.
Skulle mot förmodan fakturan vara betald i början på det här året så kan ansökan om ROT lämnas in senast 31 Januari 2025 till Skatteverket.
Läs första stycket av inlägg nummer 1.
 
G Gillar att bygga skrev:
Läs första stycket av inlägg nummer 1.
Står inget om betalningsdatum.
 
Vi låter TS svara så vi får den bollen ur spel
 
  • Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
TS kan gå in på mina sidor på skatteverket.se och titta själv.
Under rot/rut kan man se alla inkomna ärenden och besluten från skv.
Ja, det gjorde jag, där finns inget. Men får företaget avslag verkar inte ärendena dyka upp där. Det tycker jag mig ha förstått när jag googlat.
 
L L A Axelsson skrev:
Vad jag kan se så framgår det inte helt klart att TS har betalt fakturan 2023. Det borde vara så eftersom ROT-arbetet utfördes redan i maj 2023.
Skulle mot förmodan fakturan vara betald i början på det här året så kan ansökan om ROT lämnas in senast 31 Januari 2025 till Skatteverket.
Jo, fakturan betalades så fort jobbet var klart, om det var i slutet av april eller början på maj -23.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Inte konstigt att firman gör konkurs om de inte söker ROT utbetalning för gjorda arbeten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.