H
J javlaandersson skrev:
”FAKTURAN BESTRIDES I FULLHET”

klart
I sin helhet är nog bättre😉😆
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
H
S sebastiannielsen skrev:
Hur EXAKT har detta formulerats? Speciellt i avtalet eller offerten som ni godkände.

För företaget kan ha formulerat det på så sätt att om NÅGOT gör att de inte kan få ROT-avdrag, inkl konkursen, så måste du betala.

Det kan ju vara formulerat på så sätt att "Om beställaren inte har rätt till ROT-avdrag så får du betala mellanskillnaden" - då har du det torra på fötterna.

Men om företaget formulerat det som att "Om företaget får avslag på ROT-avdraget för beställaren av någon anledning så får du betala mellanskillnaden" - då är det tvärtom, då får du betala även om avslaget beror på en omständighet hos företaget.
Vem tror du skulle skriva på ett sånt avtal? Tips: Ingen vettig människa.
Dessutom skulle ingen seriös hantverkare skulle skriva det i ett avtal.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
S sebastiannielsen skrev:
Alla fel som man avtalat att man ska stå för med företaget.


Detta regleras inte inom konsumentköplagen. När en punkt inte regleras enligt KKL så är det AvtL som gäller, så då gäller pacta sunt servanda.


Avtalslagen. Har du avtalat något så får du stå för det. Sedan har vi ju punkten om oskälighet (§36) men jag kan inte se det som ett dugg oskäligt att du ska ersätta ett företag för ett ROT/RUT avdrag du inte får, för att företaget klantat till sig.
Då har man ju vid avtalets ingåelse, vetat om friskrivningen, och vetat att man KAN få betala om det skiter sig, dvs du ska vara beredd på att betala hela summan, även om företagets fel varit grund för att det sket sig.
Däremot kan företaget inte få ersättning om de låtit bli att ansöka.

Vid offertens eller avtalets ingåelse, så hade du kunnat vägra, och begära att friskrivelsen ändras så att "om ROT/RUT-avdragets avslag beror på omständighet som kan hänföras till beställaren."
Nej återigen, man kan inte avtala att om jag som företagare går i konkurs så kommer vi som företag att kräva in roten som vi inte som förstag har fått utbetalt pga. våran skatteskuld till Skatteverket..
Du hör väl själv hur galet det låter?
 
  • Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Du hör väl själv hur galet det låter?
Jo visst låter det galet, men det finns inget i lagen som specifikt hindrar något sådant. Det är det som är konsekvensen av att gå med på ett allt för brett specificerad friskrivningsklasul.
 
Nytt_användarnamn_2024_12
S sebastiannielsen skrev:
Jo visst låter det galet, men det finns inget i lagen som specifikt hindrar något sådant. Det är det som är konsekvensen av att gå med på ett allt för brett specificerad friskrivningsklasul.
Har svårt att se att det skulle hålla rättsligt, som konsument är man ganska skyddad ifrån sådana typer av skrivningar. Som snudd på antyder till brottslighet då man friskriver sig en konkurs..
 
  • Gilla
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
A alexanderlukas skrev:
Kan du förklara vad du menar med "om du inte är Svensk "
För att kunna göra ROT-avdrag, krävs det att du är Svensk medborgare, och betalar skatt i Sverige. Om du inte betalar skatt, kan du inte få något avdrag på skatten.
 
A AG A skrev:
För att kunna göra ROT-avdrag, krävs det att du är Svensk medborgare
Jag kan inte se att svenskt medborgarskap krävs.
 
  • Gilla
HEM2121 och 5 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Dessa krav ställs om den som ansöker rot:

För att du ska ha rätt till rotavdrag måste följande villkor vara uppfylla:

  • Du ska äga bostaden när arbetet utförs.
  • Du, eller dina föräldrar, ska använda bostaden som permanentbostad, fritidsbostad eller liknande.
  • Du ska faktureras för arbetet och/eller ha utgiften för arbetet.
  • Du ska ha rotavdrag kvar att utnyttja. Rotavdraget och rutavdraget är sammanlagt högst 75 000 kronor per person och år. Högst 50 000 kronor får vara rotavdrag.
  • Du ska vara bosatt i Sverige och betala skatt här (obegränsat skattskyldig) eller bo utomlands men välja att beskattas i Sverige enligt inkomstskattelagen, där minst 90 % av förvärvsinkomsterna är inkomster i Sverige (begränsat skattskyldig).
  • Du ska ha fyllt 18 år senast vid årets slut.
  • Ett dödsbo kan få rotavdrag för arbeten som utfördes före dödsfallet. En ensam dödsbodelägare kan få rotavdrag för arbeten som utförs och betalas efter att bouppteckningen har registrerats hos Skatteverket. Om det finns flera dödsbodelägare så måste de upprätta ett arvskifte innan någon kan få rotavdrag. Tänk på att lagfart ska sökas inom tre månader.
Om ni är två eller flera ägare som nyttjar bostaden kan ni dela på rotavdraget. Sammanlagt kan dock rotavdraget aldrig bli högre än 30 procent av den totala arbetskostnaden. För att få rotavdrag ska du faktureras eller betala för arbetet.
 
  • Gilla
HEM2121 och 6 till
  • Laddar…
Det börjar spåra ur lite, men jag är jättetacksam för alla betryggande råd jag fått. Tack! ♥️
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
CecBT CecBT skrev:
Det börjar spåra ur lite, men jag är jättetacksam för alla betryggande råd jag fått. Tack! ♥️
ROT är ROT och står det på fakturan om ROT-avdrag, och du har fått ett meddelande om ROT från SKV för ROT, så är det ett problem mellan företaget och SKV, så bestrid och ligg lågt. Kom gärna tillbaka och tala om vad som blivit av saken.
 
  • Gilla
CecBT och 1 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
2500 kr motsvarar väl ungefär en arbetstimme för en advokat, så jag är tveksam till att det kommer att läggas så mycket tid på ditt ärende. Advokaten har nog i princip massmailat ut liknande påståenden/krav till samtliga företagets kunder där detta är aktuellt, med förhoppningen att åtminstone några väljer att betala tillbaka. Det är iaf ett sätt att spekulera kring detta.
Det skulle dessutom vara en lågprisadvokat om den ”bara” tog 2500 kr/tim.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A AG A skrev:
För att kunna göra ROT-avdrag, krävs det att du är Svensk medborgare, och betalar skatt i Sverige. Om du inte betalar skatt, kan du inte få något avdrag på skatten.
Där har du fel. Man behöver inte vara svensk medborgare, det räcker alldeles utmärkt med att man betalar skatt i Sverige.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
C
B Broker skrev:
Borde det inte vara olagligt för en advokat i en konkurs att skicka ut uppenbart felaktiga krav?
Nä, det kan jag inte se. Man kan i princip ställa vilka krav som helst så länge man håller sig under gränsen för bedrägeri eller liknande. Något som advokaten naturligtvis har full koll på och här utnyttjar till sin fördel genom att skicka ut krav på allt som är bokfört som kundfordringar utan närmare utredning.
 
A AG A skrev:
[...]
Men, däremot tror jag att företaget/konkursförvaltaren kanske medvetet låtit bli att ansöka om ROT, då pengarna troligvis bara skulle kvittats bort mot skulder.
Vad skulle det vara för poäng med det? Även om avdraget kvittas mot företagets skulder, så är det väl ingen nackdel, snarare tvärtom? Företagets skuld till SKV minskar ju, och skulder till SKV kommer alltid i slutändan att drivas in så långt det är möjligt (dvs tills den skattskyldige går i konkurs).

Det skulle väl då vara om man redan ser att det barkar åt konkurs, och av ren lättja struntar i att minska sin skatteskuld.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
CecBT CecBT skrev:
Vi anlitade hantverkare våren 2023. På offerten står priset inkl ROT-avdrag och vi betalade fakturan. Inga konstigheter.

Nu fick vi brev från en advokatfirma som skriver att företaget vi anlitade gick i konkurs i höstas och att ”ROT-avdrag har inte kunnat erhållas”. Vi ska därför, tycker firman, som är konkursförvaltare, betala in ROT-beloppet inom fem dagar.

Vi hade inte anlitat hantverkare tidigare under 2023 och hade därför mer än tillräckligt med utrymme för ROT. Jobbet gick på cirka 13 000, ROT var på cirka 2500.

Jag uppfattar detta krav som rena påhittet från konkursförvaltaren. Har inte företagaren skickat in ansökan till Skatteverket är det väl inte vårt problem? På fakturan står det att företaget kan kräva oss på mellanskillnaden om vi inte får göra avdraget, men så är det alltså inte här.

Men - finns det något vett i deras krav? Jag har mejlat och sagt att vi inte har några oavslutade affärer med företaget, att vi betalt fakturan, att vi visst skulle ha beviljats ROT- om företaget skickat in ansökan om det. Bör jag göra något mer?
Be konkurs förvaltare uppvisa korrespndens med skatteverket där ROT avslås!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.