kashieda kashieda skrev:
Nej, inte i längden.

Du kan inte ta bort näringsämnen utan att återföra dem i någon form. Konstgödsel (mineralgödsel) innehåller mer saker vi inte vill ha (som kadmium) men inte mikronäringsämnen som koppar, selen och annat.

"Att odla intensivt med konstgödsel är som att utfodra en idrottare bara med socker, det funkar ett kort tag men inte i längden."
säg att kriget håller 10 år så går det. reglerna är där för just det att sverige i form av krig ska kunna vara självförsörjande i ett krig men det är vi långt ifrån att vara. det skulle behövas göra nu är att ta ner all skog och göra om till åker

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du får gärna berätta mer om hur du tillför närings- och mullämnen till odlingsjorden utan att använda gödsel!

"Digging for victory"-kampanjen i Storbritannien under WWII gick ut på att befolkningen skulle odla mer grönsaker och rotfrukter för att undvika svält, då landets möjligheter att importera mat i princip försvann. Det är mer realistiskt att odla upp radhusträdgårdar och parker för folk i allmänhet, än att hålla stora djur på motsvarande ytor.
va ju det jag sa mindre djur

lite ot jag kan tycka att svenskt kött är av sämre kvalitet och dyrare en andra länder är faktiskt svårt att att hitta bra svenskt kött för privat personer

Redan nu odlas mycket utan djurgödsel, så vi riskerar sämre avkastning även i fredstid.

Fundera gärna på varför konstgödselbristen på grund av kriget i Ukraina påverkar priserna nu.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:

lite ot jag kan tycka att svenskt kött är av sämre kvalitet och dyrare en andra länder är faktiskt svårt att att hitta bra svenskt kött för privat personer
Jag förstår att det kan vara svårt att hitta prisvärt svenskt kött i Frankrike...

Det är vettigt att byta ut kraftfoder mot naturbete. Det blir inte samma viktökning lika snabbt, men djurhållningen bidrar till ett hållbart jordbruk. Betydligt bättre än att utfodra nöt med soja från nybränd regnskog.

• Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:

Nej, Digging for victory handlade inte om att minska antalet lantbruksdjur, utan att öka självförsörjningen genom att uppmuntra folk till att odla mer mat.
https://dig-for-victory.org.uk

På vilket vis tycker du att svenskt kött håller sämre kvalitet än kött från andra länder? Är det något särskilt djurslag du tänker på? Är du medveten om att de länder som har billigare kött också har en sämre djurhållning än vi har i Sverige?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nej, Digging for victory handlade inte om att minska antalet lantbruksdjur, utan att öka självförsörjningen genom att uppmuntra folk till att odla mer mat.
[länk]

På vilket vis tycker du att svenskt kött håller sämre kvalitet än kött från andra länder? Är det något särskilt djurslag du tänker på? Är du medveten om att de länder som har billigare kött också har en sämre djurhållning än vi har i Sverige?
jag tror inte träffat en svensk jordbrukare som håller med att svensk djurhållnings regler är bra för dom

M maria01 skrev:
jag tror inte träffat en svensk jordbrukare som håller med att svensk djurhållnings regler är bra för dom
Hur menar du?

gris och nött menar jag är av sämre kvalitet för vanliga personer resturanger får tag i det bästa sen resten som finns i butikerna är ju bara skräp

Hur menar du?
för mycket regler helt enkelt

M maria01 skrev:
gris och nött menar jag är av sämre kvalitet för vanliga personer resturanger får tag i det bästa sen resten som finns i butikerna är ju bara skräp
Vad betyder "sämre kvalitet" på kött, vad gör sådant kött sämre än det du köper i Frankrike?

M maria01 skrev:
för mycket regler helt enkelt
Ja, det är mycket regler för det svenska jordbruket.
Vår djurhållning är inte perfekt, men bättre än i de flesta europeiska länder.
Jag vet inte vad du hänger med för bönder som vill börja vräka i djuren antibiotika, hålla betesdjur instängda året om, och slakta obedövat?

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Vad betyder "sämre kvalitet" på kött, vad gör sådant kött sämre än det du köper i Frankrike?
äter du inte kött? helt enkelt godare kött till et lägre pris varje gång man har gäster från sverige här och alla säger att det så mycket godare en sverige och biligare

Ja, det är mycket regler för det svenska jordbruket.
Vår djurhållning är inte perfekt, men bättre än i de flesta europeiska länder.
Jag vet inte vad du hänger med för bönder som vill börja vräka i djuren antibiotika, hålla betesdjur instängda året om, och slakta obedövat?
slakta på gårdsplanen med studsaren har man ju vart med några gånger ingen stress för djuret

M maria01 skrev:
slakta på gårdsplanen med studsaren har man ju vart med några gånger ingen stress för djuret
Det är inte obedövad slakt.
Obedövad slakt är att skära halsen av djuret medan det är vaket, utan att bedöva med skott eller el först. Det är lagligt i de flesta EU-länder utom Sverige. I Frankrike får ni alltså göra så.

Och vilket kött som är gott eller mindre gott är en smaksak, jag tänkte om du menade något mer mätbart kvalitetskriterium.

Tillägg: nu ska jag sluta OT-spamma den här tråden.

A AG A skrev:
Det tar ca en dag att knuffa omkull alla byggnader, och få iväg all bråte på några lastbilar. Ca en dag till att knacka sönder grundplattor, samt köra bort eller gräva ner skiten. Detta är arbete för en medelstor grävmaskin.
Två dagar vete sjutton om man plockar ner en solpark på.
Om alla ska flytta därifrån först tar det nog längre tid. Klart Sverige ska vara självförsörjande på livsmedel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.