L Lellemars skrev:
Jag håller med om att odlingsmark skall vi vara rädda om! Men om det är staten som vill dra fram nåt eller kommunen som vill bygga ännu mera köplador med hektarstora parkeringar mm så går det ju finfint att bygga på åkermark. Var är rättvisan?
Om samhället behöver mark för infrastruktur så är det väl ok, men inte köplador och liknande.

M maria01 skrev:
gris och nött menar jag är av sämre kvalitet för vanliga personer resturanger får tag i det bästa sen resten som finns i butikerna är ju bara skräp
Det var en intressant synpunkt, eftersom de flesta restauranger köper det som är billigast, gärna kyckling ifrån Thailand odyl.
Och jag kan ju säga att det är sällan/aldrig som jag blir glatt överraskad på restaurang.

Däremot när jag köper nån riktigt fin biff/oxfile.
Grisen håller jag med dig om, men det är ju för att folk är livrädda för fett!

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L lat skrev:
Det var en intressant synpunkt, eftersom de flesta restauranger köper det som är billigast, gärna kyckling ifrån Thailand odyl.
Och jag kan ju säga att det är sällan/aldrig som jag blir glatt överraskad på restaurang.

Däremot när jag köper nån riktigt fin biff/oxfile.
Grisen håller jag med dig om, men det är ju för att folk är livrädda för fett!
Din lokala pizza säkert men en bra restaurang i Stockholm gör inte det du har helt enkelt gått till fel krogar

• Haha
lat
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Din lokala pizza säkert men en bra restaurang i Stockholm gör inte det du har helt enkelt gått till fel krogar
Ja du, Operakällaren eller Wedholms är inte aktuella för mig sen jag blev pensionär.

I övrigt så finns det nog ett skäl till att Visita är emot att det ska stå ursprungsland i menyer & matsedlar.

Men lev du i din fantasivärld där man pröjsar 250:- för plankstek och tror att det är svenskt kvalitetskött.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Ja du, Operakällaren eller Wedholms är inte aktuella för mig sen jag blev pensionär.

I övrigt så finns det nog ett skäl till att Visita är emot att det ska stå ursprungsland i menyer & matsedlar.

Men lev du i din fantasivärld där man pröjsar 250:- för plankstek och tror att det är svenskt kvalitetskött.
250 kr får man ingen svensk för haha

H
L Lellemars skrev:
Jag håller med om att odlingsmark skall vi vara rädda om! Men om det är staten som vill dra fram nåt eller kommunen som vill bygga ännu mera köplador med hektarstora parkeringar mm så går det ju finfint att bygga på åkermark. Var är rättvisan?
Då kallas det samhällsintresse och då kan bästa odlingsbara marken och dessutom stora områden tas i anspråk till vägar, bensinmackar, återvinningscentral, affärskomplex osv. Helt vansinnigt! Då är det inte så noga med odlingsbar mark.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M maria01 skrev:
250 kr får man ingen svensk för haha
Nä, och vad är det köttbiten brukar kosta där Svensson går?
Ung. 250:-, med andra ord DE FLESTA restauranger serverar inte svenskt kött. Capice?

• Gilla
mansjo och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag tror inte träffat en svensk jordbrukare som håller med att svensk djurhållnings regler är bra för dom
Jaha, jag är djurbonde, dessutom KRAV-bonde. Jag ser de svenska reglerna för djurhållning som bra regler.

Hur många svenska bönder baserar du ditt påstående på?

• Gilla
Emil.P och 6 till
  • Laddar…
Det svenska bönder, jag själv inkluderad, reagerar på är inte att våra regler är för hårda. Felet är att vi ska konkurrera med importkött från länder som inte ens har ett ord i sitt språk som betyder djurvälfärd.

• Gilla
Emil.P och 8 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Det svenska bönder, jag själv inkluderad, reagerar på är inte att våra regler är för hårda. Felet är att vi ska konkurrera med importkött från länder som inte ens har ett ord i sitt språk som betyder djurvälfärd.
Då många eu länder

Jag vet inte vad du menar med ” då många EU länder”.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag vet inte vad du menar med ” då många EU länder”.
Flera eu länder som inte följer samma regler så det finns dom som säger att att man då inte kan konkurrera på samma villkor

M maria01 skrev:
Flera eu länder som inte följer samma regler så det finns dom som säger att att man då inte kan konkurrera på samma villkor
Vi kan ju välja att inte vara lika dåliga som det sämsta alternativet och samtidigt arbeta för att förbättra deras nivå.

• Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Sverige, landet där staten bestämmer över din egendom.

Men detta löser man väll enklast genom att låta det slya igen i något år så det inte längre är prima åkermark! Kanske rent av flytta dit några "större" träd också.
Det spelar tyvärr ingen roll. Bedömningen är ändå om marken en gång varit åkermark kan det åter bli åkermark, oavsett sly/träd.

L Lutte skrev:
Sverige, landet där staten bestämmer över din egendom
Och det är annorlunda i nåt annat av dina favoritländer?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.