P paralun skrev:
Egentligen så ser det ju ganska löjligt ut med alla dessa perfekt robotklippta gräsmattorna och det är nog bra att någon vågar ta en egen väg.
Igår såg jag en gräsmatta med prydliga gräsklipparränder och kände att det snart kommer att bli en statussymbol att ha en synligt ”handklippt” gräsmatta istället för robotklippt. Åtminstone om gräsmattan är plan och väl avgränsad så att robot skulle vara det enklare valet.
 
M mrsnhp skrev:
En av våra grannar antydde att vi har ”naturtomt” för att vi har tre tallar och lite ”äng” just vid tomtgränsen mot dem.

1700 kvm tomt där kanske 60 kvm är äng sammanlagt. Då räknar jag in en remsa på 7-8 kvm där det ändå inte växer något.
Var stolt!
Gynna djurlivet! 👍🌸🌱
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Igår såg jag en gräsmatta med prydliga gräsklipparränder och kände att det snart kommer att bli en statussymbol att ha en synligt ”handklippt” gräsmatta istället för robotklippt. Åtminstone om gräsmattan är plan och väl avgränsad så att robot skulle vara det enklare valet.
Det är ju en inställning, i alla fall på min Luba.
 
Om vi nu kommer in på robotgräsklippare så borde de aldrig få köras mellan kväll och gryning, så många igelkottar som de trasar sönder. 😢
 
  • Gilla
  • Ledsen
pmd och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Var stolt!
Gynna djurlivet! 👍🌸🌱
Vi har biologisk mångfald ända in i huset 😄
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Igår såg jag en gräsmatta med prydliga gräsklipparränder och kände att det snart kommer att bli en statussymbol att ha en synligt ”handklippt” gräsmatta istället för robotklippt. Åtminstone om gräsmattan är plan och väl avgränsad så att robot skulle vara det enklare valet.
Har man pengar och tid inkl intresse så är det ju bara att slå till för den perfekta Wimbledon-gräsmattan

https://www.xeed.se/skotselguiden/valj-ratt-redskap/allett-klipp-din-grasmatta-som-proffsen.html
 
D
P paralun skrev:
Har man pengar och tid så är det ju bara att slå till för den perfekta Wimbledon-gräsmattan

[länk]
Den ska jag köpa. Grannen sa till mig så här om min gräsmatta när jag höll på att så lite och beklagade mig över tillväxten: "but this is not Wimbledon". Nu jävlar ska han få.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Den ska jag köpa. Grannen sa till mig så här om min gräsmatta när jag höll på att så lite och beklagade mig över tillväxten: "but this is not Wimbledon". Nu jävlar ska han få.
Jo nu känner jag en som investerat i en sådan klippare och jovisst blir det snyggt men grasmattan blir mycket känslig för en längre period med sol och värme. Kör min robot på 50mm just nu och det blir som en ryamatta och står emot längre solperioder.
 
D
P paralun skrev:
Jo nu känner jag en som investerat i en sådan klippare och jovisst blir det snyggt men grasmattan blir mycket känslig för en längre period med sol och värme. Kör min robot på 50mm just nu och det blir som en ryamatta och står emot längre solperioder.
Skämt å sido så blir det en robot här med när vi grävt klart ute, tycker inte alls det är fridfullt att klippa gräsmattan. På 50 mm ska jag komma ihåg.
 
S
Fario Fario skrev:
Man läser ibland att exempelvis usa är mer tillåtande och att i Sverige får man knappt bygga hus på egen tomt.
Jag vet ju egentligen inte men det är definitivt inte min uppfattning av hur det är.

Ni som tänker så. VET ni att det är så?

Skillnader finns så klart -man kan ju bara tänka ”allemansrätten”- men efter att ha sett ett gäng byggprogram från usa så verkar det vara väldigt reglerat och krav på inspektioner.

Men som sagt. Jag VET inte.
Jag har rest en del i usa -morfar från Wyoming- och jobbat ett tag i Canada.
Och min bild av hur det är är att i usa är det förbjudet om det inte är tillåtet medan det i Sverige är tillåtet om det inte är förbjudet.
Jag har bott strax utanför och jobbat på ett kontor inne i Celebration, Florida. (Det finns massor att läsa om den orten för den som så önskar.) I vilket fall var reglerna extremt detaljerade om hur gräsmattor skulle skötas, hur stora buskar fick vara, förbud mot staket, plank och häckar mot gatan mm. Det var dock något som hanterades genom kontrakt, inte lagar.

I princip kunde man förmodligen lägga en bunt sedlar på marken med en lapp ovanpå "Please don't move. I'll pick them up tomorrow." och faktiskt ha dem kvar nästa dag. Lustigt nog verkar bra och goda människor attraheras av detaljstyrda samhällen. Det såg onekligen väldigt fint och idylliskt ut.

Själv fick jag bo i en lägenhet i en sunkigare stadsdel utanför. Visst, lägenhetsområdet hade en heltidsanställd trädgårdsmästare/poolskötare så det var ju ändå inte direkt slum.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Skämt å sido så blir det en robot här med när vi grävt klart ute, tycker inte alls det är fridfullt att klippa gräsmattan. På 50 mm ska jag komma ihåg.
Jo och många kör ju lägre men helt klart får man en tåligare gräsmatta med lite högre gräs.
Sen är ju ingen gräsmatta likadan som någon annans och det är ju enkelt att justera klipphöjden och testa.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Då finns det betydligt värre saker att ta tag i:

[länk]
Ja, katter borde inte få köras mellan kväll och gryning …
 
Det är väl där folk av snålhet köpt underdimensionerade robotgrasklippare som det finns behov att köra dem i princip dygnet runt. Tumregeln är att de aldrig någonsin ska vara igång skymning till gryning, inte bara av skälet "inte störa igelkottar" utan även för att klippresultatet blir dåligt av daggstänkt nattvått gräs.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.