D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Han ringde kommunstyrelsens ordförande och sa till på skarpen. Sen kom ogräsinsatsstyrkan och lämnade varken strå eller knopp kvar. Helt rensat. TS stod under tiden och skällde ut grannen medan hela grannskapet applåderade i bakgrunden.
Sen kom Jan Emanuel och såg flamingon i trädgården. Du kan inte gissa vad som hände sen!
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Sen kom Jan Emanuel och såg flamingon i trädgården. Du kan inte gissa vad som hände sen!
TS vaknar med ett ryck?
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Sen kom Jan Emanuel och såg flamingon i trädgården. Du kan inte gissa vad som hände sen!
Vars klickar jag??!! 😲
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Den



Kommunen har talat. Allt är väck och fakturan åkte i grannens brevlåda. Områdesbestämmelser .


Tjoa ni hejvilt men jag hade rätt. Ni som har en nagel i ögat är antagligen likvärdiga grannar som skiter i vilket 🤣
Hahaha!
Så, kommunen har fattat ett ärende (utan lagstöd) om en viss tvångsåtgärd, utan möjlighet till att överklaga, eller egen rättning som dessutom är genomdriven på 3-4 arbetsdagar?
Lär dig att ljuga trovärdigt inför nästa försök. :D
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Hep och 14 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Hej! Köpte kedjehus för 2 år sedan och har en äldre granne som låter träd växa in över gränsen och ogräs frodas på sin tomt som också påverkar oss.

Som högst har hon ogräs på 1,2m, högt räcke på 1400. Ser för jävligt ut, men måste man inte klippa ner och hålla det i schack ?

På bild nummer på är gräset uppe över 400mm.
Min tomt gränsar till en av kommunens tomter som inte sköts öht.I jämförelse är din grannes tomt rena slottsträdgården.
Inga enorma bestånd av renfana som på hösten förvandlas till stora grupper av svarta skräckfilmsliknande buskage.
Ingen mjölkört som under högsommaren klär in dina väggar med vitt ludd med hjälp av små hullingar som är omöjliga att få bort, inga gigantiska jättetistlar eller invasiva arter av växter och äckliga jättesniglar som invaderar din tomt. Vid klagomål till kommunen avfärdas man med att det inte finns pengar till att sköta alla sådana här kommunala ytor men att man gärna själv får åtgärda dem.😒
Dessutom kommer hundägare från närliggande gator och rastar vovvarna på denna yta eftersom kommunen spar ytterligare pengar på att ha tagit bort behållarna för hundbajspåsar .Härligt att inta frukost på altanen till doften av hundbajs och surret från spyflugor.
Detta tycker kommunen är bra då hundbajset gödslar marken dvs ogräset
och man får absolut inte sätta upp förbudsskyltar på eget initiativ.😏
Sett ur detta perspektiv är ert problem ganska litet, det kunde vara MYCKET värre.🙂
 
  • Gilla
  • Älska
Swedejohn och 3 till
  • Laddar…
4774
M marikristin skrev:
Min tomt gränsar till en av kommunens tomter som inte sköts öht.I jämförelse är din grannes tomt rena slottsträdgården.
Inga enorma bestånd av renfana som på hösten förvandlas till stora grupper av svarta skräckfilmsliknande buskage.
Ingen mjölkört som under högsommaren klär in dina väggar med vitt ludd med hjälp av små hullingar som är omöjliga att få bort, inga gigantiska jättetistlar eller invasiva arter av växter och äckliga jättesniglar som invaderar din tomt. Vid klagomål till kommunen avfärdas man med att det inte finns pengar till att sköta alla sådana här kommunala ytor men att man gärna själv får åtgärda dem.😒
Dessutom kommer hundägare från närliggande gator och rastar vovvarna på denna yta eftersom kommunen spar ytterligare pengar på att ha tagit bort behållarna för hundbajspåsar .Härligt att inta frukost på altanen till doften av hundbajs och surret från spyflugor.
Detta tycker kommunen är bra då hundbajset gödslar marken dvs ogräset
och man får absolut inte sätta upp förbudsskyltar på eget initiativ.😏
Sett ur detta perspektiv är ert problem ganska litet, det kunde vara MYCKET värre.🙂
👍
 
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Hej! Köpte kedjehus för 2 år sedan och har en äldre granne som låter träd växa in över gränsen och ogräs frodas på sin tomt som också påverkar oss.

Som högst har hon ogräs på 1,2m, högt räcke på 1400. Ser för jävligt ut, men måste man inte klippa ner och hålla det i schack ?

På bild nummer på är gräset uppe över 400mm.
De får odla i princip vad de vill, vi har alla åsikter om vad som är ogräs och inte.. :) Du har rätt att klippa bort det som tränger in på din tomt .. så länge du inte orsakar skada på hens odlingar.

Att hen inte accepterat din hjälp.. beror inte nödvändigtvis på att hen eg inte vill ha hjälp! Men det är en väldigt känslig fråga för många.. det blir en indikation på att någon inte tror de klarar sig själva.. och det sätter griller i huvudet på dem.

Det gäller att skapa en relation med vederbörande först.. det är lite av ett stort projekt! Men poängen är att de inte ska känna sig varken handikappade, sämre än någon annan/utpekade eller få sårade stoltheter! För dem är det inte "svart o vitt".. en fråga är inte alltid bara en fråga..

Det tog minst nått år innan mina grannar tog emot min hjälp.. även om de var bättre trädgårdsjobbare än mig! Men jag skjutsade dem till affären, hjälpte dem skotta.. vattnade när de var borta osv.. vi bjöd dem på middag.. gav dem möjligheten att lära oss något/prata.. osv.. (dvs skapade en relation).. har fortfarande kontakt med dem nu fast de är 90 + och vi flyttade därifrån för 10 år sedan!

Psykologiskt är det svårt för många att be om hjälp.. oavsett vad det handlar om! Man måste hitta ett sätt att visa att man inte är farlig.. att man inte vill dem nå illa.. eller tycker de inte kan själva/klarar sig själva..

Svårt svårt..
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
4774
Vart tog Ts vägen?
 
Svaret på TS fråga är ja.

Hindrar inte att som vi gjorde tex, erbjöd oss att ta ner grannens vildvuxna gräsmatta med riktiga gräsröjare och diverse. Det var uppenbart att grannen inte längre klarade av detta. Grannen blev mycket glad av vårt erbjudande, togs först litet motvilligt emot som väntat men vi är mycket övertygande och inbjudande personligheter.

Jobbet tog oss kanske en timme.

Det var inte att vi direkt störde oss på den vildvuxna halvmeterhöga gräsmattan, bara att vi ville hjälpa grannen med det uppenbara problemet av omtanke.

Det är bara roligt att kunna hjälpa till där det behövs tycker vi.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Svaret på TS fråga är ja.

Hindrar inte att som vi gjorde tex, erbjöd oss att ta ner grannens vildvuxna gräsmatta med riktiga gräsröjare och diverse. Det var uppenbart att grannen inte längre klarade av detta. Grannen blev mycket glad av vårt erbjudande, togs först litet motvilligt emot som väntat men vi är mycket övertygande och inbjudande personligheter.

Jobbet tog oss kanske en timme.

Det var inte att vi direkt störde oss på den vildvuxna halvmeterhöga gräsmattan, bara att vi ville hjälpa grannen med det uppenbara problemet av omtanke.

Det är bara roligt att kunna hjälpa till där det behövs tycker vi.
Det var ju bra, men TS granne har ju avböjt detta, så det är lite svårt att se hur ditt fina föredöme hjälper TS?
 
RoTe RoTe skrev:
Inte min men majoritetens kanske? Om majoriteten sköter sina hus och trädgårdar så blir det lite fel när man inte gör det och bor mitt bland dessa. Typ hela Norduppland ser ut som skit pga människor som dessa, som mest bara skiter i allt, men likväl ska dom äga en villa mitt i en by. Jag blev helt chockad när jag flyttade till Skänninge, varenda villa och varenda trädgård prydligt skött.
Alla har inte samma uppfattning om vad en välskött trädgård är.

En granne några hus bort har inte en enda växt på sin tomt innanför tujahäcken. Gräsmattan klipps av en robotgräsklippare och ser ut som en perfekt golfbana. Det är den fulaste trädgård jag sett i hela mitt liv.

Grannen snett mittemot däremot har inte klippt gräset på flera år. Den trädgården är spännande att gå förbi och titta på. I mina ögon är robotgrannens trädgård vanskött och den oklippta trädgården fin.
 
  • Gilla
  • Haha
Lilllen och 13 till
  • Laddar…
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Grannen snett mittemot däremot har inte klippt gräset på flera år. Den trädgården är spännande att gå förbi och titta på. I mina ögon är robotgrannens trädgård vanskött och den oklippta trädgården fin.
Jo dito om grannen jag skrev om som vill ha en "naturtomt", just nu är det då sommarängar på tomten och samtidigt så håller han rent vid gångar på tomten samt ansar träd, klart sevärt.
 
  • Gilla
DE73 och 2 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vet inte om detta stämmer, men jag har hört ett Japanskt ordspråk: "En trädgård är ingen trädgård utan träd."
Jag har hört om ett citat från en Engelsk bok om trädgårdar, "Oavsett hur liten trädgård man har bör man sätta av en hektar till skog"
 
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo dito om grannen jag skrev om som vill ha en "naturtomt", just nu är det då sommarängar på tomten och samtidigt så håller han rent vid gångar på tomten samt ansar träd, klart sevärt.
En av våra grannar antydde att vi har ”naturtomt” för att vi har tre tallar och lite ”äng” just vid tomtgränsen mot dem.

1700 kvm tomt där kanske 60 kvm är äng sammanlagt. Då räknar jag in en remsa på 7-8 kvm där det ändå inte växer något.
 
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
En av våra grannar antydde att vi har ”naturtomt” för att vi har tre tallar och lite ”äng” just vid tomtgränsen mot dem.

1700 kvm tomt där kanske 60 kvm är äng sammanlagt. Då räknar jag in en remsa på 7-8 kvm där det ändå inte växer något.
Jo men jag tror det viktiga är att det inte ser ut som ingen bor där, jag har sett han ute någon gång med en grästrimmer för gångar och mot huset och det räcker. Sen vad jag vet så jobbar han mycket så har inte tid med mer. Hursomhelst så ser det helt ok ut och passar han.

Egentligen så ser det ju ganska löjligt ut med alla dessa perfekt robotklippta gräsmattorna och det är nog bra att någon vågar ta en egen väg.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.