Status
Tråden går ej att kommentera.
sj6 skrev:
Jag är även medlem hos sweclockers, där får vi hjälpa folk hela tiden för säljare på elgiganten, mediamarkt och andra större kedjor anställer apor.

Nedan är ett praktexempel:
[länk]

Inte första eller sista gången... Så min egna, personliga, subjektiva åsikt är att jag har rätt.
Och jag är medlem på Byggahus. Där får vi hela tiden hjälpa folk som - tja - fått problem med hantverkare.

Du menar att eftersom säljarna inte tillfredsställande lyckats förklara skillnaden mellan quadcore, dualcore och dulacore med HT, så är de att betrakta som apor? Jag har ofta råkat ut för att hantverkare inte känt till vissa produkter eller procedurer som har med deras profession att göra, men jag tycker att det är att gå till överdrift att kalla dem apor för den sakens skull.

Men om du nu ska jämföra med Mediamarkt så ta då också i beaktande att påslaget på en dator är 0-5%. Och inte kan de fakturera kunden vare sig timkostnad eller milersättning när de hämtar datorn.
 
andersmc skrev:
Och jag är medlem på Byggahus. Där får vi hela tiden hjälpa folk som - tja - fått problem med hantverkare.

Du menar att eftersom säljarna inte tillfredsställande lyckats förklara skillnaden mellan quadcore, dualcore och dulacore med HT, så är de att betrakta som apor? Jag har ofta råkat ut för att hantverkare inte känt till vissa produkter eller procedurer som har med deras profession att göra, men jag tycker att det är att gå till överdrift att kalla dem apor för den sakens skull.

Men om du nu ska jämföra med Mediamarkt så ta då också i beaktande att påslaget på en dator är 0-5%. Och inte kan de fakturera kunden vare sig timkostnad eller milersättning när de hämtar datorn.
Därför vill de sälja allt de kan, skulle inte bli förvånad om de har provision.

De behöver heller inte åka hem till kund för garantiärenden om sådana skulle uppstå utan kunden kommer till dom.

De behöver ingen utbildning mer än vanlig säljutbildning, de har inte ansvar på samma sätt som en hantverkare, läckor eller felkopplingar på el är inget att leka med. De behöver inte någon servicebil om de inte erbjuder installation, fast då hyr de oftast in ett företag för detta.

Så skillnaderna är nog större än likheterna och kan man då kanske se varför en småföretagare har lite mer påslag? Jag skulle vilja se NCC, Skanska, Bravida, NVS och fler storfirmors prislistor,,, Sen får vi se om det är oseriöst att ta betalt.

Och för att återknyta till föregående inlägg. handlar man hos komplet, inet, dustin eller annan seriös butik/webhandel så får man andra svar som kund.
 
Redigerat:
sj6 skrev:
Jag är även medlem hos sweclockers, där får vi hjälpa folk hela tiden för säljare på elgiganten, mediamarkt och andra större kedjor anställer apor.

Nedan är ett praktexempel:
[länk]

Inte första eller sista gången... Så min egna, personliga, subjektiva åsikt är att jag har rätt.
Om någon helgextra på mediamarkt blandar ihop någon siffra eller bokstav bland grafikkorten http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic-Cards.13849.0.html så må det vara hänt. ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst... Men sen vill ni inte betala för arbetstiden utan då bara dessa 10-20%... Hmm...

Så om jag behöver en gipsskiva till dig och den kostar 70:- så ska jag vara lycklig över att jag tjänar 7-14:- på att lägga ner t.ex 45min + 3mils körning med min skåpbil för att ordna fram denna skiva...

Haha... Ni renodlade konsumenter är för roliga måste jag säga...

Fattar ni inte själva hur korkat det är att ens tänka denna tanken att det ska fungera så här... ;)
Exemplet du tar förklarar också varför man som konsument kan känna sig lurad, att hämta en gipsskivor eller att transportera annat material är en lätt sak för de flesta villaägare och att man då får betala 500 kr i timmen plus pålägg för mil och ytterligare påslagen på materialet känns väldigt fånigt framför allt om man som jag inte tjänar särskilt mycket och det hade varit billigare att ta ledigt i två timmar och utfört sådant skingra själv och låtit hantverkaren göra det som man inte får eller anser sig klara

Sent from my MB526 using Byggahus
 
Nimajneb skrev:
Om någon helgextra på mediamarkt blandar ihop någon siffra eller bokstav bland grafikkorten [länk] så må det vara hänt. ;)
Ni har bara bestämt er för att inte tycka om hantverkare och att de ska bara inte få tjäna pengar...
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Saknar ni argument? :) Får åter höra att man begär att folk skall köra 4,5 h timme gratis för att hämta saker etc. Återigen jag tror ni slåss mot väderkvarnar. Ingen tycker att ni skall jobba gratis. (y)
Jag har sagt att jag inte tycker det är seriöst med dimmiga fakturor. Totalnotan kan vara större bara det är raka puckar. Det står jag för. Att ni saltar materialet för att hålla nere en timpeng, då det för era kunder är enklast att jämföra, och inte säger det till kunderna får ni också stå för. Men kalla det inte seriöst. Bara för att stora firmor gör något behöver det inte vara seriöst. Det visar ju bara på en konstig mentalitet i er bransch och visar ju att det kommer i princip vara omöjligt att höja timpengen pga självförvållad prissttruktur där vissa tar igen timpengen i materialintäkter.
 
cjnilsson skrev:
Exemplet du tar förklarar också varför man som konsument kan känna sig lurad, att hämta en gipsskivor eller att transportera annat material är en lätt sak för de flesta villaägare och att man då får betala 500 kr i timmen plus pålägg för mil och ytterligare påslagen på materialet känns väldigt fånigt framför allt om man som jag inte tjänar särskilt mycket och det hade varit billigare att ta ledigt i två timmar och utfört sådant skingra själv och låtit hantverkaren göra det som man inte får eller anser sig klara

Sent from my MB526 using Byggahus
Ingen hindrar konsumenten från detta... vem kör och hämtar när kunden glömt något då? ska hantverkarna ringa igen då och tala om att "nu glömde du" eller "detta tog du fel" eller "detta passar inte med..."

Så många gånger detta sker när kunden köper själv...
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst... Men sen vill ni inte betala för arbetstiden utan då bara dessa 10-20%... Hmm...

Så om jag behöver en gipsskiva till dig och den kostar 70:- så ska jag vara lycklig över att jag tjänar 7-14:- på att lägga ner t.ex 45min + 3mils körning med min skåpbil för att ordna fram denna skiva...

Haha... Ni renodlade konsumenter är för roliga måste jag säga...

Fattar ni inte själva hur korkat det är att ens tänka denna tanken att det ska fungera så här... ;)
Viktigt att jämföra rätt saker här.
Pratar vi 30m FK kabel så ska det räcka med 10-20% pålägg Max, men talar vi om skrymmande eller specialgrejer som måste hämtas så är det väl inköpspris plus frakt och tid som räknas.

Den enda gång som jag har haft en snickare som även köpt o fraktat hem material till mig i större mängder så fick jag hans rabatt, fakturan gick direkt från brädgården till mig och jag betalade tid o milpengar till snickaren.. Helt OK i mina ögon.
Handlar det om mindre volymer så brukar snickarn svänga förbi brädgården på morgonen innan han kommer då det blir billigare för mig, alternativt ber han mig att åka handla.
 
Jugend skrev:
Saknar ni argument? :) Får åter höra att man begär att folk skall köra 4,5 h timme gratis för att hämta saker etc. Återigen jag tror ni slåss mot väderkvarnar. Ingen tycker att ni skall jobba gratis. (y)
Jag har sagt att jag inte tycker det är seriöst med dimmiga fakturor. Totalnotan kan vara större bara det är raka puckar. Det står jag för. Att ni saltar materialet för att hålla nere en timpeng, då det för era kunder är enklast att jämföra, och inte säger det till kunderna får ni också stå för. Men kalla det inte seriöst. Bara för att stora firmor gör något behöver det inte vara seriöst. Det visar ju bara på en konstig mentalitet i er bransch och visar ju att det kommer i princip vara omöjligt att höja timpengen pga självförvållad prissttruktur där vissa tar igen timpengen i materialintäkter.
Vilka är ni när du talar om att salta fakturor? Detta är löjligt, alla hantverkare eller de som försökt förklara hur påslag och timpeng går till så svarar ni att det är dimmigt/ dolda avgifter etc.

Vi tar, tror jag 420:-+moms, är det fast pris så är det fast pris med de vanliga klausulerna för eventuella ändringar för förutsättningarna. Vi jobbar mest mot Entreprenör ändå så vi är underentreprenörer i vilket fall och de vet våra priser för rör, delar etc. Men det är just det vid ändringar och omständiga kunder som strular till det och det är då de känner sig lurade kan jag tycka.

De tror de kan ändra sig hur mycket de vill för att sedan ha kvar ursprungspriset.

Så upplever jag det bla. från "vår" sida.
 
sj6 skrev:
Ni har bara bestämt er för att inte tycka om hantverkare och att de ska bara inte få tjäna pengar...
Läs igenom argumenten i denna och andra liknande trådar så förstår du nog var problemet ligger.... Har iaf inget med att hantverkare ska svälta.
 
Men tidigare i tråden har ni ju sagt att man måste ta ut pristillägg i strukturen. Om man har eget material tar man inte jobbet eller så får den kunden högre timpeng, Alltså ni saltar material för att konkurrera med lägre timlön. Varför servicebilavgift. Jo för att kunna konkurrera med lägre timlön. Nimajneb, "#¤"¤ svårt namn att skriva, och jag har samma erfarenhet av snickare. Varför är tillägget extra inom vissa hantverkaryrken? :) Mina snickare skickar bara vidare fakturan från brädgården. Även när vi var tvungna att hyra maskiner skickade de vidare hela sin "upparbetade" rabatt till kund.
 
Nimajneb skrev:
Läs igenom argumenten i denna och andra liknande trådar så förstår du nog var problemet ligger.... Har iaf inget med att hantverkare ska svälta.
Jo jag har läst och det enda jag får fram är att:

-Det är fel att ha 100% påslag på material men även 20% om du tar betalt för att hämta det.
-Att ha påslag på material, även om det är 10-20% är "dolda avgifter"
-Att tjäna pengar är fel om du är hantverkare, säljare, IT-konsult etc går bra att grisa sig men inte hantverkare, nej nej
-Högre timpeng vid tillhandhållet material är fel, för man ska bara klara sig med 400:- i timmen, för kom ihåg: tjäna pengar är fel om du är hantverkare.
-Är du hantverkare och försöker ge en förklaring hur ni ser på det här på byggahus, du har fel, för du är hantverkare.
-Du ska kunna allt för du är hantverkare, en säljare behöver inte ha rätt på alla siffror, även om datorer är mest siffror så.., äh vafan han får ju sälja.
-Vi vill inte att "ni" hantverkare ska jobba gratis men ni får inte ta betalt när jobbet är för lätt.

Ja, nu är jag löjlig men kikar man igenom tråden så har det gått så här fram och tillbaka, vi kommer fan ingen vart och jag kan förstå de som blivit utsatta för 100% påslag på material etc. men alla är ju inte sådana och vi vill ge en förklaring från "vår" sida.

Och att ens tro att man tar ett företag som har dyrare offert/timpeng för att man visar allt som ingår etc. Det händer inte. Jag kan hålla med om att det inte är bra men det är så det funkar, Jag köper inte en skruvdragare på Beijer om det finns exakt samma modell för ett lägre pris i ett annat varuhus. En kund tar inte en dyrare timpeng/offert.
 
  • Gilla
Fliken
  • Laddar…
Ligger inte mycket i erfarenheten, kompetensen och seriositeten - och hur den matchar varandra utifrån de två parterna, kund/leverantör?

1. Professionell kund vs Professionell leverantör = 100%
2. Professionell kund vs Oprofessionell leverantör = 50%
3. Oprofessionell kund vs Professionell leverantör = 50%
4. Oprofessionell kund vs Oprofessionell leverantör = 0%

Procenten anger hur sannolikt det är att affärsuppgörelsen slutar lyckligt (win-win).

:D

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Stefan_Stromberg skrev:
Ligger inte mycket i erfarenheten, kompetensen och seriositeten - och hur den matchar varandra utifrån de två parterna, kund/leverantör?

1. Professionell kund vs Professionell leverantör = 100%
2. Professionell kund vs Oprofessionell leverantör = 50%
3. Oprofessionell kund vs Professionell leverantör = 50%
4. Oprofessionell kund vs Oprofessionell leverantör = 0%

Procenten anger hur sannolikt det är att affärsuppgörelsen slutar lyckligt (win-win).

:D

Sent from my HTC One X using Byggahus
Skulle snarare gissa att alt 4 även det ger 100% då ingen av parterna fattat vad som har gjorts :)
 
sj6 skrev:
Jo jag har läst och det enda jag får fram är att:

-Det är fel att ha 100% påslag på material men även 20% om du tar betalt för att hämta det.
-Att ha påslag på material, även om det är 10-20% är "dolda avgifter"
-Att tjäna pengar är fel om du är hantverkare, säljare, IT-konsult etc går bra att grisa sig men inte hantverkare, nej nej
-Högre timpeng vid tillhandhållet material är fel, för man ska bara klara sig med 400:- i timmen, för kom ihåg: tjäna pengar är fel om du är hantverkare.
-Är du hantverkare och försöker ge en förklaring hur ni ser på det här på byggahus, du har fel, för du är hantverkare.
-Du ska kunna allt för du är hantverkare, en säljare behöver inte ha rätt på alla siffror, även om datorer är mest siffror så.., äh vafan han får ju sälja.
-Vi vill inte att "ni" hantverkare ska jobba gratis men ni får inte ta betalt när jobbet är för lätt.

Ja, nu är jag löjlig men kikar man igenom tråden så har det gått så här fram och tillbaka, vi kommer fan ingen vart och jag kan förstå de som blivit utsatta för 100% påslag på material etc. men alla är ju inte sådana och vi vill ge en förklaring från "vår" sida.

Och att ens tro att man tar ett företag som har dyrare offert/timpeng för att man visar allt som ingår etc. Det händer inte. Jag kan hålla med om att det inte är bra men det är så det funkar, Jag köper inte en skruvdragare på Beijer om det finns exakt samma modell för ett lägre pris i ett annat varuhus. En kund tar inte en dyrare timpeng/offert.
Uppenbarligen har du inte insett ännu vad det handlar om. Läs några hundra trådar till om kunder som känner sig lurade....

Alla hantverkare tycker att dom har en ypperlig prissättningsmodell, problemet är att alla har olika modeller vilket leder till att kunderna så ofta får en tråkig överraskning när fakturan kommer.
Eftersom dom flesta hantverkare är så hemmablinda så klarar dom inte av att sätta sig i kundens situation.

Det är just därför som bl.a. jag vill ha en tydlig offertmodell som i princip alltid ser likadan ut. Då framgår inte bara timpriset utan även om jag ska sponsra hantverkarnas bullresor.

Hur svårt kan det vara att förstå detta basic krav?
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.