Status
Tråden går ej att kommentera.
Jugend skrev:
Exakt det är inte metoderna i sig som man är upprörd över utan att det smugglas in på en faktura. Om hanverkarna hade en sådan här sida hade ju varit jättebra! (y)
Nu drar du ju alla hantverkare över samma kant igen...

Kan ju då bara upplysa er om att jag betvivlar väldigt väldigt starkt att de hantverkarna som är här inne får sina arbeten genom en hemsida...
Personligen är jag inte ett dugg intresserad av att få några jobb via en hemsida eller radannons i morgontidningen för skulle jag behöva jaga kunder där så hade jag hellre lagt ner verksamheten kan jag berätta... ;)

Mina jobb får jag antingen av företag som vet vad jag går för eller från privatpersoner som hört av andra vem jag är och vad jag går för...och en stoooor del av jobben är återkommande kunder... hur de nu kan återkomma... ;) :p

Den största fördelen med detta är att man slipper allt sådant tjafs som man med säkerhet hade fått med det klientelet som letar billigaste hantverkaren som finns i nejden... ;)
 
  • Gilla
Micke parkett
  • Laddar…
Jugend skrev:
Och svaret från Paul-Staffan och hans kollegors svar på frågan.
"Vad gör hantverkarna gemensamt för att reda ut de som saltar?"
Paul-Staffan och Cos reaktion på förslag: Orkar inte, kan inte, skulle inte funka, jag kommunicerar det får de andra göra också, det är konsumentens fel. Tja tråden kan göras lång. :)
Jag har ALDRIG någonsin påstått att det är konsumenternas fel att det finns rötägg i branschen så påstå inget sådant är du vänlig !! :thumbdown:


Jag har precis som många andra dock konstaterat att jag inte kan göra något åt de oärliga människorna i denna branschen precis som jag inte kan få landets tjuvar och banditer att sluta råna gamlingar, banker och annat kriminellt...
Jag har fullt upp med att sköta mitt företag och mina kunder och ge mig en enda anledning till att jag skulle lägga min tid på att försöka få bort rötägg från branschen...
Jag föredrar att lägga den tiden på mina kunder, mitt företag och min familj istället. ;)

Det är ju faktiskt kunderna som får fram vilka som är rötäggen i branschen !!
Alltså borde det varit lättare för konsumenterna att hänga ut dem så de försvinner en efter en eller så att de tvingas bättra sig för att kunna finnas kvar och verka seriöst... ;)
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu drar du ju alla hantverkare över samma kant igen...
Vad menar du nu? Det gör jag väl inte men jag tycker som jag skrivit tidigare att branschen skall ta fram standard. Det som jag tycker är udda är att ni som är verksamma är negativa till det. När det gäller hemsidan är det ju prislistan jag syftar på inget annat. Hade varit jättebra om hantverksbolag hade hemsidor med prislistor, efter en standard presenterad av branschorganisationen, det är ju transparent och bra. Det har ju taxibolag tex. Men jag förstår att många med dig inte tycker det är bra. Det är nog många branscher som inte gillar transparenta priser utan gillar hemlighetsmakeriet för att man helt enkelt tjänar på det.

Man missförstås ständigt här på BH känns det som. Det enda jag är ute efter är ett standardiserat offererande där samtliga priser framgår och tak för genomsnittligt materialpåslag framgår. Mest för att jag gillar ärligt företagande och att kunder inte skall känna sig blåsta i efterhand. Tycker ambitionsnivån skall ligga där i Sverige.
Sedan har jag gått på dig Paul för det här med materialpåslag. :) Men det handlar inte om att jag tycker du har fel materialpåslag som du lagt på mig att det handlar om. Jag tycker det är generöst. I mitt fall handlar det om att du skriver att du ger kunderna rabatt när du defacto har ett materialpåslag. Det är begrepp och har inget med hur jag värderar det. Precis som en boll är rund har Paul materialpåslag. Sedan om det är ett rabatterat pris eller inte spelar ju föga roll. Det är ju en konkurrensfördel för dig att du har rabatterade priser och antagligen en selling point också. Själv tycker jag att det är en jättereko grej som du ger dina kunder.

Men som sagt det finns noll intresse till förbättring av branschen har man förstått av inläggen här. Extremt tråkigt.
 
thomasx skrev:
Du är för rolig, jag skickade nog min första smiley innan du ens visste vad en dator var ;-)

Men här är en sida för dig att studera

[länk] :)
Att skicka en smiley och förstå innebörden är två väldigt vitt skilda saker ;) :p

Man kan ju inte tro att du studerat den sidan själv heller så sluta nu inbilla dig att du är en felfri människa... ;)
Vi är minst lika duktiga på att hugga båda två än om du med stor sannolikhet har svårt att erkänna det... :rolleyes:
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Men vi är ju inte uppe i 1000 inlägg ännu ;) :p
Är de det enda du ser fram emot:screwy:
 
Jugend skrev:
Vad menar du nu? Det gör jag väl inte men jag tycker som jag skrivit tidigare att branschen skall ta fram standard. Det som jag tycker är udda är att ni som är verksamma är negativa till det. När det gäller hemsidan är det ju prislistan jag syftar på inget annat. Hade varit jättebra om hantverksbolag hade hemsidor med prislistor, efter en standard presenterad av branschorganisationen, det är ju transparent och bra. Det har ju taxibolag tex. Men jag förstår att många med dig inte tycker det är bra. Det är nog många branscher som inte gillar transparenta priser utan gillar hemlighetsmakeriet för att man helt enkelt tjänar på det.

Man missförstås ständigt här på BH känns det som. Det enda jag är ute efter är ett standardiserat offererande där samtliga priser framgår och tak för genomsnittligt materialpåslag framgår. Mest för att jag gillar ärligt företagande och att kunder inte skall känna sig blåsta i efterhand. Tycker ambitionsnivån skall ligga där i Sverige.
Sedan har jag gått på dig Paul för det här med materialpåslag. :) Men det handlar inte om att jag tycker du har fel materialpåslag som du lagt på mig att det handlar om. Jag tycker det är generöst. I mitt fall handlar det om att du skriver att du ger kunderna rabatt när du defacto har ett materialpåslag. Det är begrepp och har inget med hur jag värderar det. Precis som en boll är rund har Paul materialpåslag. Sedan om det är ett rabatterat pris eller inte spelar ju föga roll. Det är ju en konkurrensfördel för dig att du har rabatterade priser och antagligen en selling point också. Själv tycker jag att det är en jättereko grej som du ger dina kunder.

Men som sagt det finns noll intresse till förbättring av branschen har man förstått av inläggen här. Extremt tråkigt.
Ok... då missförstod jag dig då men jag tycker det känns så när du skriver som du gjorde... :rolleyes:

Jag är inte negativ till det du pratar om vad gäller offentliga priser men jag har fortfarande inte förstått hur det ska vara genomförbart... ;)

Jo tack... det där med missförstånd har jag också dragit upp härinne då det väldigt lätt blir så när det skrivs och inte pratas och det är du knappast ensam om heller... :)

Begreppet som jag använder mig av mot mina kunder genom att kalla det för rabatt istället för påslag är helt enkelt av praktiska skäl...
Eftersom det är totalt omöjligt för mig att redogöra alla mina inköpspriser för kunderna då det är sjukt mycket olika artiklar i branschen och vet man inte utgångspunkten är det ju samtidigt TOTALT ointressant om jag har 10 eller 60% påslag...

MEN...om jag istället berättar för kunden vilka leverantörer jag arbetar med och var jag har rabatter och hur mycket rabatt jag har så kan kunden bara av ett besök hos min kakelleverantör snabbt räkna ut vad det kommer att kosta honom och ser också att det blir billigare för honom att handla det genom mig.
Samtidigt förstår han ju att priserna blir likvärdiga på t.ex Hornbach där jag inte har några rabatter och heller inga påslag på materialen.

Hade jag istället gjort som ni vill att jag ska göra så hade jag typ sagt till kunden att jag kör med 15% materialpåslag... (vilket enligt er då är samma sak)
MEN... jag hade kunnat lägga på 15% på det priset som sakerna kostar i butiken om kunden själv handlat dem då det inte pratas om att jag har annorlunda priser än kunden med rabatter etc. ;)
FÖR... då är vi tillbaka på det jag skrev innan... att det är stört omöjligt att presentera en massa prislistor på saker och ting...
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Följde denna diskussion ett tag och tyckte till och med att den var lite intressant men nu ger jag upp denna tråd. Mest tjafs och stampande i gamla fotspår kvar.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Får man 30% rabatt och bjuder kunden på hälften av detta så har man 21% pålägg.

Bara så att ingen inbillar sig något annat.
 
Nyfniken skrev:
Får man 30% rabatt och bjuder kunden på hälften av detta så har man 21% pålägg.

Bara så att ingen inbillar sig något annat.
Självklart om man ska märka "ord"... då är det t.o.m 21,43% ;)

Men nu var det ju inte procentsatserna som var själva grejen utan snarare tillvägagångssättet... ;)

Dessutom kan jag tillägga med att jag inte ens säger något om påslag till kunderna utan som jag sagt innan ett otal antal ggr så säger jag att de har hälften av mina rabatter vilket då blir 15% om jag har 30% på utpriset i butiken... :)
VARFÖR jag valt den modellen har jag skrivit så många ggr men eftersom den inte går hem i stugorna så lägger jag ner det...
Det viktiga för mig är att mina kunder förstår det och är supernöjda :)
 
Redigerat:
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Dessutom kan jag tillägga med att jag inte ens säger något om påslag till kunderna utan som jag sagt innan ett otal antal ggr så säger jag att de har hälften av mina rabatter vilket då blir 15% om jag har 30% på utpriset i butiken...
Det tycker jag du gör helt rätt i.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart om man ska märka "ord"... då är det t.o.m 21,43% ;)

Men nu var det ju inte procentsatserna som var själva grejen utan snarare tillvägagångssättet... ;)

Dessutom kan jag tillägga med att jag inte ens säger något om påslag till kunderna utan som jag sagt innan ett otal antal ggr så säger jag att de har hälften av mina rabatter vilket då blir 15% om jag har 30% på utpriset i butiken... :)
VARFÖR jag valt den modellen har jag skrivit så många ggr men eftersom den inte går hem i stugorna så lägger jag ner det...
Det viktiga för mig är att mina kunder förstår det och är supernöjda :)
Din modell funkar av begripliga skäl bra för de flesta av dina kunder kan förmodligen relatera till de priser du har rabatt på eftersom du köper från samma ställen som dina kunder själv handlar och de är nöjda över upplägget.

Det som kan skapa förvirring, missförstånd och i slutänden missnöjda kunder när det gäller påslag eller rabatt på priser är när rabatten dras från ett pris som kunden uppfattar som obegripligt vilket ofta är fallet med den prismodell som framförallt el och VVS gillar att använda sig av.

Ett enkelt exempel är när en elektriker erbjuder kunden att ta del av sin rabatt så kunden får 20% på priset. Det som inte är tydligt är att priset som elektrikern köper in exempelvis FK för 2 kr/m inte är så vansinning långt ifrån vad kunden själv kan handla kabeln för. Men priset som kunden får rabatt på är kanske 10 kr/m så med rabatt betalar kunden 8 kr/m vilket är 4 ggr så mycket som vad kunden själv kan köpa samma produkt för.

De flesta kunder kan inte ens handla hos grossisterna så de begriper inte prismodellen som tillämpas och har man först handlat material av Paul och sen handlar av elektrikern så kan innebörden av rabatt betyda två helt skilda saker. Och när kunden sen uppäcker skillnaden så skulle jag gissa att de flesta gillar Paul vansinnigt mycket medan de i sitt stilla sinne önskar livet ur elektrikern och förbannar sig själv för att man var så korkad och gick på snacket om rabatt.

Så jag tycker det är knepigt med den typen av prislistor som används framförallt inom el och VVS för det skapar förvirring hos kunderna som lätt övergår till missnöje om man känner sig blåst. Visst ska man kolla upp innan vad det kostar men personligen tycker jag att man skulle kunna hitta en bättre modell men jag har full förståelse att det ser bättre ut att ge rabatt på ett pris istället för ett påslag särskilt som de flesta kunderna inte vet vad saker och ting kostar.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nu räcker det med information om hurvida en hantverkare får salta en faktura eller inte. Tråden har spårat ur, och nya inlägg tillför ingenting nytt.

Har rensat bort en del onödiga kommentarer och låser tråden.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.