Status
Tråden går ej att kommentera.
Jugend skrev:
Så lätt att undvika rötäggen? :) Jag tycker det är hur svårt som helst för branschen är full av korrupta beteenden som servicebilavgift, kommissioner på material och annat otyg. Inget som man kan ha övriga näringslivet precis. Problemet är ju att det har även de bästa hantverkarna. Det är ju bara på se hur konkurrensvidrigt det är som vissa i tråden gör och håller nere timpengen och sedan tar ut det på materialet av kunden samtidigt som ni tar timpeng för att hämta det. Gör det jättesvårt att få överblick av prisbilden. Det är oärligt inget annat. :) Som en annan sade - bättre ni säger vad ni skall ha för att få firman att gå runt med hygglig avkastning på eget kapital, kunna ha semester i solen och annat som vi behöver här i norr. Tror faktiskt att kunderna förstår det. Däremot att smuggla in olika avgifter har aldrig och kommer aldrig att röna någon respekt hos kunderna. Att dessutom som en av hantverkarna skrev här att vi skall vara glada för det känns ju helt kundfrånvänt. :)
Påslaget på materialet för att vi är en del av återförsäljarledet, jag lägger 15% på mitt nettopris, det ger kunden ungf. halva min rabatt. Varför skulle jag sälja vidare materialet gratis??? Alla ÅF har en skillnad mellan in och ut pris...

Att jag debbiterar tid hos kunden för att hämta materialet, det är ju presis som hemkörningsavgiften från vilken återförsäljare som hellst. Vill du slippa den kostnaden kan du ju åka och hämta materialet själv.

För övrigt så debbiterar jag varken servicebilsavgift eller resor, om inte jobbet ligger väldigt avsides.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Jag är sällan irriterad på hantverkare pga priset utan kvalitén. Jag förväntar mig facmässighet och får det sällan. När man är missnöjd vill man heller ej betala, såklart! Som att pröjsa för en tv som inte funkar......
 
Thomas Lundquist
kinglolle skrev:
Absolut Thomas med en liten inflikning - hur många har uteslutits ur branschorganisation? Hur många oannonserade besök görs?

Jag skulle kunna säga en sak men det passar sig inte på öppet forum... ;)

I övrigt är det viktiga att man som seriös tydliggör att du får ett bra pris på material, väl i klass med internetbutikerna, du får inga kostnader för servicebil, framkörningsavgift eller liknande (däremot självklart restid till kunden).

Ge kunden incitament att ifrågasätta den billiga offerten med de rätta frågorna (vad har du för materialpris, tillkommer det några hyror, tillkommer det framkörningsavgift eller annat, gör du jobbet eller inhyrda hantverkare, vilka behörigheter har du och den som gör jobbet, vad har ni för försäkringar, referenser).

Visst det kostar den seriösa hantverkaren 5 min extra i offertstadiet men kan också göra att vissa kunder förstår skillnaden och förstår vad de väljer för hantverkare
Just BKR tror jag har fått växtvärk men kommer säkert att trimmas till. Min känsla är att det är kunnigt folk i toppen där.
Man kanske inte behöver börja med oannonserade besök, utan börja med att lyssna kritiken och åka ut och titta på klåparnas jobb.Släng ut värstingarna omgående sen tycker jag att dom kan skaffa någon typ av varningssystem där man tex åker ut efter tre varningar.
Görs ingenting så tappar organisationen ännu mer trovärdighet och då tänker inte jag vara med och betala längre. Men det här har jag tjatat om tidigare.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Nä tyvärr så gör dom nog inte det utan det finns alltid nån pelle som har bättre timpris, läs Thomas Lindgrens inlägg tidigare.
Klart, men idag konkurrerar ni med dem genom att subventionera ert pris med att ta ut dimmiga avgifter. Kan man ju inte vara nöjd med. Förstår ni inte att man väljer en hantverkare efter hans specialistkunskap. Den vill man köpa ojävig av vad det är för material han väljer. Det är precis som vilken annan konsult som helst. Men det faktum att seriösa aktörer, även sådana som förekommer här i tråden, dubbelfakturerar mig gör att jag lätt hade accepterat en hantverkare som lade vikten på kvalitet och ärlighet. Om man säger att man skall göra mitt badrum, tar noll kronor i kommission, utnyttjar rabatter och väljer oberoende rätt material för mig så hade jag lätt accepterat ett totalvärde över den dimmiga offerten där jag inte vet vad jag betalar för. Och jag tror faktiskt väldigt många med mig. :) MEn vissa av er i branschen är för färgade av era kunder för att tro mig låter det som. :)
För mig som konsument är det helt overkligt att man delar återförsäljarledet med specialistkunskap. På vilket sätt skiljer sig Paul-Staffan när han rekommenderar en ventil än en genomsnittlig telefonnasare på ett torg? Ingenting på pappret iaf. Båda är försäljare och tjänar kommission.
 
Byggis1976 skrev:
Jag är sällan irriterad på hantverkare pga priset utan kvalitén. Jag förväntar mig facmässighet och får det sällan. När man är missnöjd vill man heller ej betala, såklart! Som att pröjsa för en tv som inte funkar......
Till en viss del handlar det om en generationsfråga som speglar hela samhället. Det tar inte lång tid att lista ut i vilken miljö dagens unga (och ibland inte purunga) hantverkare kläcks. Bakåtvänd keps, snusprilla och en putande överläpp, och blöta fester varannan helg.
Ja, jag tar mig rätten att dra alla över en kam i likhet med andra hobby-experter. :p
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Dom är köpt via honom, ja, Jag har ingen aning om vilka bakrabatter han får på programmen, Priset vi betalade är rek, pris från leverantörena av respektive program. Men en TG på 25-30% skulle jag tro att han har. Jag tror inte att vi kan köpa programmen till ett billigare pris än rek priset själva. Skulle i så fall vara en konsult som delar med sig av sina rabatter då.
 
Jugend skrev:
Klart, men idag konkurrerar ni med dem genom att subventionera ert pris med att ta ut dimmiga avgifter. Kan man ju inte vara nöjd med. Förstår ni inte att man väljer en hantverkare efter hans specialistkunskap. Den vill man köpa ojävig av vad det är för material han väljer. Det är precis som vilken annan konsult som helst. Men det faktum att seriösa aktörer, även sådana som förekommer här i tråden, dubbelfakturerar mig gör att jag lätt hade accepterat en hantverkare som lade vikten på kvalitet och ärlighet. Om man säger att man skall göra mitt badrum, tar noll kronor i kommission, utnyttjar rabatter och väljer oberoende rätt material för mig så hade jag lätt accepterat ett totalvärde över den dimmiga offerten där jag inte vet vad jag betalar för. Och jag tror faktiskt väldigt många med mig. :) MEn vissa av er i branschen är för färgade av era kunder för att tro mig låter det som. :)
För mig som konsument är det helt overkligt att man delar återförsäljarledet med specialistkunskap. På vilket sätt skiljer sig Paul-Staffan när han rekommenderar en ventil än en genomsnittlig telefonnasare på ett torg? Ingenting på pappret iaf. Båda är försäljare och tjänar kommission.
Skillnaden är att en säljare tjänar pengar endast på att sälja. Han skiter i vad produkten är för något, vilken kvalité etc bara han får sälja för det är där hans inkomst kommer.

En hantverkare med eget företag tjänar pengar på tjänst och material och när vi rekommenderar en produkt är det inte för att tjäna de där extra fjuttkronorna, det är för att vi vet att den produkten/märket håller en bra kvalité vilket gör att vi slipper garantijobb och missnöjda kunder.

Vi rekommenderar alltid FMM eller Mora blandare t.ex. för vi vet att när de få enstaka gångerna deras produkter strular så bråkar de aldrig, De ställer upp utan att tjafsa och det kvittar om vi köpt den eller kunden köpt den själv. De är ett bra företag helt enkelt.
 
Det är väl ok att man har ett påslag på materialet om man tillför ett mervärde. Behöver blandaren reklameras till exempel och tillverkaren har gått i putten eller trilskas på annat sätt så får naturligtvis hantverkaren stå för en ny.
 
Frimor som vss, el, plåt och visa andra krävs det lokaler och pengar för att kunna hålla ett lager vilket kostar pengar. Man måste även last in materialet i lager vilket man inte kan fakturera på kund. Så att man har påslag på materialet är ju självkart sen är ju inte 50% okej brukar vara 10-20%.
 
sj6 skrev:
Skillnaden är att en säljare tjänar pengar endast på att sälja. Han skiter i vad produkten är för något, vilken kvalité etc bara han får sälja för det är där hans inkomst kommer.
Jasså? Tror du på det själv?
Visst finns det dom som står vid knallar på marknader o säljer mirakelprodukter men annars så vill jag nog påstå att dom flesta som säljer något vill ha en nöjd och återkommande kund.... Det är så basic i första kapitlet i "Säljare för Dummies"
 
johan ivarsson skrev:
Frimor som vss, el, plåt och visa andra krävs det lokaler och pengar för att kunna hålla ett lager vilket kostar pengar. Man måste även last in materialet i lager vilket man inte kan fakturera på kund. Så att man har påslag på materialet är ju självkart sen är ju inte 50% okej brukar vara 10-20%.
10-20% är väl OK för att få prylarna plockade och hemkörda, tror ingen förutom vissa hantverkare motsäger sig detta.
 
Nimajneb skrev:
Jasså? Tror du på det själv?
Visst finns det dom som står vid knallar på marknader o säljer mirakelprodukter men annars så vill jag nog påstå att dom flesta som säljer något vill ha en nöjd och återkommande kund.... Det är så basic i första kapitlet i "Säljare för Dummies"
Jag är även medlem hos sweclockers, där får vi hjälpa folk hela tiden för säljare på elgiganten, mediamarkt och andra större kedjor anställer apor.

Nedan är ett praktexempel:
http://www.sweclockers.com/forum/67...dcore-eller-dualcore/index2.html#post12790805

Inte första eller sista gången... Så min egna, personliga, subjektiva åsikt är att jag har rätt.
 
johan ivarsson skrev:
Frimor som vss, el, plåt och visa andra krävs det lokaler och pengar för att kunna hålla ett lager vilket kostar pengar. Man måste även last in materialet i lager vilket man inte kan fakturera på kund. Så att man har påslag på materialet är ju självkart sen är ju inte 50% okej brukar vara 10-20%.
20% är väl ok men när en 16 mm vp slang kostar 20 per m o köps in för troligen 3 då är påslaget 600 % det
då kan man fråga sig var moralen finns
 
Nimajneb skrev:
10-20% är väl OK för att få prylarna plockade och hemkörda, tror ingen förutom vissa hantverkare motsäger sig detta.
Visst... Men sen vill ni inte betala för arbetstiden utan då bara dessa 10-20%... Hmm...

Så om jag behöver en gipsskiva till dig och den kostar 70:- så ska jag vara lycklig över att jag tjänar 7-14:- på att lägga ner t.ex 45min + 3mils körning med min skåpbil för att ordna fram denna skiva...

Haha... Ni renodlade konsumenter är för roliga måste jag säga...

Fattar ni inte själva hur korkat det är att ens tänka denna tanken att det ska fungera så här... ;)
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst... Men sen vill ni inte betala för arbetstiden utan då bara dessa 10-20%... Hmm...

Så om jag behöver en gipsskiva till dig och den kostar 70:- så ska jag vara lycklig över att jag tjänar 7-14:- på att lägga ner t.ex 45min + 3mils körning med min skåpbil för att ordna fram denna skiva...

Haha... Ni renodlade konsumenter är för roliga måste jag säga...

Fattar ni inte själva hur korkat det är att ens tänka denna tanken att det ska fungera så här... ;)
Ingen säger att vi ska jobba gratis... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.