81 314 läst · 897 svar
81k läst
897 svar
Får en hantverkare "salta" en faktura??
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
För hundrafemtiotrettonde gången...Nimajneb skrev:För hundrafemtitolvte gången... Om offerten inkluderar både timkostnad och övriga smygavgifter så kan ju kunden bilda sig sin egen uppfattning.
Men det framgår ju klart i tråden att hantverkarna är inte intresserade av att tala om vilka kostnader som tillkommer förutom timpenningen för att på så sätt kunna marknadsföra sig med en låg timpenning och sedan komma med andra avgifter för att kompensera.
Har man som hantverkare en viss prispolicy så kan man ju ha detta förtryckt.
Timpris 100kr/ mantimme
Servicebil 4000kr/dag
Milavgift 300kr/mil
Lunchavgift 500kr
Materialpåslag +300%
Osv
Om det inte står på offerten att det tillkommer några avgifter så är du ju inte heller skyldig att betala några sådana...
Vad är det ni inte fattar... !!?? :x
På mina offerter står det klart och tydligt...
Löpande timdebitering xxx:-/tim +moms , körersättning xx:-/mil +moms tillkommer på extraarbeten.
Fullt tillräckligt avancerad nivå anser jag !
...och du kan neka att betala om jag lagt på något annat på fakturan när den kommer.
Vilket inte skulle hända då jag kör med raka puckar.
Paul-Staffan - meddelar du vad du tar i material för att kunna hålla den timpengen? Det är en avgift att ta betalt för materialet. Sedan blir man ju nedstämd över det kundförakt som ni hantverkare visar i den här tråden.
å du blir bara roligare och roligare........Nimajneb skrev:
Du har raljerat tidigare i andra trådar om hur "seriösa" Aftonbladet är men nu duger dom tydligen. Och dom har dessutom "frågat läsarna"...... en artikel från 2010....... Googlat eller??
Ja nu fick till och med jag mig ett gapskratt
Det är ju bra om du är ärlig, iaf på posterna ovan.Paul-Staffanstorp skrev:För hundrafemtiotrettonde gången...
Om det inte står på offerten att det tillkommer några avgifter så är du ju inte heller skyldig att betala några sådana...
Vad är det ni inte fattar... !!?? :x
På mina offerter står det klart och tydligt...
Löpande timdebitering xxx:-/tim +moms , körersättning xx:-/mil +moms tillkommer på extraarbeten.
Fullt tillräckligt avancerad nivå anser jag !
...och du kan neka att betala om jag lagt på något annat på fakturan när den kommer.
Vilket inte skulle hända då jag kör med raka puckar.
Men eftersom dina kollegor inte har samma tydlighet utan att man tom ibland måste behöva dra sitt case inför tingsrätten innan hantisen får ge sig på sina smygavgifter.
Så åter igen, hade det funnits ett standardiserat offert-faktureringsupplägg enligt din princip så hade vi aldrig haft detta tjabb.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Men nu har du väl halkat till riktigt ordentligt, och när DU hänvisar till ofullständig nätundersökning från AB så förstår man att det är soppatorsk.Nimajneb skrev:För hundrafemtitolvte gången... Om offerten inkluderar både timkostnad och övriga smygavgifter så kan ju kunden bilda sig sin egen uppfattning.
Men det framgår ju klart i tråden att hantverkarna är inte intresserade av att tala om vilka kostnader som tillkommer förutom timpenningen för att på så sätt kunna marknadsföra sig med en låg timpenning och sedan komma med andra avgifter för att kompensera.
Har man som hantverkare en viss prispolicy så kan man ju ha detta förtryckt.
Timpris 100kr/ mantimme
Servicebil 4000kr/dag
Milavgift 300kr/mil
Lunchavgift 500kr
Materialpåslag +300%
Osv
Det här är inte vad verkligheten är, det här är mer likt en hundgård full med chihuahuor som springer runt och skäller och trimmar varandra.
Som jag skrev, jag är inte stolt över källan men jag byggde inte inlägget på någon vansinnig AB journalists tolkning av resultatet. Statistiskt så håller det inte att dra några exakta slutsatser, men vi kan däremot säga att det finns en j...à massa missnöjda kunder ute i stugorna.pappskallen skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Förstår inte din frågeställning faktiskt ???Jugend skrev:
Vaddå "det är en avgift at ta betalt för materialet" ???
Som sagt... står det ingenting om påslagsavgifter på materialet i offerten så är inte kunden skyldig att betala detta heller.
På mina offerter står det oftast under posten MATERIAL:
-Tillkommer efter behov och överenskommelse.
(Då avser detta till självkostnadspris utan påslag för annars hade det stått en tilläggstext med påslagsprocenten.)
Sluta att tjabba och ifrågasätta meningslösa saker nu... detta har fungerat i 8 år så jag känner ingen anledning att ändra på mig för att här sitter en massa besserwissers härinne med hantverkarförakt upp över öronen bara för att de inte varit vaksamma nog när de anlitat hantverkare i sina tidigare liv...
Vi hantverkare förutsätter att kunderna är läskunniga och i annat fall läser vi gärna upp offerten muntligen om det skulle behövas så att de vet vad de godkänner.
Men Paul, om du nu är så redig som du vill påskina. Kan du inte öppna någon form av psyk-bryt-akut som håller öppen 24/7 och dit alla förtvivlade kunder kan vända sig när dina hantispolare har fifflat. Man säger ju att man ska tala till bönder på bönders vis, motsvarande gäller kanske för hantverkare... Då kunde ju du ringa upp dina kompisar och tala om för dom att det inte är OK med att fiffla med fakturorna eller tätskiktet eller.....
Det finns säkert 100.000 tals personer där ute som skulle behöva ditt stöd.
Sätter du upp ett 071 nummer så kommer du nog att tjäna mycket mer än vad du gör på att spika kök.
Det finns säkert 100.000 tals personer där ute som skulle behöva ditt stöd.
Sätter du upp ett 071 nummer så kommer du nog att tjäna mycket mer än vad du gör på att spika kök.
Men Paul du skrev ju själv att det var en rättighet från din sida att dela rabatten mellan kunden och din plånbok. Det lät som det var standard. Skriver du det i offerten alltså? Tar du bort var du tjänar på materialet hade du fått höja timlönen för att lönsamheten skulle vara kvar på samma nivå.
Men till sakfrågan. Nimajneb lyfter ju fram några förslag som är rätt bra ur mitt kundperspektiv. Ni som kan branschen tycker alltså att det är dåligt? Är det inte bra med transparens.
Men till sakfrågan. Nimajneb lyfter ju fram några förslag som är rätt bra ur mitt kundperspektiv. Ni som kan branschen tycker alltså att det är dåligt? Är det inte bra med transparens.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Nej nej nej... Nu blandar du ihop ärtor och morötter igen !!! :xJugend skrev:Men Paul du skrev ju själv att det var en rättighet från din sida att dela rabatten mellan kunden och din plånbok. Det lät som det var standard. Skriver du det i offerten alltså? Tar du bort var du tjänar på materialet hade du fått höja timlönen för att lönsamheten skulle vara kvar på samma nivå.
MINA rabatter är inget påslag på materialsom du och en del andra härinne vill få det till genom att tycka att kunden borde fått hela rabatten jag har hos mina leverantörer...
Påslag på materialet kan vi börja diskutera när det handlar om att lägga på % ovanpå det priset som kunden själv fått betala i butiken där det handlas...
Jag är kanske ett jäkligt dåligt exempel egentligen då jag inte säljer så speciellt mycket material så därför är min timpeng baserad på att jag ska klara mig på den utan materialförsäljning och det lilla jag tjänar på materialförsäljningen genom mina rabatter ser jag som en bonus... precis som anställda kan få bonus...
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
@ Nimajneb
Jag kan fortfarande inte hitta något svar från dig på mitt inlägg #226 och inte heller någon vass kommentar på framförallt avslutningen i mitt inlägg #227...
Har du somnat kompis
PS: Lite skön humor i ditt senaste inlägg #248... man kanske skulle ta det seriöst
Jag kan fortfarande inte hitta något svar från dig på mitt inlägg #226 och inte heller någon vass kommentar på framförallt avslutningen i mitt inlägg #227...
Har du somnat kompis
PS: Lite skön humor i ditt senaste inlägg #248... man kanske skulle ta det seriöst
Dina rabatter är väl kundens rabatter? Så funkar det i övriga samhället. Ett materialpåslag är ett materialpåslag och det baseras på inköpspris inte något allmängiltigt genomsnittligt listpris. På din genomsnittliga offert står det alltså materialpristillägg 8,5 % om jag skall tolka dig rätt? Det tycker jag isf är föredömligt.
Är det inte bra att köra Nimajnebs förslag? Tycker du och andra hantverkare hoppar över det hela tiden och gör liknelse med hundgård eller liknande. Transparens är väl bra? Det kan ju som sagt vara förtryckt. Då vet man materialpåslag, diverse serviceavgifter och annat. Tror att ni kastar paj på sådana förslag bara devalverar hela sektorn ännu mer och bevisar mer eller mindre att det är något begravet i faktureringsmetoden.
Är det inte bra att köra Nimajnebs förslag? Tycker du och andra hantverkare hoppar över det hela tiden och gör liknelse med hundgård eller liknande. Transparens är väl bra? Det kan ju som sagt vara förtryckt. Då vet man materialpåslag, diverse serviceavgifter och annat. Tror att ni kastar paj på sådana förslag bara devalverar hela sektorn ännu mer och bevisar mer eller mindre att det är något begravet i faktureringsmetoden.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Kan du gå till media markt och få veta deras inköps pris nej så varför skulle du få vetta hantverkarens.Jugend skrev:Dina rabatter är väl kundens rabatter? Så funkar det i övriga samhället. Ett materialpåslag är ett materialpåslag och det baseras på inköpspris inte något allmängiltigt genomsnittligt listpris. På din genomsnittliga offert står det alltså materialpristillägg 8,5 % om jag skall tolka dig rätt? Det tycker jag isf är föredömligt.
Redigerat:
Du verkar verkligen kommit in i detta och väntar minut för minut på att jag ska komma med några kloka synpunkter :wow:Paul-Staffanstorp skrev:
När det kommer till dina tillkrånglade case typ 300poster bakåt så skulle nog du o jag hanterat dessa som vuxna mogna män... Vi hade pratat med varandra istället för att försöka tolka paragrafer handlar det inte om att både ta o ge är i livet...annars så kommer man ju inte vidare.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Ha ha ha ha ha ha ha... tack för de underbara skratt du ger mig min vänNimajneb skrev:Du verkar verkligen kommit in i detta och väntar minut för minut på att jag ska komma med några kloka synpunkter :wow:
När det kommer till dina tillkrånglade case typ 300poster bakåt så skulle nog du o jag hanterat dessa som vuxna mogna män... Vi hade pratat med varandra istället för att försöka tolka paragrafer handlar det inte om att både ta o ge är i livet...annars så kommer man ju inte vidare.
Jag tolkar ditt senaste inlägg som att du inte har något att komma längre utan insåg att du hamnat i en återvändsgränd hihi