52 306 läst · 135 svar
52k läst
135 svar
Familjeproblem vid avstyckning från gemensam fastighet
Det är väl så att byggnader på ofri grund minskar en fastighets värde?
Då öppnar sig två möjligheter:
1. Meddela systern att ni tänker bygga och att värdet på hennes del i fastigheten kommer att minska. Erbjud avstyckning som alternativ. Hon får reda pengar och gården minskar inte i värde.
Om inte (1) fungerar:
2. Bygg villan och auktionera ut gården senare. Risken att någon utomstående bjuder högt är då ändå mindre, dvs syrran står att förlora ändå mer och möjligheten att köpa tillbaka gården billigt ökar.
Då öppnar sig två möjligheter:
1. Meddela systern att ni tänker bygga och att värdet på hennes del i fastigheten kommer att minska. Erbjud avstyckning som alternativ. Hon får reda pengar och gården minskar inte i värde.
Om inte (1) fungerar:
2. Bygg villan och auktionera ut gården senare. Risken att någon utomstående bjuder högt är då ändå mindre, dvs syrran står att förlora ändå mer och möjligheten att köpa tillbaka gården billigt ökar.
I princip skall man aldrig ha affärer med släkt eller nära vänner, det brukar alltid sluta i trubbel och sedan är man inte vänner längrephosun skrev:Ja, det var ju tråkigt att det kört ihop sej så. Det är inte så att Du kan erbjuda Dej klubba ner ditt gamla hus när det nya är uppfört. Det skulle punktera argumentet att Du redan har ett hus. Jag tycker att en del på forumet är lite väl mycket krigshetsare. Det är ju från person till person om man kan leva med att vara oense med folk, speciellt nära släktingar.
För att få lite lugn så har hon ett par hagar, för mina hästar inte får äta på hennes mark. Hennes initiativ.orparn skrev:Men ni är ju alla delägare så hon har ingen särskild hage som är hennes
Däremot ska ni ju gemensamt komma överens om hur marken ska brukas. Du kan ju inte hyra mark av henne för "arrende" ska ju bokföras som intäkt på gården och ni alla ska dela på den (om det nu blir överskott).
Hur hanterar ni idag bokföringen och fördelningen av vinst/förlust mellan er?
Vi har inget överskott, inget aktivt jordbruksföretag.
Jodå, det kommer bli jurist, troligen LRF-konsult.nissenhj skrev:Som sagt ännu en gång ANLITA en jurist. De flesta jurister bjuder på en "första rådgivning" där du lägger upp fakta och juristen utifrån det talar om i stora drag hur ni skall gå tillväga, låter det vettigt anlitar du/ni (verkar som att din far också vill ha detta avklarat) juristen att reda upp alla era oklarheter med muntliga avtal.
Sen undrar jag varför inte svenska folket kan lära sig att skriva avtal? Det fungerar i resten av världen med skrivna avtal men svenskar skall fortsätta att jäklas med muntliga avtal som blir till ord mot ord.
Men jag känner att jag måste veta mina alternativ innan, så jag vet vad jag ska jobba emot.
Jag vill hels köpa loss all mark, både från pappa och syster.
Pappa (påhejad av mamma) vill ju också ha en lösning.
Är det så?mycke_nu skrev:
Tanken är god men vi kan inte låna på gården utan hennes påskrift. Inget lån -> inget nytt hus. Vi har lagt några 100 000 på stallet så köpa hus kontant har vi inte råd med.mycke_nu skrev:Då öppnar sig två möjligheter:
Om inte (1) fungerar:
Redigerat:
Så mamma är också på "er sida"? Trodde innan att det bara var du och din pappa.lundsbo skrev:
Känns som det blir enklare åtminstone känslomässigt när ni tre är enade.
Angående jurist tycker jag att du skulle ringa runt lite till olika i din närhet och höra dig för, det är viktigt att person kemin stämmer när man håller på med svåra uppdrag. Jag har ingen koll ifall LFR har någon rabatt på deras jurister? Men som jag ser det är den skillnaden i pengar försumbar med att ha "rätt" jurist
Önskar dig lycka till och hoppas du fortsätter eller åtminstone när allt är klart att du skriver här hur det har gått och vilka turer det blev, blir antagligen bättre att inte lägga energi på att skriva här under processen.
Jag har funderat på LRF för det borde ju ha jurister duktiga på området (lantbruksenhet+fastighetsrätt)nissenhj skrev:Så mamma är också på "er sida"? Trodde innan att det bara var du och din pappa.
Känns som det blir enklare åtminstone känslomässigt när ni tre är enade.
Angående jurist tycker jag att du skulle ringa runt lite till olika i din närhet och höra dig för, det är viktigt att person kemin stämmer när man håller på med svåra uppdrag. Jag har ingen koll ifall LFR har någon rabatt på deras jurister? Men som jag ser det är den skillnaden i pengar försumbar med att ha "rätt" jurist
Önskar dig lycka till och hoppas du fortsätter eller åtminstone när allt är klart att du skriver här hur det har gått och vilka turer det blev, blir antagligen bättre att inte lägga energi på att skriva här under processen.
Mamma stöttar (nog mer än pappa som kör ner huvudet i sanden) men äger ingen del.
Fattar inte hur man kan vara så egoistisk och med gott samvete också, först vill hon själv stycka av 2000kvm för eget bruk men när det sedan kommer till brorsan så tvärnekar hon, varför för det första? vad är hennes argument för att hon fick men inte du? Har du frågat syrran det? varför hon vill ha men inte ge? Det finns inga värre människor än dessa som bara vill ha och ha men inte ge, oavsett vad det gäller. För att vara din syster av samma kött o blod också så tycker jag hon framstår som oerhört omogen och egoistisk nästintill lite narcissistisk, tråkigt.
Det är klart att TS bör anlita en jurist. Men min erfarenhet av diskussioner med juridiskt kunniga lantmätare i
Kalmar har varit mycket god. Lantmätaren sätter sig snabbt in i förutsättningarna för klyvning, servitut osv, reder ut begreppen och lämnar så klara besked det går. Med den problemorienteringen gjord är det dags att gå vidare till en fastighetsjurist och börja betala advokatarvoden. Och med lantmätarens upplysningar som grund kan TS gå vidare och själv sätta sig in i detaljfrågor om han är hågad. Det blir extremt dyrt om juristen ska undervisa klienten om detaljfrågor ( som t ex stor bostadsfastighet enl nedan).
Hästgårdsundantaget som nämndes kom in i fastighetsbildningslagen 1990 då begreppet stor bostadsfastighet bildades. Avstyckar man från en lantbruksfastighet kan upp till fem hektar mark följa med. Motiveringarna kan vara
hästgård, jordgubbsodling etc. Motiveringen måste utgå från ett rimligt markbehov där blott önskemål om stor tomt inte duger. Man bör dessutom vara skriven på egendomen eftersom utövandet bör ha varaktigthet. Det finns en mängd bra lantmäteriuppsatser om stor bostadsfastighet och det räcker att googla på begreppet.
Och sen kanske forumet kan bidra lite under tiden.
Generellt är det mycket lättare att förhandla med en trilskande motpart om man vet exakt vad som gäller. Det behöver inte betyda att man är aggressiv. Så snällhet och samförstånd står inte i motsats till juridik trots den tidigare påtalade specifika svenska motvilligheten mot skrivna avtal, äktenskapsförord m.m.
PS med anledning av föregående inlägg. Försök att analysera personligheten hos dem som är motpart till trådskrivarna hör inte hemma i öppna forum som detta.
Kalmar har varit mycket god. Lantmätaren sätter sig snabbt in i förutsättningarna för klyvning, servitut osv, reder ut begreppen och lämnar så klara besked det går. Med den problemorienteringen gjord är det dags att gå vidare till en fastighetsjurist och börja betala advokatarvoden. Och med lantmätarens upplysningar som grund kan TS gå vidare och själv sätta sig in i detaljfrågor om han är hågad. Det blir extremt dyrt om juristen ska undervisa klienten om detaljfrågor ( som t ex stor bostadsfastighet enl nedan).
Hästgårdsundantaget som nämndes kom in i fastighetsbildningslagen 1990 då begreppet stor bostadsfastighet bildades. Avstyckar man från en lantbruksfastighet kan upp till fem hektar mark följa med. Motiveringarna kan vara
hästgård, jordgubbsodling etc. Motiveringen måste utgå från ett rimligt markbehov där blott önskemål om stor tomt inte duger. Man bör dessutom vara skriven på egendomen eftersom utövandet bör ha varaktigthet. Det finns en mängd bra lantmäteriuppsatser om stor bostadsfastighet och det räcker att googla på begreppet.
Och sen kanske forumet kan bidra lite under tiden.
Generellt är det mycket lättare att förhandla med en trilskande motpart om man vet exakt vad som gäller. Det behöver inte betyda att man är aggressiv. Så snällhet och samförstånd står inte i motsats till juridik trots den tidigare påtalade specifika svenska motvilligheten mot skrivna avtal, äktenskapsförord m.m.
PS med anledning av föregående inlägg. Försök att analysera personligheten hos dem som är motpart till trådskrivarna hör inte hemma i öppna forum som detta.
Redigerat:
Hej!
Den som tror att man måste sälja hela fastigheten vid samägande har inte läst lagen. Du har rätt att få din del utkluven med Lantmätarens hjälp. Du har själv rätt att bestämma vilken del som skall tillfalla dig. Lantmätaren har sista ordet och kan besluta klyva ut något helt annat än vad du själv ville ha! Allt finns i Jordabalken och i Samägandrättslagen och i Lantmätarens regler.
strandli
Den som tror att man måste sälja hela fastigheten vid samägande har inte läst lagen. Du har rätt att få din del utkluven med Lantmätarens hjälp. Du har själv rätt att bestämma vilken del som skall tillfalla dig. Lantmätaren har sista ordet och kan besluta klyva ut något helt annat än vad du själv ville ha! Allt finns i Jordabalken och i Samägandrättslagen och i Lantmätarens regler.
strandli