Tycker fortfarande det skulle tillföra diskussionen vad som orsakat osämjan (det vet man oftast även om man inte direkt vill erkänna :sly: ). Skulle också vara intressant att veta vad systern har sagt när frågan tagits upp till diskussion? Hon bör ju ha ett eller flera argument när hon säger nej, hon kan ju inte bara ha sagt nej från dag 1 och gått därifrån bara...?

Det kan ju faktiskt vara så att det går att lappa ihop erat förhållande och börja prata med varandra igen (det kommer naturligtvis inte bli som förr, men kanske så pass bra att det funkar på gården).

• Gilla
Davidw och 1 till
  • Laddar…
AndersS skrev:
Därför att den fastighet som elabonnemanget tillhör då blir "elleverantör" till den andra fastigheten och det är reglerat.
Bakgrunden är att el leverantören har en laglig rättighet OCH skylighet att koppla in el inom ett visst område. Och för att det skall funka, så har man från myndighetens sida valt at ge dem monopol, dvs bara en elleverantör inm ett geografiskt område.

Och ifall ni undrar, så har det varit SÅ sedan nittonhundakallt, och hAr inget med avreglering av elenergimarknaden att göra. :).

Vem äger den sista sjättedelen?

lundsbo skrev:
Om vi skriver servitut, hur sköts/finansieras kostnader som kan uppkomma och underhåll.
Servitut kan vara antingen "avtalsservitut" eller "officialservitut" Förstnämnda bygger på att två ägare avtalat om saken. Sådana skriftliga avtal kan man sedan lägga i fastighetsregistret med hjälp av inskrivningsmyndigheten. Officialservitut kräv att Lantmäterimyndigheten (LM) gör en förrättning och fattar ett beslut. I båda fallen gäller för skötsel och underhåll vad som faktiskt framgår av beslutet/avtalet. Är det luddigt får man begära "fastighetsbestämning" (om man inte kommer överens om tolkning på egen hand).

Är du alldeles säker på att fastigheterna idag står varandra oberoende av servitut? Om så är fallet kan en fastighets ägare ansöka om LM-förrättning, som (ibland) med tvång kan leda till servitut.

MEN - Om fastigheten är delägd måste samtliga delägare vara överens om att ansöka om servitut. Det betyder i ert fall att systern mycket väl kan ansöka om servitut som betjänar hennes helägda fastighet. OCH - hon kan samtidigt vägra ansöka om servitut för fastigheten hon äger endast till en tredjedel.

Vidare är det inte säkert att en ansökan om förrättning verkligen leder till ett servitut eller fastighetsreglering ens om två fastigheters ägare är samstämmigt ense om saken. LM är nämligen just en myndighet, som enligt lag ska utreda berörda fastigheters nytta och förfång- och detta helt oberoende av vilka personer, som för närvarande råkar vara ägare. Om nackdelarna väger sammanlagt tyngst kommer ansökan att avslås.

Sistnämnda kommer troligen inte att drabba eniga ägare ifråga om gemensam brunn eller väg. Däremot är det inte alls säkert att LM medger avstyckning eller fastighetsklyvning.

• Gilla
Da9911
  • Laddar…
@Gramphos:

1/2 = 3/6
1/3 = 2/6
1/6 = 1/6
Summa 6/6
;)

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
-MH- skrev:
För att byggnaden skall tillhöra fastigheten, så skall det vara samma ägare. Och byggnaden ägs av person A medan fastigheten ägs av person A, B och C (om jag förstått saken rätt).

Ej fastighetstillbehör, ofri grund.
Så om jag och min sambo köper en fastighet, jag bygger och betalar byggnaden så är det hus på ofri grund?

Tror att sambolagen gör det i praktiken omöjligt.

I Sverige gäller muntliga avtal .... utom när det gäller fastighetsaffärer (se ref till Jordabalken längre ned bland svaren). Så lagfart gäller, ert muntliga avtal inte alls.

Låt nu inte en korkad handling (muntliga avtal och amatörmässiga antaganden) följas av mera dumheter. Anlita jurister av rätt sort och få detta löst och ordnat på rätt sätt en gång för alla. Om inte för dig så för dina barn eller motsvarande.

Frågan du behöver ställa dig är; vill jag köra över min gnälliga syster till varje pris eller är blod tjockare än vatten? Du kan nämligen troligen ganska lätt ta ifrån henne allt utom den avstyckade hustomten.

• Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Intressant och tråkigt diskussion att läsa. Kan bara hoppas ni löser detta på bästa sätt.
Lycka till!

• Gilla
Davidw och 1 till
  • Laddar…
Begär en tvångsförrättning. Antingen så ditt hus får så stort som behövs och sedan styckar du av den del du vill bygga på eller så den delen enbart...

Håller med PeterH. Visst kan man ta till storsläggan och trycka till sin syster ordentligt den juridiska vägen men tycker nog att man ska försöka förstå vad som hänt först.

Om man tidigare haft en bra relation med sin syster och en gemensam värdegrund funnits om rättvisa sinsemellan och det helt plötsligt ändras så finns där oftast en förklaring. Möjligen tycker systern att det redan är rättvist eftersom syskonen redan har vars ett hus. Att stycka av för ytterligare ett hus skulle innebära att systern skulle få göra samma sak ytterligare en gång.

• Gilla
Davidw och 1 till
  • Laddar…
lundsbo skrev:
Vet du om vi måste vara överrens om klyvningen?
t040288 skrev:
Ja ni måste vara överens för att klyva fastigheten.
Nej och det är väl det som är grejen med klyvning, om ni hade varit överens hade ni kunnat stycka istället.

Grodgatan

Jag tycker mig ana en girighetsfaktor. Din syster äger moraliskt en sjättedel, men eventuellt juridiskt en tredjedel. Om hon går med på en avstyckning av mark där "ditt" hus står, så försvinner ca en sjättedel av värdet. Kanske har hon insett att hon eventuellt äger en tredjedel av detta hus, och att det är där skon klämmer? (Eller handlar styckningen av ej bebyggd mark?)

När du skriver så verkar det som att systern officiellt är ense med er om ert muntliga avtal om ägande, men motsätter sig styckning. Se då snabbt som attan till att få detta på papper, innan missämjan fortskrider, eller far dör, och hon ändrar sig ..

• Gilla
Davidw
  • Laddar…
Gå in på: http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/Min-fastighet/ och logga med Bank-ID in där så kan du se all info om dina fastigheter. Där syns också hur ägandeförhållandena är på fastigheten/fastigheterna och hur det ser ut med servitut mm. Hur ni fördelat betalningen mellan er beroende på "husens" värde tror jag inte gör någon skillnad på ägandeförhållandena av fastigheten då husen en gång (vid köpet) var fastighetstillbehör och då inte kan göras om till hus på "ofri grund". Din syster äger då med automatik även del i husen. Det hus du själv byggt/lada är däremot på "ofri grund" men se till att ha ordning på kvitton mm. som bevisar att du bekostat det.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hej!

Gå till Samäganderättslagen så har ni lösningen. Har själv liknande prolem. Har tomten möjlighet att avstyckas som självständig tomt med vatten och el möjligt så kan du hos Lantmäteriet kräva tvångsstyckning. Troligen får du då ut hela din lagfarna del. Att dela pengarna er emellan blir en senare fråga. Vad betalade din syster vid sin avstyckning?

Oller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.