gråsten skrev:
PS med anledning av föregående inlägg. Försök att analysera personligheten hos dem som är motpart till trådskrivarna hör inte hemma i öppna forum som detta.
Nej, däremot känns det ju som om det vore klokt att försöka reda ut vad problemet egentligen är. TS syster verkar ju inte ha klart för sig vilket skick den gamla stugan är i, och av någon anledning som inte riktigt framkommer här verkar hon känna att ¨TS sätter henne i klistret.

En jurist kan lägga fram vad TS har för juridiska möjligheter, men kan inte lösa familjekonflikten. Där är det ju bättre att stämma i bäcken än i ån, kanske genom att be henne lägga fram ett förslag för hus TS ska få ett drägligt boende utan att hon lider skada. Vari denna eventuella skada kan ligga kan bara systern själv redogöra för, för uppenbarligen anser hon att den risken föreligger även om TS och föräldrarna inte förstått hennes farhågor, må de vara verkliga eller inbillade.
 
Kan bara hålla med. Finns ingen lämplig medlare så kan en bra advokat inta en neutral position och få fram en dialog med systern. Detta oaktat om TS är klienten. Där tror jag kanske mer på en advokat än
LRFs jurister. Personligt förtroende är avgörande. Vid sitt val av advokat bör TS även väga in förhandlingsaspekten och personkemin. Kvinna eller man? Medling är en kardinaluppgift för advokater. Mina erfarenheter av dem jag anlitat är goda.
 
Anna_H skrev:
Nej, däremot känns det ju som om det vore klokt att försöka reda ut vad problemet egentligen är. TS syster verkar ju inte ha klart för sig vilket skick den gamla stugan är i, och av någon anledning som inte riktigt framkommer här verkar hon känna att ¨TS sätter henne i klistret.

En jurist kan lägga fram vad TS har för juridiska möjligheter, men kan inte lösa familjekonflikten. Där är det ju bättre att stämma i bäcken än i ån, kanske genom att be henne lägga fram ett förslag för hus TS ska få ett drägligt boende utan att hon lider skada. Vari denna eventuella skada kan ligga kan bara systern själv redogöra för, för uppenbarligen anser hon att den risken föreligger även om TS och föräldrarna inte förstått hennes farhågor, må de vara verkliga eller inbillade.
Hon vet hur det är och skiter i det på ren svenska.

Jag måste försöka utröna alla våra alternativ (mha lantmäteriet och jurist).
Sedan måste jag bestämma mig för vad jag ska kämpa för. Sedan får väl vi i familjen försöka lösa det. Går inte det så får vi väl sälja och börja om. Jag vet inte riktigt vad en jurist ska tillföra när vi pratar med henne?
 
Vatthagen skrev:
Fattar inte hur man kan vara så egoistisk och med gott samvete också, först vill hon själv stycka av 2000kvm för eget bruk men när det sedan kommer till brorsan så tvärnekar hon, varför för det första? vad är hennes argument för att hon fick men inte du? Har du frågat syrran det? varför hon vill ha men inte ge? Det finns inga värre människor än dessa som bara vill ha och ha men inte ge, oavsett vad det gäller. För att vara din syster av samma kött o blod också så tycker jag hon framstår som oerhört omogen och egoistisk nästintill lite narcissistisk, tråkigt.
När jag ser tillbaka på våra snart 40 år så anar jag mönstret. På ett eller annat sätt har hon nog fått det mesta av sin vilja igenom...
(ps jag är tjej, så syrra även jag...)
 
Fel igen!! Försäljning av hela fastigheten är sista utvägen. Innan dess måste Lantmätaren och ytterst domstolen fastställa att klyvning inte är möjlig! Testa den vägen först!

Strandli
 
lundsbo skrev:
(ps jag är tjej, så syrra även jag...)

Ot: Blev just varse att även jag, trott att du var hennes bror. Förklaringen i mitt fall beror kanske på att jag själv är kille och har en syster.. konstigt hur man kan ta saker för självklart helt utan grund.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
lundsbo skrev:
Tack för intressant input. Om det går ut på auktion och jag bjuder säg för enkelhetens skull 3 miljoner så får ju hon 1/6, alltså 500 000, 1 miljon får jag och 1½ miljon blir pappas. Då får jag alltså betala systerns del + vad pappa och jag gör
Är det verkligen så att din syster formellt äger 1/6? Många verkar tycka 1/3. Och om du tvingar fram en försäljning utan att först säkra ert muntliga avtal med ett skriftligt, så kanske inte hon står vid sitt ord längre. Tror du hon tackar nej till en halv miljon i det läget??
 
Andelstalet kan TS se på köpehandlingen eller genom att logga in på lantmäteriets "mina fastigheter".
Där syns också information om styckningar och alla befintliga servitut (både laster och rätter).
 
orparn skrev:
Andelstalet kan TS se på köpehandlingen eller genom att logga in på lantmäteriets "mina fastigheter".
Där syns också information om styckningar och alla befintliga servitut (både laster och rätter).
Hon äger 1/6 och det enda servitut som finns är på vägen.
 
S&A skrev:
Ot: Blev just varse att även jag, trott att du var hennes bror. Förklaringen i mitt fall beror kanske på att jag själv är kille och har en syster.. konstigt hur man kan ta saker för självklart helt utan grund.
:D
*tio*
 
strandli skrev:
Fel igen!! Försäljning av hela fastigheten är sista utvägen. Innan dess måste Lantmätaren och ytterst domstolen fastställa att klyvning inte är möjlig! Testa den vägen först!

Strandli
Ja, vi får nog börja i den änden. Ska ringa lantmäteriet på måndag.
 
lundsbo skrev:
När jag ser tillbaka på våra snart 40 år så anar jag mönstret. På ett eller annat sätt har hon nog fått det mesta av sin vilja igenom...
(ps jag är tjej, så syrra även jag...)
Lider med dej...hoppas det löser sig....men vill du verkligen bo kvar med henne som granne?
 
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Jag har personligen haft ett par i förhållande mindre "fajter" men för mig nog så jobbiga. Jag skulle inte göra om en fajt idag utan lösa det på annat sätt som att t.ex flytta eller ta lagen i egna händer *skratt* . Som du själv märker efter alla inlägg i din tråd så är det inte så enkelt. Vore jag sig så skulle jag ha två val.

1, fråga din syrra vad som skulle krävas av dig för att få din vilja fram? hon kanske kan kompromissa eller hon kanske kan lockas av en morot? Något stör henne o det är nog inte att det blir för många hus på ägorna utan nått annat. Du kan ju informera henne att det annars kan bli en trist historia som tär på krafterna om du måste tvingas ta in jurist som kan bli dyrt för båda i slutändan o göra relationen helt kass för evigt. Hon kanske ändrar sig.

2, om hon inte går att få på andra tankar så flytta.

...ge dig inte in i en soppa som bara kommer leda till besvär oavsett om du har rätt eller inte i sakfrågan.
 
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Om motparten är emotionell och har dålig koll på rättsläget kan en jurist tillföra mycket eftersom den professionella auktoriteten brukat få den emotionella parten att lugna ned sig. Om däremot motparten är välinformerad och bara fullkomligt motvillig till kompromiss är det väl knappast lönt att ha en jurist som mellanhand. Men juristen kommer att behövas ändå och kan också beföma situationen utifrån sin yrkesmässiga erfarenhet. Underskatta inte den. Säger jag som flerfaldig klient. Man ska aldrig föra sin egen talan i en process, knappt ens om man är proffs inom området. Och vad som målats upp är inledningen till en process om det sedan enbart är tvångsförsäljning. Juristen behövs också för att reda ut konsekvenserna av olika utgångar av en försäljning och för att ge stöd inför de överenskommelser som behövs med föräldrar som gärna duckar vid sådana här problem. Dessutom kan juristen lägga band på båda parters känslosvall som bara hotar att försvåra utgången. Jämför arvstvister.

jag tycker inte att TS ska ge sig utan lugnt och metodiskt reda ut alternativen. Dessutom kan det vara dags att dra sig tillbaka från forumet för att inte visa korten för mycket. Det finns andra juridiska forum där detaljfrågor kan dryftas för orientering utan att fallet blir så lätt att identifiera.
 
Redigerat:
  • Gilla
flaxfrax och 3 till
  • Laddar…
gråsten skrev:
Om motparten är emotionell och har dålig koll på rättsläget kan en jurist tillföra mycket eftersom den professionella auktoriteten brukat få den emotionella parten att lugna ned sig. Om däremot motparten är välinformerad och bara fullkomligt motvillig till kompromiss är det väl knappast lönt att ha en jurist som mellanhand. Men juristen kommer att behövas ändå och kan också beföma situationen utifrån sin yrkesmässiga erfarenhet. Underskatta inte den. Säger jag som flerfaldig klient. Man ska aldrig föra sin egen talan i en process, knappt ens om man är proffs inom området. Och vad som målats upp är inledningen till en process om det sedan enbart är tvångsförsäljning. Juristen behövs också för att reda ut konsekvenserna av olika utgångar av en försäljning och för att ge stöd inför de överenskommelser som behövs med föräldrar som gärna duckar vid sådana här problem. Dessutom kan juristen lägga band på båda parters känslosvall som bara hotar att försvåra utgången. Jämför arvstvister.

jag tycker inte att TS ska ge sig utan lugnt och metodiskt reda ut alternativen. Dessutom kan det vara dags att dra sig tillbaka från forumet för att inte visa korten för mycket. Det finns andra juridiska forum där detaljfrågor kan dryftas för orientering utan att fallet blir så lätt att identifiera.
Håller helt med dig att TS skall dra sig tillbaka här ifrån forumet just av anledningen att syrran inte skall få in förhands tipps om vad som komma skall. Jag var själv inne på det innan fast inte så tydligt. :)
Och självklart skall TS inte behöva flytta bara för att syrran bråkar. Som jag tolkar det bor syrran i andra änden av ägorna så de kommer inte på bli grannar som i ett villa samhälle kloss in på varandra.
Rätt skall vara rätt och det tror jag TS kommer att må bäst av, inte under processen men efteråt när allt har lagt sig.
 
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.