7 788 läst · 14 svar
8k läst
14 svar
Fakturerad för offert?
Hej!
Jag kontaktade två stycken VVS-företag för att få offert på kostnad av byte alt reparation av filter. Jag kontaktade dessa två då det framgick på respektive hemsida att de erbjöd gratis offert. När jag pratade med den ena VVS-firman i telefon så förklarade jag ganska kort att jag ville ha ut någon som kunde kolla på systemet och ge prisuppgift för detta - jag använde alltså inte det specifika ordet offert och jag undrar ifall detta var mitt misstag.
Företaget kom ut med två tekniker, kollade i krypgrunden och förklarade vad som skulle behöva göras. De sa också att det behöver göras ett vattenprov och lämnade en låda med tillbehör samtidigt som jag fick förklarat hur jag skulle gå tillväga. Fick information att de hör av sig via SMS under dagen med uppgifter kring det som sagts - vilket jag antog var offerten. Detta besök tog max 30 min.
Det kommer ingen offert, men får ett samtal veckan därpå där jag får frågan om ”vi ska köra igång”, vilket jag tackar nej till då jag fortfarande inte fått någon offert från dem.
Får en faktura på 1090kr från vattenanalysföretaget som jag betalar i frustration då jag inte fått någon information alls om denna kostnad.
Detta är nu ca 10 veckor sedan och häromdagen damp det ner en faktura på ca 2600kr från VVS-företaget där de specat framkörning samt 1,5h per tekniker varav en var lärling. Detta förvånade mig då jag inte gått med på något arbete (vilket heller inte gjordes) utan enbart ville ha prisuppgift på vad det skulle kosta, vilket också framgår av hemsidan att de erbjuder.
Jag har pratat med VDn och förklarat hur jag ser på saken men jag fick väldigt lite respons såsom ”det är mycket att hålla i huvudet när man har företag”. Har bett dem ringa mig denna veckan men vill ändå kolla med er;
Någon som varit i samma situation och vet om jag är tvungen att betala detta eller om företaget gjort fel? Läser även i deras recensioner (i efterhand, dumt jag vet) att detta inte är första gången detta verkar hända. Undrar också om det inte brukar vara ROT på arbetskostnad för VVS?
Tack på förhand!
Jag kontaktade två stycken VVS-företag för att få offert på kostnad av byte alt reparation av filter. Jag kontaktade dessa två då det framgick på respektive hemsida att de erbjöd gratis offert. När jag pratade med den ena VVS-firman i telefon så förklarade jag ganska kort att jag ville ha ut någon som kunde kolla på systemet och ge prisuppgift för detta - jag använde alltså inte det specifika ordet offert och jag undrar ifall detta var mitt misstag.
Företaget kom ut med två tekniker, kollade i krypgrunden och förklarade vad som skulle behöva göras. De sa också att det behöver göras ett vattenprov och lämnade en låda med tillbehör samtidigt som jag fick förklarat hur jag skulle gå tillväga. Fick information att de hör av sig via SMS under dagen med uppgifter kring det som sagts - vilket jag antog var offerten. Detta besök tog max 30 min.
Det kommer ingen offert, men får ett samtal veckan därpå där jag får frågan om ”vi ska köra igång”, vilket jag tackar nej till då jag fortfarande inte fått någon offert från dem.
Får en faktura på 1090kr från vattenanalysföretaget som jag betalar i frustration då jag inte fått någon information alls om denna kostnad.
Detta är nu ca 10 veckor sedan och häromdagen damp det ner en faktura på ca 2600kr från VVS-företaget där de specat framkörning samt 1,5h per tekniker varav en var lärling. Detta förvånade mig då jag inte gått med på något arbete (vilket heller inte gjordes) utan enbart ville ha prisuppgift på vad det skulle kosta, vilket också framgår av hemsidan att de erbjuder.
Jag har pratat med VDn och förklarat hur jag ser på saken men jag fick väldigt lite respons såsom ”det är mycket att hålla i huvudet när man har företag”. Har bett dem ringa mig denna veckan men vill ändå kolla med er;
Någon som varit i samma situation och vet om jag är tvungen att betala detta eller om företaget gjort fel? Läser även i deras recensioner (i efterhand, dumt jag vet) att detta inte är första gången detta verkar hända. Undrar också om det inte brukar vara ROT på arbetskostnad för VVS?
Tack på förhand!
Enligt det du skriver så ska du inte betala något utan i så fall svarar du bara att du bestrider fakturan i sin helhet. Vill de gå vidare för att få in dessa pengar så måste de då stämma dig i tingsrätten, vilket inte verkar vettigt för så lite pengar.
Spara en kopia av sidan där det står att offerter är gratis på en gång.
Spara en kopia av sidan där det står att offerter är gratis på en gång.
Det kan vara så att företaget ansåg att det måste göras en undersökning först för att identifiera vad som behövs göras för att de (eller andra firmor) sen ska kunna ge eventuella offerter på åtgärder. Oavsett vilket så har det tyvärr förekommit brister i kommunikationen.
Jag tycker det låter som du bett om en översyn/felsökning och inte en offert. Hade företaget erbjudit sig att komma ut och titta inför offerten hade det varit en annan sak.
Vattenprovet hade jag kanske tyckt de kunde nämna att det skulle kosta, men det tror jag du förstår själv att vvs-firman inte kan bjuda dig på ett vattenprover för 1000 spänn om du inte anlitar dem.
Jag tycker du ska betala.
Eller vad hade du tyckt om du fick lägga 2 timmar på att ge någon professionella råd i ditt yrke? Om du inte är egenföretagare så ställ dig frågan om du skulle vilja lägga 2 timmar komp/semester på att åka och hjälpa en kund.
Och jo det är Rot-berättigat. Men vilket arbete har de utfört menar du som skulle vara berättigat till avdrag?
Vattenprovet hade jag kanske tyckt de kunde nämna att det skulle kosta, men det tror jag du förstår själv att vvs-firman inte kan bjuda dig på ett vattenprover för 1000 spänn om du inte anlitar dem.
Eller vad hade du tyckt om du fick lägga 2 timmar på att ge någon professionella råd i ditt yrke? Om du inte är egenföretagare så ställ dig frågan om du skulle vilja lägga 2 timmar komp/semester på att åka och hjälpa en kund.
Och jo det är Rot-berättigat. Men vilket arbete har de utfört menar du som skulle vara berättigat till avdrag?
Skitsurt. Det är alltid skitsurt när man lagt en massa arbete på att plocka fram en bra lösning som man tycker man offererar til ett rimligt pris, men det ändå inte blir någon affär. Men så är det att göra affärer. Skitsurt ibland...M Mr Person skrev:
Synd att du betalade. Jag råkade ut för liknande när ett känt VVS-företag skulle lämna offert för ett rörmokerijobb. När de skickade en faktura mejlade jag till dem där jag diplomatiskt beklagade att de begått ett misstag eftersom det ju är olagligt att handla som de gjorde och det kunde väl ändå aldrig vara deras avsikt. 🙂 De drog genast tillbaka fakturan. 😅
Jag beklagar att du råkat ut för sådana vidriga as och hakar på rådet om att bestrida fakturan. En lokal konsumentombudsman kan kanske också komma med goda råd. Kolla med din kommun.
Jag beklagar att du råkat ut för sådana vidriga as och hakar på rådet om att bestrida fakturan. En lokal konsumentombudsman kan kanske också komma med goda råd. Kolla med din kommun.
Det är väl det normala att det läggs en massa tid/pengar på att försöka få till en affär med en kund. Bara hantverkarbranschen som verkar så bortskämd att de inte behöver anstränga sig lite för att få jobb. Detta visar ju hur dumt det är att sponsra denna bransch med ROT. Skulle vara nyttigt för dem ifall de behövde anstränga sig lite för att få jobb.M Mr Person skrev:
Tillägg till ditt inlägg. Konsumentverket kan man ringa. Hallå konsument ingår numera i Konsumentverket.J Jedor skrev:Synd att du betalade. Jag råkade ut för liknande när ett känt VVS-företag skulle lämna offert för ett rörmokerijobb. När de skickade en faktura mejlade jag till dem där jag diplomatiskt beklagade att de begått ett misstag eftersom det ju är olagligt att handla som de gjorde och det kunde väl ändå aldrig vara deras avsikt. 🙂 De drog genast tillbaka fakturan. 😅
Vattenprovet tycker jag är ok att betala även om jag tycker att företaget skulle ha informerat om kostnaden. Ingen info. om kostnad, frågan om fakturan skulle ha betalats iochförsig.
Precis. Offertskrivande tillhör säljaktivitet inom andra branscher (läs icke-hantverkar-dito) så arbetet att skriva offerter ska finansieras av föregående affärer, inte av relationer man ännu inte haft affärer med innan...L lbgu skrev:Det är väl det normala att det läggs en massa tid/pengar på att försöka få till en affär med en kund. Bara hantverkarbranschen som verkar så bortskämd att de inte behöver anstränga sig lite för att få jobb. Detta visar ju hur dumt det är att sponsra denna bransch med ROT. Skulle vara nyttigt för dem ifall de behövde anstränga sig lite för att få jobb.
Jo men det är skillnad på om en kund ber om en offert och man då känner att man behöver de objektet först, eller om kunden kräver att man ska åka ut och inspektera.L lbgu skrev:Det är väl det normala att det läggs en massa tid/pengar på att försöka få till en affär med en kund. Bara hantverkarbranschen som verkar så bortskämd att de inte behöver anstränga sig lite för att få jobb. Detta visar ju hur dumt det är att sponsra denna bransch med ROT. Skulle vara nyttigt för dem ifall de behövde anstränga sig lite för att få jobb.
Fast ska man lämna en seriös offert så innebär det nästan alltid att man måste inspektera platsen arbetet ska ske på. Kan ju bli heltokigt ifall man lämnar en offert på t.ex. att laga ett läckande rör och kommer ut till kunden och inser att man måste flytta på en vedpanna för att kunna göra det.M Mr Person skrev:
Problemet är som sagt att många inom hantverkarbranschen inte verkar anse att de behöver anstränga sig ett dugg för att få jobb. De har blivit för bortskämda helt enkelt.
Ja, det verkar vara det som skett - en miss i kommunikationen. Jag förväntade mig en sak medans företaget tänkte annorlunda. I vilket fall så meddelade de att de drar tillbaka fakturan helt, så det var ju bra för min del.D D_Anders skrev:
Jag betalade bara fakturan för vattenprovet, vilket var surt men mest mitt eget fel som inte förstått att det skulle kosta, även om jag samtidigt tycker de kunde varit lite tydligare från sitt håll.J Jedor skrev:Synd att du betalade. Jag råkade ut för liknande när ett känt VVS-företag skulle lämna offert för ett rörmokerijobb. När de skickade en faktura mejlade jag till dem där jag diplomatiskt beklagade att de begått ett misstag eftersom det ju är olagligt att handla som de gjorde och det kunde väl ändå aldrig vara deras avsikt. 🙂 De drog genast tillbaka fakturan. 😅
Fakturan för arbetet har företaget nu dragit tillbaka pga kommunikationsmiss - så jag antar att vi båda lärt oss något utav detta (att kommunicera bättre från bägge håll 😃)
Jag hade aldrig fakturerat någon för något som ej var kommunicerat och överenskommet innan. Har eget företag och jag har varit på flera med säljmöten som som inte genererat något i slutändan, det är sånt man får räkna med skulle jag sägaM Mr Person skrev:Jag tycker det låter som du bett om en översyn/felsökning och inte en offert. Hade företaget erbjudit sig att komma ut och titta inför offerten hade det varit en annan sak.
Frågan om ROT ställde jag då de fakturerat för 3H arbete - så det är ju såklart det arbetet som åsyftas. Varför skulle de fakturera för arbete om de själva inte ansåg att de lagt ner något?
Om du ringer och explicit säger att du vill ha ut någon för att kolla på systemet så låter det som en beställning av felsökning. Oavsett om du samtidigt säger att du vill veta vad det kostar att reparera (eller byta) innan de påbörjar åtgärd.
Om du däremot ringer och säger att du vill ha en offert för att byta systemet så kanske de kan ge dig en sådan på distans med hjälp av schablonpriser. Det finns ju mer höjd för schablonpris om de ska riva ut och sätta in ett helt nytt system än om de bara ska byta en enstaka komponent i ett befintligt.
Om du däremot ringer och säger att du vill ha en offert för att byta systemet så kanske de kan ge dig en sådan på distans med hjälp av schablonpriser. Det finns ju mer höjd för schablonpris om de ska riva ut och sätta in ett helt nytt system än om de bara ska byta en enstaka komponent i ett befintligt.
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Tjänster
Populärt i forumet
-
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Juridik -
Dolda fel-avslag, hur gå vidare?
Juridik -
Kommunalt vatten och avlopp med läckage och räkning på 30 000 kr
Juridik -
Skadestånd för felaktig information från mäklare?
Juridik -
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Juridik