17 608 läst · 134 svar
18k läst
134 svar
Faktura spolning av rör. Bränsletillägg?
Otroligt kul att se någon kränka en hel yrkesroll och framstå som en översittare. För att sedan fortsätta sitt inlägg med totalt värdelös grammatik. Tvivlar ju starkt på att du någonsin har arbetat nära fakturering i ditt liv.A Aunty skrev:tror snarare att problemet är att du är en grovis/hantverkare och inte vet riktigt hur det fungerar med fakturering och tror bara för man skriver en timkostnad och inget mer så är man ärlig när det är precis tvärtom.
inget seriöst företag jag arbetat på skulle acceptera en sån fakturering utan redovisning vad som ingår i timkostnaden.
Vad som ingår i kostnaden är väl helt irrelevant för mig som konsument om jag och företaget kommit överens om vad som anses definition of done?
Dvs när arbetet är utfört på ett korrekt sätt, enligt överenskommelse, så vet jag redan vad priset är. Inget tillkommer, inget faller bort. Sen vad det är jag betalar för är ju inte varje liten enskild komponent, utan jobbet i helhet.
Varför står det att mjölk kostar 10kr på mitt kvitto från vissa butiker, och 14kr från andra? Vad har de bakat in för dolda kostnader då? Jag bryr mig inte, jag köper den jag vill och oavsett vart pengarna distribueras efteråt så är jag nöjd med det överenskomna priset. Annars går man någon annanstans.
Varför alltid dessa frågor/klagomål?
Ni vill ha ROT-avdrag, men vill inte att hantverkaren ska följa reglerna för det.
Skatteverket KRÄVER att hantverkaren redovisar kostnad för resan, annars nekas ROT-ansökan (eller mer vanligt, avdraget minskar, vilket lägger en högre kostnad på kund istället).
Om ni inte vill ha kostnaden specificerad på fakturan, säg då till hantverkaren att ni inte vill ha ROT-avdrag och att dom ska baka in alla kostnader i timdebitering/material istället. Erat eget val.
Ni vill ha ROT-avdrag, men vill inte att hantverkaren ska följa reglerna för det.
Skatteverket KRÄVER att hantverkaren redovisar kostnad för resan, annars nekas ROT-ansökan (eller mer vanligt, avdraget minskar, vilket lägger en högre kostnad på kund istället).
Om ni inte vill ha kostnaden specificerad på fakturan, säg då till hantverkaren att ni inte vill ha ROT-avdrag och att dom ska baka in alla kostnader i timdebitering/material istället. Erat eget val.
Om man räknar lite på det extremt förenklat med lite killgissningar.M Molnpojken skrev:
Vattenpris 32kr/kbm
Dieselpris 21kr/l
4 mil resa
Inkluderat dieselpris 14kr(framkörningen)
130kr är då 1/3 av totala dieselkostnaden. Vilket skulle göra att totalt har det gått åt diesel för 390kr. Vilket blir 18.5l. Så jag får det till drygt 4l milen om de bara åkt lite extra från kontoret.
För att kunna spola behöver lastbilen vara igång. Inget konstigt med de. Bilen kan ju inte stå på utan att de får betalt för de.M Molnpojken skrev:
Lastbil detta handlar om drar troligen 3-5 liter milen då den har flera ton vatten i tanken.L lbgu skrev:Helt otroligt först ta 930 för själva körningen på totalt ca. 2 mil. Sen ska de förutom den saftiga summan ha betalt för bränslet. Var det ett fordon som drar ca. 3 liter milen?
Mest förvånad var jag nog att de tog 8 kronor för vatten. Har de ingen skam i kroppen. Debiterar man 940 kronor i timmen så kan man tycka att lite vatten borde ingå, men nej kan det gå att skinna kunden på några extrakronor så ska det göras.
De har lagt ett bränsletillägg då priset på bränsle drog iväg många företag som gör så.
Ska man spola rören så behöver man vatten i stora mängder. På mitt jobb betatalr vi bränsletillägg för att bli av med papper kartong etc. Det är il recyckling som hanterar det och de har samma modell. Inget konstigt som jag ser det.B BosseHansson skrev:
Varför tog de inte ut högersvängstillägg? Sliter mer på spindelleder och däck med mindre svängradie och det är ju helt och hållet kundens fel att hen bor där hen bor så utom hantverkarens kontroll.
Tillägget kan förstås också tas ut när man ska åka hem igen...
Tillägget kan förstås också tas ut när man ska åka hem igen...
"Tillägget kan förstås också tas ut när man ska åka hem igen."?Cruzze skrev:
Då får det väl bli en vänstersväng, annars kör de ju vilse!
Redigerat:
det roliga är att allt ni gör er roliga över är just såna saker som entreprenören kan ta betalt för när man endast redovisar ett timpris, man har helt enkelt ingen aning om vad man betalar för.
hade man istället kört med öppen redovsning enligt självkostnadsprincipen + CAK + Vinst så hade man vetat exakt vad man betalar för.
hur kan inte det vara bättre?
hade man istället kört med öppen redovsning enligt självkostnadsprincipen + CAK + Vinst så hade man vetat exakt vad man betalar för.
hur kan inte det vara bättre?
Påstår du att du tycker det är oskäligt att du får hem en maskin för 1.5 miljoner plus utbildad personal som gör ett jobb ingen annan kan göra, och du får betala 2000 kr plus moms ?M Molnpojken skrev:
Du skulle tamejfan inte haft nån hjälp, hoppas de får reda på vilket svin du är.
Jag kan säga att det var billigt.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Ska inte en rörböj hålla mer än 15år?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Trasigt avloppsrör under golvet i ett 13 år gammalt hus
Vatten & Avlopp -
Hur vet jag när det är dags att byta varmvattenberedare
Vatten & Avlopp