17 608 läst · 134 svar
18k läst
134 svar
Faktura spolning av rör. Bränsletillägg?
Jag tolkar bränsletillägg som en kompensation för ett högre dieselpris än det normala. Det skulle då vara intressant att veta vilket normalpris de utgår från. Och om de skulle kreditera ett bränsleavdrag om dieselpriset går under normalpriset. 
men hur vet jag att vad som ingår i eran timkostnad där "allt ingår"?mikethebik skrev:
Finns ju ingen transparens?
ni bakar ju självklart in massvis med kostnader i denna timkostnaden men vilka ingår, kan du nämna dessa?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 018 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 018 inlägg
Du behöver inte veta det som konsument. Du är inte företagets revisor eller redovisningsekonom. Det du behöver veta är ett timpris och hur många timmar som faktureras. På så sätt kan du jämföra priset med andra konkurrerande verksamheter.A Aunty skrev:
det vill jag absolut veta,Claes Sörmland skrev:
vill ju veta vad jag betalar för och inte blir lurad samt att det är ärligt och vitt.
varför är det så svårt att redovisa vad jag betalar för då?
varför inte bättre med en timkostnad till självkostnadspris sedan separata påslag för allt och ett CAK på det.
då betalar du exakt för vad arbetet kostat och företaget får även betalt för exakt vad det kostade samt påslag på det.
varför dölja massa kostnader i timkostnaden som aldrig går att kontrollera och blir oärligt
sedan verkar ju folk tro bara för någon lägger på ett tilläg utöver timkostnaden så är man lurad de företagen som inte lägger på det bakar ju bara in det i timkostnaden men du har ingen aning om det och storleken på det.
Det viktiga är inte vad som ingår i priset, utan att det inte tillkommer något på timpriset.A Aunty skrev:
Om alla redovisar ett timpris, så är det även lättare att jämföra mot andra företag.
Hålla på att jämföra vatten kostnader på 8 kr blir ju bara omständligt och löjligt.
Skosnören, smörjfett, skarvhylsor 2,5 mm, glödlampor, bättringsfärg, skruvmejsel, mössa, kisspaus osv. osv. osv.............................................A Aunty skrev:
Jag kan fortsätta räkna upp tusentals enskilda skitsaker som måste betalas via en timkostnad för en maskin, lastbil eller gubbe och som naturligtvis aldrig enskilt specas på en faktura.
Jag börjar tro att du antingen är ett troll eller dum på riktigt med dina inhopp i olika trådar där din bristande förståelse och kunskap ofta är monumentala, alternativt att du faktiskt är en råbyråkrat av värsta sorten.
fast du vet ju inte vad du betalar för om det är korrekt.D datpsu skrev:
vad ingår i timkostnaden och ska du betala allt som ingår i den verkligen?
ingår arbetskläder, hälsoundersäkning, friskvård, utbildningar, mobiltelefon, sjuklön, semester, arbetsgivaravgift, försäkring?mikethebik skrev:
Skosnören, smörjfett, skarvhylsor 2,5 mm, glödlampor, bättringsfärg, skruvmejsel, mössa, kisspaus osv. osv. osv.............................................
Jag kan fortsätta räkna upp tusentals enskilda skitsaker som måste betalas via en timkostnad för en maskin, lastbil eller gubbe och som naturligtvis aldrig enskilt specas på en faktura.
Jag börjar tro att du antingen är ett troll eller dum på riktigt med dina inhopp i olika trådar där din bristande förståelse och kunskap ofta är monumentala, alternativt att du faktiskt är en råbyråkrat av värsta sorten.
Drivmedelstillägg är ju ett smidigt sätt för företagen att justera priset utifrån aktuella dieselpriser. På så sätt syns det även tydligt att om dieselpriset går upp med 5 kr så är det något som ligger utanför deras kontroll, och inte de som höjer priset till kund.M Molnpojken skrev:
När jag jobbade på företag som använde drivmedelstillägg justerades det en gång per år, och hade priset gått ner så gick även drivmedelstillägget ner. Eftersom baspriset va satt ett antal år innan så var det inte sannolikt att det skulle bli ett minusbelopp på fakturan, däremot kunde beloppet vara lägre än föregående år.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 018 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 27 018 inlägg
Du är bara konstig och kan inte vara på riktigt!A Aunty skrev:
Mark Twain:
“NEVER ARGUE WITH STUPID PEOPLE. THEY WILL DRAG YOU DOWN TO THEIR LEVEL AND BEAT YOU WITH EXPERIENCE.”
du förstår verkligen inte, men du vet ju inte vad som ingår i timkostnaden?Claes Sörmland skrev:
alltså vet du inte vad du får.
du betalar 800kr/tim men i själv verket ska du betala 700kr/tim då 100kr ej kan redovisas för?
tror snarare att problemet är att du är en grovis/hantverkare och inte vet riktigt hur det fungerar med fakturering och tror bara för man skriver en timkostnad och inget mer så är man ärlig när det är precis tvärtom.mikethebik skrev:
inget seriöst företag jag arbetat på skulle acceptera en sån fakturering utan redovisning vad som ingår i timkostnaden.
Då behöver man ju också specificera timlönen och pensionskostnader på varje gubbe (alla anställda har ju inte samma lön) och eventuella förmåner samt därtill eventuellt påslag. Dessutom behövs en redovisning för företagets overhead och vad som ingår i den, kapitalkostnaderna för varulager, kontorslokaler, administratörers lön, chefers lön, kostnader för it/telefoni, försäkringar och så vidare.
Ovanstående är dessutom helt ointressant för en privatkund. Det är ytterst två saker som är av intresse; totalpriset för utfört arbete och dess kvalitet.
Ovanstående är dessutom helt ointressant för en privatkund. Det är ytterst två saker som är av intresse; totalpriset för utfört arbete och dess kvalitet.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Ska inte en rörböj hålla mer än 15år?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Trasigt avloppsrör under golvet i ett 13 år gammalt hus
Vatten & Avlopp -
Hur vet jag när det är dags att byta varmvattenberedare
Vatten & Avlopp