Påpeka att de har glömt ta betalt för kanelbullar :)
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Det verkar ju rätt mycket i överkant med 130 kr bränsle fär 2 mils körning. Men är det så att även spolmaskinen förbrukar bränsle? alltså något lite kraftigare än en vanlig högtrycksspruta.

Jag frågade en grävmaskinist som stod och tankade sin maskin, hur mycket den drog. Han sade att det gick 80liter den dagen (grävde sprängsten utanför vårt fritidshus, kommunalt vatten på gång), men på jobb där det går att gräva lite mer kontinuerligt, kunde maskinen dra 2 - 300 liter om dagen. Det var iofs. en rätt stor maskin.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är med all största säkerhet en lastbil som varit och spolat rör hos TS, och då kommer man inte så långt på bränsle för 130 kr.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En firmabil jag passerade här om dagen gjorde någon form av spolning från en mer eller mindre standard skåpbil där kompressorn drevs av ett bensin/diesel aggregat som var i skåpet men svårt att se att de skulle kunna koma upp i sådana volymer om det rör sig om typ 500liter vatten.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
[QUOTE="lbgu, post: 5179053, member: 101794" Var det ett fordon som drar ca. 3 liter milen?
[/QUOTE]
Euro6 actros 25.25m lastbil förbrukar 32/100km tom blandatkörning
 
Hade servicetekniker för värmepannan här för ett par veckor sedan.
Betalade 625 för bilen och 150 i dieseltillägg. Deras kontor ligger 12 km bort så blir 12,50 kr/km
 
  • Faktura eller arbetsorder med tjänster, timpriser, totalbelopp inklusive moms, på svenska.
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
K kimse944 skrev:
Hade servicetekniker för värmepannan här för ett par veckor sedan.
Betalade 625 för bilen och 150 i dieseltillägg. Deras kontor ligger 12 km bort så blir 12,50 kr/km
Antar att de körde hem bilen när de var klara? Dvs. du får halvera det priset
 
Unikt namn
Skåpbil tex Iveco Daily drar ca 0.8.
0,8x*2resor*2mil*22kr = 70spänn.
Så det blir ju nästan 50% vinst på bränslepengen.
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
M Molnpojken skrev:
Reagerar lite på fakturan jag fick från ett företag som spolade mina avloppsrör. Framkörning förstår jag men ska de ha bränsletillägg? Vi bor ca. en mil utanför stan.
Borde ingå i den så kallade framkörning avgiften. Tycker man.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Skåpbil tex Iveco Daily drar ca 0.8.
0,8x*2resor*2mil*22kr = 70spänn.
Så det blir ju nästan 50% vinst på bränslepengen.
Blir ännu bättre för firman om man tänker på att de drar momsen från dieselpriset.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
mikethebik mikethebik skrev:
Jag skall tipsa chefen om det här inför våra kommande jobb.
Grävmaskin 800 kr timme,
tillägg förare till grävmaskin 350 kr timme
bandslitage tillägg 30 kr timme,
servicetillägg 30 kr timme,
bränsletillägg 50 kr timme.

Spadgubbe 400 kr timme
tillägg arbetskläder 30 kr timme
tillägg handverktyg 20 kr timme
tillägg servicebil spadis 500 kr dag
bränsletillägg servicebil 100 kr dag

Vintertillägg 1/9-1/5 500 kr dag
Sommartillägg 1/4- 1/11 300 kr dag

Till kund vid förfrågan nämner vi naturligtvis bara timkostnad för maskin och spadgubbe, alla tillägg redovisas enbart på kommande faktura, tillkommer moms på allt.

Eventuella klagomål kommer att besvaras med att "det är branschstandard, allt har ju blivit så dyrt"

Jag är glad och stolt att jobba i ett företag med öppen redovisning och transparens till kunden, våra priser till kund är fast timdebitering utan en massa påhittade tillägg, inga biltillägg, bara tillkomande kostnader för material och tid som går utanför offert eller förfrågan.

Företagare som jobbar mot kund av slag det vara må borde skämmas att ständigt hitta på nya sätt att blåsa kunden på pengar genom alla påhittade extrakostnader. Fy fan säger jag!

Inte undra på att vi har så mycket jobb vi vill och behöver, kanske ska öppna filialer i storstadsområden med vår prissättning och filosofi och slå ut alla oseriösa bluffare, fast det kanske konjunkturläget gör vad det lider.

Att ha mage att ta upp 8 kr för vatten, man baxnar...
fast vem är det egentligen som inte är transparant, jag skulle säga din chef som bara redovisar ett timkostnad.
hur ska jag veta vad som ingår och hur mycket det ingår med.

vid samverkans projekt redovisas alltid självkostnad sedan allt annat separat.

med ert sätt att fakturera är det otroligt enkelt att lura kunden och det är det man gör också.
ni tar ju självklart med betalt för kläder, telefon, bränsle etc bara att det är inbakat i timkostnaden
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
fast vem är det egentligen som inte är transparant, jag skulle säga din chef som bara redovisar ett timkostnad.
hur ska jag veta vad som ingår och hur mycket det ingår med.

vid samverkans projekt redovisas alltid självkostnad sedan allt annat separat.

med ert sätt att fakturera är det otroligt enkelt att lura kunden och det är det man gör också.
ni tar ju självklart med betalt för kläder, telefon, bränsle etc bara att det är inbakat i timkostnaden
Fast går man enbart på timkostnad så vet ju kunden vad det kommer att kosta (förutsatt att tidsuppskattningen är ok).

Men om man i efterhand faktureras en massa oväntade poster kan ju lätt priset dubblas när man ska betala för slitage på handskar och allt annat som kreativa hantverkare hittar på.
 
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Fast går man enbart på timkostnad så vet ju kunden vad det kommer att kosta (förutsatt att tidsuppskattningen är ok).

Men om man i efterhand faktureras en massa oväntade poster kan ju lätt priset dubblas när man ska betala för slitage på handskar och allt annat som kreativa hantverkare hittar på.
fast det var ju inte det jag sa.

så du får hellre en hög tim kostnad där du inte har en aning vad som ingår än en låg timkostnad och allt annat redovisat separat så du betalar för det det verkligen kostar?

det är ju precis av denna anledningen man använder timpriser då man kan baka in och gömma kostnader som inte finns.
det är ju inte så att ni inte betalar vattentilläg, bräsnletilläg, kläder, mobil, bil, semester, försäkring, utbildning, osv bara för det inte står på fakturan.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
fast vem är det egentligen som inte är transparant, jag skulle säga din chef som bara redovisar ett timkostnad.
hur ska jag veta vad som ingår och hur mycket det ingår med.

vid samverkans projekt redovisas alltid självkostnad sedan allt annat separat.

med ert sätt att fakturera är det otroligt enkelt att lura kunden och det är det man gör också.
ni tar ju självklart med betalt för kläder, telefon, bränsle etc bara att det är inbakat i timkostnaden
Du förstår uppenbarligen ingenting vad som skrivs, om vi har en timkostnad där allt ingår så vet kunden vad det kostar per timme, alltså inga påhittade tillägg för att tjäna mer dolda pengar.
Antingen är du dum på riktigt eller spelar dum eller kan helt enkelt inte förstå.
 
  • Gilla
  • Haha
ptlf och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.