Var väl bränsletillägg som egen post som diskuterats inte kostnaderna eller?
 
A
VVS-Kalle VVS-Kalle skrev:
Påstår du att du tycker det är oskäligt att du får hem en maskin för 1.5 miljoner plus utbildad personal som gör ett jobb ingen annan kan göra, och du får betala 2000 kr plus moms ?

Du skulle tamejfan inte haft nån hjälp, hoppas de får reda på vilket svin du är.

Jag kan säga att det var billigt.
tror inte du riktigt fattar enligt detta forumet är det helt jäkla galet att hantverkare tar betalt, dom ska vara tacksamma för att dom får jobba.
Förstår inte faktiskt varför folk på detta forumet hela tiden anlitar hantverkare då dom endast klagar.

Det dom inte förstår är att det ska täcka allt från semester, kläder, mobil, kontor, ekonomi, bil, bränsle, verktyg, utbildningar, ekonomisystem, etcetera utöver själva lönen.

går bränslet upp ska man ha betalt för det, så fungerar det i alla branscher och man använder ofta ett index för just detta.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
A
B BosseHansson skrev:
Var väl bränsletillägg som egen post som diskuterats inte kostnaderna eller?
vad är problemet med bränsletillägg, det är standard i alla branscher i hela sverige och regleras normalt månadsvis med nu senare tid två gånger i månaden pågrund av stora rörelser i priset/valutan
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
vad är problemet med bränsletillägg, det är standard i alla branscher i hela sverige och regleras normalt månadsvis med nu senare tid två gånger i månaden pågrund av stora rörelser i priset/valutan
Alla? Ja, kanske inom åkerinäringen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
K Kurtivan skrev:
Alla? Ja, kanske inom åkerinäringen.
va är du seriös?

så du tycker att det är okej att åkerinäringen tar betalt men inte alla andra branscher?
 
A Aunty skrev:
va är du seriös?

så du tycker att det är okej att åkerinäringen tar betalt men inte alla andra branscher?
Måste jag förklara för dig att åkerier lever på transporter, det är alltså det som är deras huvudnäring, att ta betalt för vad frakter kostar.
 
  • Gilla
Lucky2015 och 1 till
  • Laddar…
A
K Kurtivan skrev:
Måste jag förklara för dig att åkerier lever på transporter, det är alltså det som är deras huvudnäring, att ta betalt för vad frakter kostar.
måste jag förklara för dig att transporter är en stor del av kostnaderna för hantverkare med?
även om det var en extremt liten del av hantverkarnas totala kostnad varför skulle inte dom få ta betalt för att citera dig "vad frakten kostar"??
 
VVS-Kalle VVS-Kalle skrev:
utbildad personal som gör ett jobb ingen annan kan göra,
Nu har du väl lite väl höga tankar om ditt skrå. Att fixa stopp i avlopp är det många utan utbildning som klarar. Med en högtryckstvätt och lämpliga munstycken kan man komma rätt långt och säkert fixa väldigt många stopp som folk ringer efter en spolbil för. Hade bara 'vanligt' folk vågat försöka så hade det nog inte varit särskilt mycket att göra för spolbilarna.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
A
L lbgu skrev:
Nu har du väl lite väl höga tankar om ditt skrå. Att fixa stopp i avlopp är det många utan utbildning som klarar. Med en högtryckstvätt och lämpliga munstycken kan man komma rätt långt och säkert fixa väldigt många stopp som folk ringer efter en spolbil för. Hade bara 'vanligt' folk vågat försöka så hade det nog inte varit särskilt mycket att göra för spolbilarna.
tror inte riktigt du greppat.

många klarar ta hand om sina barn med ändå finns dagis, många klarar klippa sina gräsmattor ändå finns trädsgårsmästare, många klarar städa sina hem ändå finns städfimor.

dessutom underskattar du vad en spolbil klarar av, kan glömma att en högtryckstvätt klarar av ens en promille av spolbilen plus att den suger/tömmer med men det visste du väl redan
 
A Aunty skrev:
vad är problemet med bränsletillägg, det är standard i alla branscher i hela sverige och regleras normalt månadsvis med nu senare tid två gånger i månaden pågrund av stora rörelser i priset/valutan
Ja, jag gjorde ju en uträkning ingen kommenterade vad skåpbilen drog för vad det tillägget skulle vara rimligt. Det valde du att inte kommentera. Jag är inte fientlig mot hantverkare, jag bara hade en åsikt i hur mycket skåpbilen måste dra.
 
A
B BosseHansson skrev:
Ja, jag gjorde ju en uträkning ingen kommenterade vad skåpbilen drog för vad det tillägget skulle vara rimligt. Det valde du att inte kommentera. Jag är inte fientlig mot hantverkare, jag bara hade en åsikt i hur mycket skåpbilen måste dra.
har jag sagt något om storleken på tillägget om det är rimligt eller ej?

jag sa att det är fullt rimligt att man får betalt för kostnader inklusive bränsletillägg
 
O
M Molnpojken skrev:
Reagerar lite på fakturan jag fick från ett företag som spolade mina avloppsrör. Framkörning förstår jag men ska de ha bränsletillägg? Vi bor ca. en mil utanför stan.
Jag kan inte förstå varför ni är så upprörda. Hade jag fått den här fakturan så hade jag blivit jättenöjd.

Framkörning och bränsletilllägg är inte ROT-avdragsgrundande och toppen att det inte redovisas i timpriset. Samma sak med vattnet, det torde vara material och även om man tycker att 8 kr är en skitsumma så är det ju tydligt mot Skatteverket att det är särredovisat.

Kvar är arbetskostnaden och den är ROT-avdragsgrundande.

Hej hå vad bra!
 
Lucky2015
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är med all största säkerhet en lastbil som varit och spolat rör hos TS, och då kommer man inte så långt på bränsle för 130 kr.
Det är inte bränslet de specificerat utan DMT (drivmedelstillägg). Samma sak gör till exempel DHL, Postnord och en mängd åkerier. Då justerar de DMT istället för att som i detta fall behöva ändra sin framkörningsavgift hela tiden.

Transportpriset brukad revideras varje månad med ett särskilt drivmedelstillägg (DMT). Nivån på drivmedelstillägget bestäms av det genomsnittliga priset för diesel i Sverige per månad. Många använder sig av SCB:s kontrollerade indextal för diesel K92SÅ0900 för att fastställa aktuellt drivmedelstillägg.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
A Aunty skrev:
tror inte du riktigt fattar enligt detta forumet är det helt jäkla galet att hantverkare tar betalt, dom ska vara tacksamma för att dom får jobba.
Förstår inte faktiskt varför folk på detta forumet hela tiden anlitar hantverkare då dom endast klagar.

Det dom inte förstår är att det ska täcka allt från semester, kläder, mobil, kontor, ekonomi, bil, bränsle, verktyg, utbildningar, ekonomisystem, etcetera utöver själva lönen.

går bränslet upp ska man ha betalt för det, så fungerar det i alla branscher och man använder ofta ett index för just detta.
@Aunty Eller så kanske det är så att väldigt många börjar bli förbannat less på många hantverkare, elektriker etc. som saltar fakturor, använder låtsasprislistor med ockerpriser, tar betalt för tid man inte arbetat osv. Just det här beteendet som numera är mer regel än undantag förstör även för alla som är seriösa.

Det många hantverkare och elektriker borde lära sig är att

1. Det är kunden som är deras leverbröd.
2. Man saltar inte fakturor genom låtsaspriser från Ahlsells prislista m.fl.
3. Man tar betalt för det arbete man utför. Inte för raster och eviga "åka och hämta uppdrag".
3. Betalar man bilavgift ska man som kund kunna förvänta sig att exempelvis elektrikern har med sig rätt material för att arbeta. Är vansinnigt när många får för sig att hämta material i tid och otid. Något som kostar pengar för kunden.
4. Upprätta avtal om vad som gäller. Det borde ligga i uppdragsgivarens intresse och är transparant för kunderna.

Det är nog många på detta forum som inte skulle vara besvikna efteråt om man använde lite sunt förnuft.
 
  • Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
A Aunty skrev:
va är du seriös?

så du tycker att det är okej att åkerinäringen tar betalt men inte alla andra branscher?
@Aunty Alltså seriöst...jämföra åkerinäringen som livnär sig på transporter med hantverkare som livnär sig på att utföra arbete hos kunderna. Väsentlig skillnad.... Är du hantverkare själv eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.