Home Wizard p1 lokala API levererar 3-fas gratis.
Men då måste man ju ha nått som kan kolla av API:t med, så det fungerar bra om man har en smarthub tex
Det är så jag kör här hos mig.
Tror du det går att få in i HA på något smidigt sätt?
Kör HA via min synology NAS

L LMLarsson77 skrev:
Ser ingen anledning till att det inte skulle göra det.
I HA behöver man sätta upp så att HA pollar en lokal ip (p1 meterns api websida )
( http://${ipAddress}/api/v1/data )
Sen behöver HA parsa den, och har för mig att det är JSON .

Eg finns all info du behöver här
https://homewizard-energy-api.readthedocs.io/

Frågan är dock om just din elmätare passar ihop med p1 dongeln.
EON elmätare (LandisGyr) fungerar iaf som sagt.
Hur det är med andra elmätare vet jag ej

PS
Vill man se 3-fas i HomeWizards app måste man dock betala 10kr / mån

• Gilla
LMLarsson77
  • Laddar…
Jo vad jag läst mig till ska det funka med den jag har.
Det är en Sagemcom T211
Den står även med på deras sida för mätare som ej behöver extra strömanslutning.
Blir nog att beställa och köra med energi+ och se om man får ordning på det i HA sen.

Har beställt en SlimmeLezer+ nu. Har Vattenfall som leverantör och nätägare men byter till Skelleftekraft vid årsskiftet. Räcker det om jag ber Vattenfall att öppna P1-porten eller behöver jag be Skelleftekraft göra det sedan med? Mätaren är bytt i sommras till en S34U18, så jag tror inte att den kommer att bytas iom leverantörsbytet. Vattenkraft är ju fortfarande nätägare.

C Carl-Jo-han skrev:
Har beställt en SlimmeLezer+ nu. Har Vattenfall som leverantör och nätägare men byter till Skelleftekraft vid årsskiftet. Räcker det om jag ber Vattenfall att öppna P1-porten eller behöver jag be Skelleftekraft göra det sedan med? Mätaren är bytt i sommras till en S34U18, så jag tror inte att den kommer att bytas iom leverantörsbytet. Vattenkraft är ju fortfarande nätägare.
Det är alltid nätägaren som ansvarar för elmätaren oavsett vilket bolag du köper elenergin från.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Har installerat en Smart Gateway till min elmätare. Elägaren har aktiverat och den verkar funka. Men går Smartmätargränssnitt på mobil: energiförbrukningsmätare, loginknapp, webbadress. Mätaren visar noll watt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Skapa konto
jag in i web interfacet så visar den inget. Tips mottages?

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Har installerat en Smart Gateway till min elmätare. Elägaren har aktiverat och den verkar funka. Men går[bild] [bild] jag in i web interfacet så visar den inget. Tips mottages?

Jag tänkte först att köpa samma P1 mätare som du har men efter kontakt med de, släppte jag. De sagt att man måste ha separat smart gateway för att den fungera. Det räcker inte bara att koppla den till mätaren säger de...
Därför köpte jag från home wizard.

https://www.homewizard.com/p1-meter/

A Adihus skrev:
Jag tänkte först att köpa samma P1 mätare som du har men efter kontakt med de, släppte jag. De sagt att man måste ha separat smart gateway för att den fungera. Det räcker inte bara att koppla den till mätaren säger de...

[länk]
Hmm så fattade inte jag det. Måste jag kolla upp mer isf.
https://www.m.nu/sensorer-wifi/smart-elmatare-p1-han

A Adihus skrev:

[länk]
Hej, fick det att funka efter support. Så den funkar utan nån extra Gateway.

Nu funkar min p1 meter efter samtal med Marcus hos Skekraft, dom ändrade dataprofilen till ASCII på min Aidon, så det är inte Aidon man ska prata med.

Trodde man kunde se vad som förbrukar el med deras app, men hittar det inte. Enda fördelen nu är att jag kan se förbrukning just nu jämfört med Greenely.

L LMLarsson77 skrev:
Den sögs in i HA utan något jobb alls, finns färdig integration för den. Har du timpris behöver du dock skapa en sensor med detta för att hålla koll på kostnaden

• Gilla
LMLarsson77
  • Laddar…
A Adihus skrev:

[länk]
Nöjd med din P1? Något att ha? Funkar utan USB ström?

H Hamstraren skrev:
Nöjd med din P1? Något att ha? Funkar utan USB ström?
Hej
Ingen extra ström behövs med min Kaifa mätaren.
Jag e nöjd, fungerar felfritt....

Historiken upp till 12 månader i denna konstandsfrit version. Annars 10kr/månad och får man lite mer features...

Appen hette Energy efter installationen.

• Mobilappskärm visar realtids energiförbrukning 3177 watt. Inget gasanvändningsdata. Mörkt läge aktiverat.
    Skapa konto
  • Energianvändningsapp visar dagens elanvändning, inga gasdata, graf över förbrukning, kostnad på 78.21 kronor.
    Skapa konto
  • Energianvändningsapp, visar veckovis elanvändning på 131 kWh för 235,75 kronor, ingen gasförbrukningsdata.
    Skapa konto
  • Graf över elkraftsförbrukning för en dag med tidsaxel, toppar och energianvändning i kWh och kostnad.
  • Elmätare med digital display, förbrukning i kWh, säkringsplomber, teknisk information, varningstexter.
    Skapa konto
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
A Adihus skrev:
Hej
Ingen extra ström behövs med min Kaifa mätaren.
Jag e nöjd, fungerar felfritt....

Historiken upp till 12 månader i denna konstandsfrit version. Annars 10kr/månad och får man lite mer features...

Appen hette Energy efter installationen.
Tack för toppen svar, jag har en helt annan mätare så då kvarstår gåtan. Tror det är fri retur dock så kanske värt att prova ändå.

H Hamstraren skrev:
Tack för toppen svar, jag har en helt annan mätare så då kvarstår gåtan. Tror det är fri retur dock så kanske värt att prova ändå.
Vilken mätare har du då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.