Mitt elbolag konstaterar bara att porten är öppen, verkar inte få mer hjälp än så.
 
Nu har jag fått min Homewizard att fungera med Aidon 6534 + Aidon 6442S modul.
Det krävdes att Aidon uppdaterade min kommunikationsenhet.
Mitt nätbolag var tacksamma för att de nu blivit informerade om att Aidon har denna möjlighet. Något det inte nämnt tidigare.
Så jag tror att om du @Jpo får ditt bolag att kontakta Aidon så kommer detta att lösa sig för dig med.

Jag har också varit i kontakt med Tibber för att se hur deras Pulse P1 med RJ12 fungerar tillsammans med Aidon mätare. Svaret jag fick var: "Har nu undersökt saken och det ska fungera bra att använda en Pulse P1 med RJ12 kontakt även om mätaren använder EFS för att sända data. Hårdvaran stödjer alltså både EFS och EFS2. Skulle du inte få det att fungera så får du höra av dig igen så får vi ta kontakt med utvecklarna för att lägga till stödet i vårt bakomliggande system."
 
Mejlade skekraft och aidon i fredags och nämnde att en uppdatering kunde lösa problemet, har inte fått något svar.
 
A Adihus skrev:
Jag har beställt precis en från Homewizard. De skickar till Sverige för 19,95E :) Vi ska se om den fungerar.
Tror inte att jag behöver power supply till de. Har en av nyaste elmätare hemma KAIFA CL109 MA304H4E.

[länk]

Har installerat den precis o kan bekräfta att den fungerar utan problem med elmätaren KAIFA CL109 MA304H4E, behövs inte ext power supply.
 
Verkar vara en kul mätare för överkomligt pris.
Kan man bara se kWh totalt och Per fas eller kan man se spänning/strömförbrukning i realtid ochså?
 
Man kan se realtid oxå. Historiken upp till 12 månader för free utan att köpa Energy+.
Annars 10kr /månad.

Smartphone-skärm visar energiförbrukning i hemmet; aktuell elförbrukning 3177 watt; ej gasanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärm med energiförbrukning: elanvändning i kWh och kostnad, inga uppgifter om gasförbrukning, mörkt gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörk appskärm visar veckans elförbrukning på 131 kWh och kostnad på 235,75 kr; ingen gasförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av app för energikostnader med valutor, import, export, gas, vatten och meddelande om prisernas exakthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energiövervakningsapp visas på smartphone, graf över elförbrukning på fasnivå, prenumerationstjänst erbjuds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energisparapp, historikjämförelse, prenumerationserbjudande, användargränssnitt, statistikvisning, mobilskärm, ljusterapidesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Kan.man inte se förbrukning på varje fas för sig?
Vad jag läste mig till kan man inte se spänning och ström heller?
Var lite nyfiken på det då jag bor ganska långt bort från transformatorn, då kan det bli ett visst spänningsfall.
 
L LMLarsson77 skrev:
Kan.man inte se förbrukning på varje fas för sig?
Vad jag läste mig till kan man inte se spänning och ström heller?
Var lite nyfiken på det då jag bor ganska långt bort från transformatorn, då kan det bli ett visst spänningsfall.
Om du subscribe för 10kr/mån då har du mer funktioner...
Mobilappskärm för energiövervakning visar trefasförbrukningsdata, abonnemangsval nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Det kan det ju faktist vara värt.
Ni som köpt denna är ni nöjda funkar uppdateringen bra?
 
  • Gilla
Adihus
  • Laddar…
A
A Adihus skrev:
Om du subscribe för 10kr/mån då har du mer funktioner...
[bild]
Har du testat det lokala APIet? Undrar om man på så vis kan slippa deras app/moln och bara använda den lokalt.
 
Infon från deras kundservice:

3 phase systems are supported in the basic app functionalities and will be shown as a combined total.

If you upgrade your app with Energy+ you can enable data logging for all 3 separate phases for meters that support it. You can enable Energy+ at Settings > Energy+


Devices that support 3 phase measurements
  • Wi-Fi P1 meter on a SMR version 4 or higher smart meter

  • Wi-Fi kWh meter 3 phase
Enable 3 phase graphs:
Settings > Graphs > 'Your graph' > Show phases in line graphs (if this option is not available, it is not supported by the smart meter)
 
A Adihus skrev:
Infon från deras kundservice:

3 phase systems are supported in the basic app functionalities and will be shown as a combined total.

If you upgrade your app with Energy+ you can enable data logging for all 3 separate phases for meters that support it. You can enable Energy+ at Settings > Energy+


Devices that support 3 phase measurements
  • Wi-Fi P1 meter on a SMR version 4 or higher smart meter

  • Wi-Fi kWh meter 3 phase
Enable 3 phase graphs:
Settings > Graphs > 'Your graph' > Show phases in line graphs (if this option is not available, it is not supported by the smart meter)

Home Wizard p1 lokala API levererar 3-fas gratis.
Men då måste man ju ha nått som kan kolla av API:t med, så det fungerar bra om man har en smarthub tex
Det är så jag kör här hos mig.
 
  • Gilla
Adihus
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Home Wizard p1 lokala API levererar 3-fas gratis.
Men då måste man ju ha nått som kan kolla av API:t med, så det fungerar bra om man har en smarthub tex
Det är så jag kör här hos mig.

Va har du för smarthub?
 
A Adihus skrev:
Va har du för smarthub?
En Hubitat Elevation C7. (ville ha både zigbee och zwave i smarthuben från början utan dongel )
HE-C7 är ett mellanting mellan Home Assistant & Samsung Smart Things.
Lättare att komma igång med än HA och kan göra mer än Smart Things
Fungerar rätt bra tycker jag.

Dock skulle jag nog välja HA idag om jag skulle börja om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.