Kom med något skräp när jag klistarde in en text ser jag, beklagar detta.
 
Beställde en P1 meter från HomeWizard förra veckan fick hem den efter 8 dagar.
Elmätare Vattenfalls Sanxing SU34U18 i gammalt plåtskåp på ytterväggen,
wifi mottagning 58% räcker till, hålla lite koll på kondens i skåpet.
Enkel installation, lite extra ström vid första start.
HomeWizard Energy appen lämnar en del att önska, testar Energy+ nu,
kan se faserna i diagram på android appen men inte iphone appen,
tveksamt om jag fortsätter med + varianten.
Men men med Home Assistant blir det en helt annan upplevelse,
korrekta värden realtid och historik totalt och faserna var för sig.
 
S slug68 skrev:
Sitter också i Ellevios nät, ute efter färdig lösning för P1/HAN har idag Easee Equalizer, så behöver även en splitter, vart inne på homewizard och deras P1 meter, men tyvärr skickar dem ej till Sverige,
Någon som har förslag på liknande lösning samt splitter, och om möjligt även att få det presenterat i en app.
Även jag har köpt en från Homewizard, tog 3 veckor men visst skickar de till Sverige. Väldigt smidig och lätt att få in i home assistant.
 
leby leby skrev:
Även jag har köpt en från Homewizard, tog 3 veckor men visst skickar de till Sverige. Väldigt smidig och lätt att få in i home assistant.
Hur beställde du till Sverige! Finns inte som alternativ vad jag kan se?
 
K kristian_jo@hotmail.com skrev:
Hur beställde du till Sverige! Finns inte som alternativ vad jag kan se?
Skrev bara min adress om jag minns rätt. Det var inga problem men dyr frakt, gick som företagsfrakt €19 typ. Kan jag ha kryssat i att jag var ett företag??? vet ej men kom fram gjorde det
 
K kristian_jo@hotmail.com skrev:
Hur beställde du till Sverige! Finns inte som alternativ vad jag kan se?
Fast när jag tittade nu fans inte Sverige med som val men jag kan beställa till mig med mitt konto
Skärmdump av en användares kontoavsnitt på en webbplats med överstruknen personlig information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur bar du dig åt då, man kan ju inte välja sverige som land ?
Mailade till dem och fick till svar att de ej skickar hit.
 
Kollade via chatten om P1 mätaren skulle passa min elmätare (Sanxing) som inte finns med bland de kompatibla elmätarna. Kollade även om appen skulle fungera i vårat elnät.
De kör en beta version av firmware för Sverige, kan vara därför de är lite försiktiga med att skylta med att de skickar till Sverige.
Märkte inte att Sverige inte var valbart eftersom jag redan hade registrerat ett konto på sidan och då fanns redan min adress där vid beställningen.
Valde mellan Tibber Pulse och P1 meter är inte Tibberkund så priset fick avgöra.
HomeWizard appen var en liten besvikelse, Tibber appen verkar trevlig men nu kör jag Home Assistant istället och spelar det mindre roll vilken P1 mätare man har.
 
Har mailat till dem igen,
Har dock testat Tibber appen (Android) ganska tunt med information iden med,
har hört att ios versionen är bättre dock inte sett det själv.
Nu sitter jag med Equalizer istället och den visar mindre information än Tibber men hade andra fördelar för just lastbalanseringen.
 
I
I samband med mätarbyte kunde jag inte längre se förbrukningen i realtid, lösningen blev en Slimme meter wifi gateway. Den hade lite problem att koppla sig mot routern från plåtboxen så det blev till att borra hål i luckan och sätta en monteringsdosa.

Nu kan man see hur mycket som förbrukas i realtid men ingen data sparas. För att lösa detta köpte jag en beg Homey där alla prylar nu är kopplade. Jag kan på detta vis få ut fina grafer över tid på mycket detaljerad nivå. Det som just nu intresserar mest är data från Luft\Vatten pumpen(Nibe) och Slim gateway men jag har redan temp och fuktgivare på väg. Sen tänker jag köpa in ett par smarta uttag så att jag kan se förbrukning från specifika uttag\produkter mer detaljerat.

Vill man ha en snabb och enkel lösning så antar jag att det skulle vara Tibbers som ska gå att köra utan deras abb och där med får ut förbrukning i appen. All data sparas dock på deras servrar.

När det gäller givare\brytare som går på batteri kommer jag rikta in mig på Zigbee och Z-wave eftersom de drar klart med ström än Wifi prylar(ex Shelly). Får hoppas det blir tillräckligt tillförlitligt :)
 
S slug68 skrev:
Har mailat till dem igen,
Har dock testat Tibber appen (Android) ganska tunt med information iden med,
har hört att ios versionen är bättre dock inte sett det själv.
Nu sitter jag med Equalizer istället och den visar mindre information än Tibber men hade andra fördelar för just lastbalanseringen.
Och dem svarar att de inte skickar för närvarande till Sverige.
Så jag får väl avvakta eller finns det alternativ,,
inte ute efter deatljer mer för att få en ögonblicksbild utan att behöva gå ut till mätarens display.
 
Gjorde ett testköp som inloggad användare på HomeWizard nu, tvärnit, går inte alls nu.
Trots att det är mindre än en vecka sedan jag fick en P1 meter därifrån och
är befintlig kund. Vet inte om deras support är överhopad med svenska förfrågningar
eller något liknande. Sweden fanns med att välja på när jag beställde men inte nu.
 
Jag fick svar från dom nyss, det kommer att gå att beställa till Sverige igen senare i veckan
 
S slug68 skrev:
Hur bar du dig åt då, man kan ju inte välja sverige som land ?
Mailade till dem och fick till svar att de ej skickar hit.
Säg det, de måste ha ändrat på det

Har dessa sensorer från HomeWizard i Home Assistant
Skärmdump som visar en lista över sensorer från HomeWizard integrerade i Home Assistant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skaffade en Slimmelezer för att få ut värdena till Home Assistant. Dock så verkar inte antennen på Slimmelezer vara nog bra för att hitta wifi när jag satte ut den i elskåpet som sitter på garageväggen.

Vet inte om man kan hitta någonstans där det går att dra ut en längre kabel till den och montera upp den inne i garaget närmare routern eller om man får ta upp ett litet hål i mätarskåpet som man kan dra ut kabeln genom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.