F fremar skrev:
Skaffade en Slimmelezer för att få ut värdena till Home Assistant. Dock så verkar inte antennen på Slimmelezer vara nog bra för att hitta wifi när jag satte ut den i elskåpet som sitter på garageväggen.

Vet inte om man kan hitta någonstans där det går att dra ut en längre kabel till den och montera upp den inne i garaget närmare routern eller om man får ta upp ett litet hål i mätarskåpet som man kan dra ut kabeln genom?
jag borrade hål i skåpet och satte en kopplingsdosa som jag la slimmelezern i. Funkar fint!
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
S stugan_i_skogen skrev:
jag borrade hål i skåpet och satte en kopplingsdosa som jag la slimmelezern i. Funkar fint!
Samma lösning med en annan produkt. :) Men för att vara säker på att Wifn når så kolla din telefon så den fortfarande kan köra på Wifi när du står vid skåpet.
 
I Ironside skrev:
Samma lösning med en annan produkt. :) Men för att vara säker på att Wifn når så kolla din telefon så den fortfarande kan köra på Wifi när du står vid skåpet.
Fungerade bra med mottagningen på mobilen. Lyckades få slimmelezer att få två streck med mottagning med öppen dörr till elskåpet och ett streck med stängd dörr, när jag ändrade läge på den.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Ska bara lista ut hur jag ändrar i den YAML filen smidigast, fick inte till det igår. Måste man ansluta slimmelezer till datorn med usb?
 
Fick min p1 idag och mail från skekraft att de har aktiverat han porten. Får inte upp nån data alls. Har en aidon 6442 s.
 
Jag har en Landis+gyr E360 och har testat fixen där man ansluter RTS till en utgång och bara håller den hög 5 sekunder åt gången.
Fungerade längre, men nu efter ca 5 dagar verkar den hängt sig.
Någon med mer info eller tips?
 
X xl15 skrev:
Jag har en Landis+gyr E360 och har testat fixen där man ansluter RTS till en utgång och bara håller den hög 5 sekunder åt gången.
Fungerade längre, men nu efter ca 5 dagar verkar den hängt sig.
Någon med mer info eller tips?
Kontakta din nätägare och säg till att du vill ha mätaren uppgraderad eller bytad.
Jag har E.On och dom har fix för detta. Jag fick min mätare bytad i somras när den stängde porten då det blev för varmt i fasadskåpet.
 
J Jpo skrev:
Fick min p1 idag och mail från skekraft att de har aktiverat han porten. Får inte upp nån data alls. Har en aidon 6442 s.
Jag har samma problem med min Aidon 6534 + 6442 S.
Har kommit fram till att 6442 klarar av profilerna EFS och EFS2. Mitt nätbolag (Lidköping) har satt den på EFS (och de kan tyvärr inte byta till EFS2).
Om jag tolkat det hela rätt används EFS för RJ45 portar och EFS2 för RJ12 portar så jag misstänker att detta är orsaken till att det inte fungerar för mig.
(Detta är information som jag fått från tekniskaverken i Linköping samt från hanporten.se)
Någon som kan bekräfta det alternativt har några andra idéer.
 
Redigerat:
M mtak skrev:
Jag har samma problem med min Aidon 6534 + 6442 S.
Har kommit fram till att 6442 klarar av profilerna EFS och EFS2. Mitt nätbolag (Lidköping) har satt den på EFS (och de kan tyvärr inte byta till EFS2).
Om jag tolkat det hela rätt används EFS för RJ45 portar och EFS2 för RJ12 portar så jag misstänker att detta är orsaken till att det inte fungerar för mig.
(Detta är information som jag fått från tekniskaverken i Linköping samt från hanporten.se)
Någon som kan bekräfta det alternativt har några andra idéer.
Blir inte klok på detta, min har rj12 kontakt och jag måste ha usb laddare inkopplad
 
J Jpo skrev:
Blir inte klok på detta, min har rj12 kontakt och jag måste ha usb laddare inkopplad
Jag har nu kontakt med supporten och de har lyckats få igång den så att jag nu inte behöver ha laddare inkopplad. Fortfarande lyser ringen rött. Jag återkommer med mer info när jag fått ytterligare svar.
 
Jag har beställt precis en från Homewizard. De skickar till Sverige för 19,95E :) Vi ska se om den fungerar.
Tror inte att jag behöver power supply till de. Har en av nyaste elmätare hemma KAIFA CL109 MA304H4E.

https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-p1-meter/
 
M mtak skrev:
Jag har nu kontakt med supporten och de har lyckats få igång den så att jag nu inte behöver ha laddare inkopplad. Fortfarande lyser ringen rött. Jag återkommer med mer info när jag fått ytterligare svar.
Supporten har nu meddelat att enheten inte är kompatibel med min elmätare :(
Orsaken som jag tolkar det är att min enhet (Aidon 6534 + 6442S) är uppsatt med att köra EFS profilen (HAN protokollet) som normalt används för RJ45 portar. Detta verkar vara ett problem som fler har identifierat. Således om ni har denna mätare, kontrollera med ert elbolag om de kör EFS profilen, då kommer det troligen inte att fungera med Homewizard P1 meter (om jag nu fattat allt rätt...).
Det är möjligt att vissa bolag kan aktivera EFS2 profilen för denna utrustning och då borde det fungera bättre. Mitt nätbolag kunde det inte.

Synd på en fin enhet för övrigt och med ett bolag som verkar ge bra support.

För egen del blir det att sälja (eller returnera enheten) och försöka hitta något alternativ.

Vore intressant att höra om någon kör en Tibber P1 med RJ12 i samma utrustning som jag har och som kör EFS profilen.

Om inte det stödjs får jag helt enkelt byta till en RJ45 port på min elmätare och skaffa en Tibber som fungerar i den porten.
 
Om inte det stödjs får jag helt enkelt byta till en RJ45 port på min elmätare och skaffa en Tibber som fungerar i den porten.[/QUOTE]
M mtak skrev:
Supporten har nu meddelat att enheten inte är kompatibel med min elmätare :(
Orsaken som jag tolkar det är att min enhet (Aidon 6534 + 6442S) är uppsatt med att köra EFS profilen (HAN protokollet) som normalt används för RJ45 portar. Detta verkar vara ett problem som fler har identifierat. Således om ni har denna mätare, kontrollera med ert elbolag om de kör EFS profilen, då kommer det troligen inte att fungera med Homewizard P1 meter (om jag nu fattat allt rätt...).
Det är möjligt att vissa bolag kan aktivera EFS2 profilen för denna utrustning och då borde det fungera bättre. Mitt nätbolag kunde det inte.

Synd på en fin enhet för övrigt och med ett bolag som verkar ge bra support.

För egen del blir det att sälja (eller returnera enheten) och försöka hitta något alternativ.

Vore intressant att höra om någon kör en Tibber P1 med RJ12 i samma utrustning som jag har och som kör EFS profilen.

Om inte det stödjs får jag helt enkelt byta till en RJ45 port på min elmätare och skaffa en Tibber som fungerar i den porten.
Hittade en annan person med samma problem som mitt i ett forum för Tibber. Svaret jag fick från honom var: "Jag fick P1 metern från Homewizard att fungera efter att Tekniska Verken (nätbolaget i Linköping) uppdaterade mjukvaran i Aidon 6442SE-mätaren, så jag behövde inte köpa Pulse P1."
Således kanske kan man få nätbolaget att uppdatera enheten och få det att fungera.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M mtak skrev:
Om inte det stödjs får jag helt enkelt byta till en RJ45 port på min elmätare och skaffa en Tibber som fungerar i den porten.
Hittade en annan person med samma problem som mitt i ett forum för Tibber. Svaret jag fick från honom var: "Jag fick P1 metern från Homewizard att fungera efter att Tekniska Verken (nätbolaget i Linköping) uppdaterade mjukvaran i Aidon 6442SE-mätaren, så jag behövde inte köpa Pulse P1."
Således kanske kan man få nätbolaget att uppdatera enheten och få det att fungera.[/QUOTE]
Fick nytt besked från mitt Elbolag som varit i kontakt med Aidon. De bekräftar att de idag kör samma protokoll på RJ12 som på RJ45 men att det ska gå att ändra. Detta är dock något som elbolaget inte kan göra utan Aidon kommer försöka fixa det på min mätare. Mer info kommer.
 
  • Gilla
Jpo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.