Går fan inget vidare för mig detta alltså. Fick alltså besked av nätägaren imorse att dom aktiverat EFS2-dataprofilen enligt mitt önskemål men ingen skillnad när jag nyss var ut och provade. Varken med eller utan extern strömförsörjning.

Kommer inte ens in i pairing mode på dongeln.
 
L linuseinar skrev:
Kommer inte ens in i pairing mode på dongeln.
Det har INGENTING med dataprofil att göra.

/M
 
  • Gilla
Adihus
  • Laddar…
L linuseinar skrev:
Går fan inget vidare för mig detta alltså. Fick alltså besked av nätägaren imorse att dom aktiverat EFS2-dataprofilen enligt mitt önskemål men ingen skillnad när jag nyss var ut och provade. Varken med eller utan extern strömförsörjning.

Kommer inte ens in i pairing mode på dongeln.
Sundsvallselnät avaktiverade hanporten och satt på den igen när dom ändrade något som jag inte vet vad det var. Du kanske skulle fråga din nätägare om dom gjort det.
 
L linuseinar skrev:
Går fan inget vidare för mig detta alltså. Fick alltså besked av nätägaren imorse att dom aktiverat EFS2-dataprofilen enligt mitt önskemål men ingen skillnad när jag nyss var ut och provade. Varken med eller utan extern strömförsörjning.

Kommer inte ens in i pairing mode på dongeln.
Jag fick starta om min elmätare dvs slå av spänningen och vänta någon minut och slå till igen när min nätägare bytte från HAN-NVE till HAN-P1. Men är kanske inte lämpligt att prova under kvällen?
 
P paralun skrev:
Jag fick starta om min elmätare dvs slå av spänningen och vänta någon minut och slå till igen när min nätägare bytte från HAN-NVE till HAN-P1. Men är kanske inte lämpligt att prova under kvällen?
Han måste ju få igång den på wifi först, så kan man ju börja fundera på dataformat sen.
 
  • Gilla
Mickegse
  • Laddar…
P paralun skrev:
Den ska ju blinka först, punkt 2 sen parar man.
[länk]
Jag har aldrig onboardat exakt den men det är ju helt omöjligt att den måste ha HAN-data för att kunna aktivera wifi.
 
M Marcus-AA skrev:
Han måste ju få igång den på wifi först, så kan man ju börja fundera på dataformat sen.
Sant!
 
Fick HomeWizard P1 i posten igår från Holland, inga problem att beställa (tog 11 dagar) men med frakt blev det nästan samma peng som Tibbers Pulse, ändå skönt att vara elbolagsoberoende.
Blev osäker efter jag beställt om det var RJ12 eller RJ45 men det visade sig passa i min Sagemcom T211 , dvs RJ12.
Dock fick den ingen ström ur elmätaren så jag körde extern usb-ström vid uppstart, parning etc. Läste här i forumet att man sedan kunde ta bort den externa strömmatningen och yes, det funkar. Verkar bara behövas precis när den ska starta.
Själva HomeWizard appen erbjuder inte mycket i gratisvarianten men syftet var att hålla koll på momentanförbrukningen (dvs slippa stå i elskåpet och klicka fram meny 1.7.0) så jag är ändå nöjd med köpet.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 3 till
  • Laddar…
J JoakimG skrev:
Fick HomeWizard P1 i posten igår från Holland, inga problem att beställa (tog 11 dagar) men med frakt blev det nästan samma peng som Tibbers Pulse, ändå skönt att vara elbolagsoberoende.
Blev osäker efter jag beställt om det var RJ12 eller RJ45 men det visade sig passa i min Sagemcom T211 , dvs RJ12.
Dock fick den ingen ström ur elmätaren så jag körde extern usb-ström vid uppstart, parning etc. Läste här i forumet att man sedan kunde ta bort den externa strömmatningen och yes, det funkar. Verkar bara behövas precis när den ska starta.
Själva HomeWizard appen erbjuder inte mycket i gratisvarianten men syftet var att hålla koll på momentanförbrukningen (dvs slippa stå i elskåpet och klicka fram meny 1.7.0) så jag är ändå nöjd med köpet.
Snabbt kollat så ska man kunna integrera det med HA, någon får testa!
https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/
 
P paralun skrev:
Snabbt kollat så ska man kunna integrera det med HA, någon får testa!
[länk]
Har integrerat med HE(hubitat) iallafall så då kan jag aldrig tänka mig att det skulle vara nått med HA
 
M MrDizzy skrev:
Har integrerat med HE(hubitat) iallafall så då kan jag aldrig tänka mig att det skulle vara nått med HA
Inte med på det du skriver?
Men som skrevs tidigare så är det ju bara en mycket spartansk information som ges i mobilen/appen om man inte abonnerar på HomeWizards cloud. Men som jag då kollade snabbt så kan man ju även integrera med HA, men det är milslånga trådar om man googlar, enklast så testar någon, men du kanske provat?
 
P paralun skrev:
Inte med på det du skriver?
Men som skrevs tidigare så är det ju bara en mycket spartansk information som ges i mobilen/appen om man inte abonnerar på HomeWizards cloud. Men som jag då kollade snabbt så kan man ju även integrera med HA, men det är milslånga trådar om man googlar, enklast så testar någon, men du kanske provat?
Alltså HomeWizards P1 har ju ett lokalt api som man plockar datat ifrån. I realtid .. eller tja det beror väl på hur ofta man pollar dongeln.
Man pollar mot
http://${ipAddress}/api/v1/data
Sen är det bara att plocka ut det man behöver från svaret
Du kan ju surfa till den adressen med om du vill se vad alla värden är.
Dongeln svarar med data JSON format.
Så jag har gjort en device-driver som sätter upp en virtuell enhet som pollar dongeln och presenterar svaret
Fast som sagt detta är i Hubitat och inte i HA... men konceptet borde vara det samma

exempel på datat i strukturerat JSON:
{
"wifi_ssid":"detta-maskar-jag",
"wifi_strength":64,
"meter_model":"LGF5E360",
"total_power_import_kwh":17776.259,
"total_power_import_t1_kwh":17776.259,
"total_power_export_kwh":7728.35,
"total_power_export_t1_kwh":7728.35,
"active_power_w":3053,
"active_power_l1_w":1099,
"active_power_l2_w":861,
"active_power_l3_w":1092,
"active_voltage_l1_v":228,
"active_voltage_l2_v":229.6,
"active_voltage_l3_v":227.8,
"active_current_l1_a":4.8,
"active_current_l2_a":3.8,
"active_current_l3_a":4.8,
"external":[

]
}
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
J JoakimG skrev:
Fick HomeWizard P1 i posten igår från Holland, inga problem att beställa (tog 11 dagar) men med frakt blev det nästan samma peng som Tibbers Pulse, ändå skönt att vara elbolagsoberoende.
Blev osäker efter jag beställt om det var RJ12 eller RJ45 men det visade sig passa i min Sagemcom T211 , dvs RJ12.
Dock fick den ingen ström ur elmätaren så jag körde extern usb-ström vid uppstart, parning etc. Läste här i forumet att man sedan kunde ta bort den externa strömmatningen och yes, det funkar. Verkar bara behövas precis när den ska starta.
Själva HomeWizard appen erbjuder inte mycket i gratisvarianten men syftet var att hålla koll på momentanförbrukningen (dvs slippa stå i elskåpet och klicka fram meny 1.7.0) så jag är ändå nöjd med köpet.
Hur ser det ut i gratis appen?:D Dvs infon i den.
 
Graf över energiförbrukning över tiden med toppar och dalar, mobilgränssnitt, kWh- och kostnadsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.