64 297 läst · 178 svar
64k läst
178 svar
Färdig lösning för P1-port på elmätaren?
Det går utmärkt. En bekant har den och plockar in i HA.P paralun skrev:Inte med på det du skriver?
Men som skrevs tidigare så är det ju bara en mycket spartansk information som ges i mobilen/appen om man inte abonnerar på HomeWizards cloud. Men som jag då kollade snabbt så kan man ju även integrera med HA, men det är milslånga trådar om man googlar, enklast så testar någon, men du kanske provat?
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Ja..har inte gjort nått mer men skall väl försöka reseta å starta om den. Blir så trött på saker som bara skall funka egentligen. Betalar hellre mer för än riktigt färdig lösning än nått ploj.V Varlantz skrev:
Ah okej. Men du fick igång den genom att installera FW A Sweden istället läste jag någonstans? Samt att vänta flera timmar innan den började ta emot data?Mattias_Jo1 skrev:
Ja, det är sjukt trist när det inte funkar när man köper saker för 500 spänn. Skillnad om man ger så på att knåpa ihop en egen lösning...
Jag ska ge det någon dag till annars får det bli en reklamation på den.
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Men tycker ej det finns färdiga lösningar, mycket är dinketoy. Sen måste de integreras i diverse andra lösningar så det är ju inte direkt nått för 90% av befolkningen. Enklast vore om det fanns nått komplett färdigt som du t ex kör direkt på en surfplatta/mobil utan måste programmera nått i HA eller ett abonnemang. Tycker elbolagen kan stå för en enkel lösning för normal befolkningen.M Marcus-AA skrev:
Hehe, absolut! Hade den bara tagit emot data så hade det inte varit några problem. Jag är van vid att hålla på med Home Assistant, kör hela mitt hus med KNX i Home Assistant.M Marcus-AA skrev:
Kör jag Telnet så visar den ingenting... Så något är ju galet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en elmätare som klarar homewizards P1 meter så finns det en färdig app att kolla av med som är gratis.Mattias_Jo1 skrev:Men tycker ej det finns färdiga lösningar, mycket är dinketoy. Sen måste de integreras i diverse andra lösningar så det är ju inte direkt nått för 90% av befolkningen. Enklast vore om det fanns nått komplett färdigt som du t ex kör direkt på en surfplatta/mobil utan måste programmera nått i HA eller ett abonnemang. Tycker elbolagen kan stå för en enkel lösning för normal befolkningen.
Appen har även ett abonnemang för ca 10kr /mån och då kan man även se belastningen över de olika fasera.
Den dongeln har även ett lokalt API ( gratis ) om man vill interagera med div hemmaautomations lösningar.
Dock fungerar den dongeln inte med alla elmätare om jag förstått det rätt.
Så det finns färdiga lösningar som inte kräver varken abonnemang eller hemmaautomations lösningar till vissa elmätare iaf.
Ja det var tomt.V Varlantz skrev:
Vad exakt är det för elmätare du har?
Har du aktiverat porten hos bolaget, har de bekräftat ?
/M
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter bra det…kanske skall ge den ett försök och låta nån annan testa Smartgateway som jag har idag. Har denna.M MrDizzy skrev:Har du en elmätare som klarar homewizards P1 meter så finns det en färdig app att kolla av med som är gratis.
Appen har även ett abonnemang för ca 10kr /mån och då kan man även se belastningen över de olika fasera.
Den dongeln har även ett lokalt API ( gratis ) om man vill interagera med div hemmaautomations lösningar.
Dock fungerar den dongeln inte med alla elmätare om jag förstått det rätt.
Så det finns färdiga lösningar som inte kräver varken abonnemang eller hemmaautomations lösningar till vissa elmätare iaf.
Mattias_Jo1 skrev:Men tycker ej det finns färdiga lösningar, mycket är dinketoy. Sen måste de integreras i diverse andra lösningar så det är ju inte direkt nått för 90% av befolkningen. Enklast vore om det fanns nått komplett färdigt som du t ex kör direkt på en surfplatta/mobil utan måste programmera nått i HA eller ett abonnemang. Tycker elbolagen kan stå för en enkel lösning för normal befolkningen.
Jag har en Landis Gyr E360 (Eon) och HAN-porten är aktiverad.M Marcus-AA skrev:
Gjorde lite mer tester nu och gateway:n funkar när när jag kopplar den direkt i elmätaren. Jag har ett markskåp ca 20-25m från huset och dit räcker inte mitt Wifi. Kunde dock göra en hotspot på datorn och få gateway:n att koppla upp sig mot och kunde då se att den tog emot data och visade Watt förbrukning.
Min förhoppning var att kunna använda en KNX BUS kabel som är dragen mellan huset och skåpet för att få gateway:n inne istället det verkar som data signalen blir för svag.
Gateway:en startar som den ska på 5v matningen från elmätaren men får inte fram någon data som sagt.
Jag har mätt med en multimeter att data signal skickas genom att bygla pin 1 och 2 och sedan mäta mellan 3 och 5. Då ser jag att var 10e sekund så kommer det en puls. Får göra samma sak i elmätaren så kanske man kan se hur stor skillnad det är på värdet vid skåpet mot inne.
Annars är väl min enda lösning att skaffa en signal förstärkare, få Wifi ner till skåpet eller dra ner en nätverkskabel och köpa en annan gateway med ethernet port.
Hade dock varit nice att ha gateway:n inne då de inte är gjorda för att sitta utomhus...
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
M MrDizzy skrev:
Jag kan bekräfta att homewizard smartmätare fungerar utan problem o utan extra strömsladden med en av nyaste Kaifa MA304H4E elmätare.
P1 port man kan aktivera även själv på mina sidor beroende om man har den möjligheten på nätägarens hemsida annars ringer man till de...
Jag har fortsatt mitt knep & knåp med HAN / P1, allra helst vill jag ha ut datan rakt till ett Modbus RTU register
Det närmaste jag har kommit än är en Xexmex P1MB, men det är inte riktigt kompatibel med svenska OBIS strukturen så jag får inte in mätarställning, varken import eller export men effekt/ström/spänning fungerar alldeles utmärkt.
Köpte även en Logger 1010 från energibutiken, funkade helt och hållet, dock lite mera pill att få till det som jag önskade, kommer åt data via Modbus TCP och e-logger.se
Sista försöket var från energyintelligence, en ESP-gateway som tyvärr var död vid leveransen, men ingen skugga över dem, har gott hopp om hjälp men inte kommit så långt ännu bara.
Enklast installation har homewizarden varit men tyvärr finns då inte spänning och ström att komma åt.
Det närmaste jag har kommit än är en Xexmex P1MB, men det är inte riktigt kompatibel med svenska OBIS strukturen så jag får inte in mätarställning, varken import eller export men effekt/ström/spänning fungerar alldeles utmärkt.
Köpte även en Logger 1010 från energibutiken, funkade helt och hållet, dock lite mera pill att få till det som jag önskade, kommer åt data via Modbus TCP och e-logger.se
Sista försöket var från energyintelligence, en ESP-gateway som tyvärr var död vid leveransen, men ingen skugga över dem, har gott hopp om hjälp men inte kommit så långt ännu bara.
Enklast installation har homewizarden varit men tyvärr finns då inte spänning och ström att komma åt.
Både spänning och ström finns att få från HomeWizards dongel.C Casca skrev:
https://homewizard-energy-api.readthedocs.io/endpoints.html#recent-measurement-api-v1-data
Där står allt du kan få ut.
Jag har dock stött på en eventuell bugg, I de fall jag producerar sol-el så blir Ampere-värdena ibland negativa och ibland positiva.
Så just nu ändrar jag till att hämta ut telegramet istället och själv avgöra det.
https://homewizard-energy-api.readthedocs.io/endpoints.html#p1-telegram-api-v1-telegram