L
J janerik12 skrev:
@Liteavvarje jag förstår inte :(
Kanske inte var riktigt rätt tråd , :worried: jag tänkte kanske om att variera farten på fläkten med olika spänningar ( trafostyrd ) för dig ,men var fel , men nu ligger den och
kanske annan ser den :)
 
J
Inga problem. Jag ställer min fråga i el också eftersom jag är osäker på hur jag skall koppla om transformatorn.
 
L
Det syns dåligt enligt skylt ska det vara 7 steg på trafon , men man ser inte var sladdarna sitter i den vinkel som fotot är i
Försök att få till ett med skylt och pinnar så dom syns samtidigt
 
För att få en vettigt injusterad anläggningen gör du enligt dessa steg;

1: öppna alla don samt spjäll
2: mät flödet i alla don
3: beräkna kvoten ( uppmätt flöde/önskat flöde)
Nu har du kanske 0,6 / 0,8 / 1,1
4: stryp då 1,1:an till samma som 0,6:an
Då blir det kanske 0,75 / 0,9 / 0,75
5: stryp då 0,9 till samma som 0,75
6: då har du kanske 0,8 / 0,8 / 0,8
7: varva upp fläkten så du har önskat flöde i alla don.
8: ställ in forceringsläget i kökskåpan

På detta sätt får du lägsta möjliga tryckfall i systemet. Ger lägsta ljudnivå och bästa driftsekonomi.

Sen går det att gå in mer på lämpliga tryckfall över don o.s.v. Men är det en kökskåpa i systemet kommer du ha tillräckligt höga tryck.

Lycka till:)

Tillägg: du läser diagrammet fel, öppna fullt till läge 12, ska du ha 15l/s på läge 1 el 2 kommer det låta som ett rea-plan;)
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Såg precis ditt inlägg @thellberg.

Innan dess kontaktade jag Franke och de sa att om jag skall ha 15l/s i köket skulle enligt deras diagram spjällets läge vara precis som det är dvs mellan 1-2.

Franke sa att det var spänningen jag behövde justera.
Jag har precis ändra från 100V-130V (fabriksinställning) till 130V-145V och 145V-180V.
Jag har sedan mätt bara köksfläkten för att se om det är någon märkbar skillnad. Flödet gick från 8m3/h (2l/s) till 12.6m3/h (3.5l/s).

Med andra ord även med transformatorn på max inställning (145V-180V) är flödet långt ifrån 15l/s i köket :thinking:
 
J janerik12 skrev:
Såg precis ditt inlägg @thellberg.

Innan dess kontaktade jag Franke och de sa att om jag skall ha 15l/s i köket skulle enligt deras diagram spjällets läge vara precis som det är dvs mellan 1-2.

Franke sa att det var spänningen jag behövde justera.
Jag har precis ändra från 100V-130V (fabriksinställning) till 130V-145V och 145V-180V.
Jag har sedan mätt bara köksfläkten för att se om det är någon märkbar skillnad. Flödet gick från 8m3/h (2l/s) till 12.6m3/h (3.5l/s).

Med andra ord även med transformatorn på max inställning (145V-180V) är flödet långt ifrån 15l/s i köket :thinking:
Då behöver Franke gå en kurs i fysik;)

Du ska tolka diagrammet så att du går rakt upp från önskat flöde tills du träffar den diagonala inställningskurvan.
Går du då rakt till vänster ser du vilket tryckfall som krävs.
Tar du 15 l/s och inställning 2 krävs att fläkten orkar bygga upp nästan 600 pa.

Det klarar ingen liten villa-snurra ;)

Ställer du spjället i t.ex läge 11 räcker det med 90 pa.

Jag hade dock nöjt mig med 10 l/s i grundflöde.

Sikta på minst 15 l/s i badrum och 10 på wc.

Minsta flödet ska totalt vara 0,35 l/s/m2.
 
  • Gilla
Chocke och 1 till
  • Laddar…
J
@thellberg mycket tacksam för dina svar! Jag följer dina steg ovan och börjar med att ställa spänningen till fabriksinställningen (100-130V). Sen öppnar jag spjället till 12 och ändrar så att alla ventildon (4) är max öppna.

I ritningen hittade jag att det står:
kök 15
tvätt 12
wc + dusch 12 + 12
bad 12
---
totalt 63 l/s

Men det är värde från 80-talet när huset byggdes.
Dina värde kanske är bättre att gå efter?
 
Jag hade bytt flöden på bad och kök, alltså 12 i köket p.ga att kåpan kräver ganska mycket tryck.

Annars ser det vettigt ut

Ingen fara, kul om jag kan hjälpa till:)
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Bara för att kolla innan jag springer fram o tillbaka i några timmar :p

Jag e inte helt säker men ritningens beskrivning på "wc + dusch" verkar lite konstig.
Jag har som sagt 4 ventildon + köksfläkten:

- kök 12
- toa 12
- grovkök delat i två rum: tvätt/tork + dusch 12 + 12
- dusch + toa dvs bad 15

Stämmer mina beskrivningar med önskade luftflöde?
 
J janerik12 skrev:
Bara för att kolla innan jag springer fram o tillbaka i några timmar :p

Jag e inte helt säker men ritningens beskrivning på "wc + dusch" verkar lite konstig.
Jag har som sagt 4 ventildon + köksfläkten:

- kök 12
- toa 12
- grovkök delat i två rum: tvätt/tork + dusch 12 + 12
- dusch + toa dvs bad 15

Stämmer mina beskrivningar med önskade luftflöde?
Det ser bra ut tycker jag !
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
@thellberg nu har jag mät i flera timmar och följt din metod:sleep:

Efter 9 mätningar ser mina värde ut så här:

badrum (15): 0.71
toalett (12): 0.77
tvätt/tork (12): 0.72
grovkök dusch (12): 0.67
kök (12): 0.82

Inte riktigt framme vid jämn luftfördelning.

Det större problemet är totalflödet. Enligt önskade värde i parentes ovan vill jag ha 63 l/s.
Jag har bara 46.4 l/s enligt nionde mätningen.
Detta är med köksfläkt spänningen justerat till max dvs 145V-180V.
OBS spjället är i läge 8 eftersom vid den fjärde mätningen var kvoten i köket högst och jag fick minska den.


Bara för att testa om det gjorde någon märkbar skillnad öppnade jag spjället till 12 och fick följande:

badrum (15): 0.71
toalett (12): 0.77
tvätt/tork (12): 0.69
grovkök dusch (12): 0.66
kök (12): 1.06

Totalflödet ökade marginellt till 48.6 l/s.
Luftfördelningen blir förstås sämre och jag gjorde inga andra ändringar utom att öppna spjället från 8 till 12.

Nu vet jag inte hur jag skall fortsätta. Eftersom fläkten i grundläge är nu maxad vet jag inte ir jag skall komma i närheten av 60 l/s.

Frågorna jag ställer mig:

- Skall jag ändra tillbaka spjället till 8 och pilla lite till för att få fördelningen bättre?
- Är ventilationen fel konstruerad tex man räknade på 63l/s men byggde inte för att uppfylla min kravet?
- Är det fel på Franke fläkten?
- Är det fel på takfläkten?

Så mycket arbete och ändå bristfällig ventilation även om 46.4 l/s är bättre än 21 l/s som det har varit i år.:mad:
 
J janerik12 skrev:
@thellberg nu har jag mät i flera timmar och följt din metod:sleep:

Efter 9 mätningar ser mina värde ut så här:

badrum (15): 0.71
toalett (12): 0.77
tvätt/tork (12): 0.72
grovkök dusch (12): 0.67
kök (12): 0.82

Inte riktigt framme vid jämn luftfördelning.

Det större problemet är totalflödet. Enligt önskade värde i parentes ovan vill jag ha 63 l/s.
Jag har bara 46.4 l/s enligt nionde mätningen.
Detta är med köksfläkt spänningen justerat till max dvs 145V-180V.
OBS spjället är i läge 8 eftersom vid den fjärde mätningen var kvoten i köket högst och jag fick minska den.


Bara för att testa om det gjorde någon märkbar skillnad öppnade jag spjället till 12 och fick följande:

badrum (15): 0.71
toalett (12): 0.77
tvätt/tork (12): 0.69
grovkök dusch (12): 0.66
kök (12): 1.06

Totalflödet ökade marginellt till 48.6 l/s.
Luftfördelningen blir förstås sämre och jag gjorde inga andra ändringar utom att öppna spjället från 8 till 12.

Nu vet jag inte hur jag skall fortsätta. Eftersom fläkten i grundläge är nu maxad vet jag inte ir jag skall komma i närheten av 60 l/s.

Frågorna jag ställer mig:

- Skall jag ändra tillbaka spjället till 8 och pilla lite till för att få fördelningen bättre?
- Är ventilationen fel konstruerad tex man räknade på 63l/s men byggde inte för att uppfylla min kravet?
- Är det fel på Franke fläkten?
- Är det fel på takfläkten?

Så mycket arbete och ändå bristfällig ventilation även om 46.4 l/s är bättre än 21 l/s som det har varit i år.:mad:
Bra kämpat!

Ligger du +- 1l/s så är det inte hela världen.
Det man kan känna till är att det finns ett mätfel på upp till 10% även om man är van. Både mätfel i instrument och utförande påverkar.

Med det sagt så har du, förutsatt att systemet är rent och tätt en för liten takfläkt.

Har du tittat på fläkthjulet så det inte är väldigt smutsigt?
Finns det någon beteckning på fläkten?
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
T thellberg skrev:
Bra kämpat!

Med det sagt så har du, förutsatt att systemet är rent och tätt en för liten takfläkt.

Har du tittat på fläkthjulet så det inte är väldigt smutsigt?
Finns det någon beteckning på fläkten?
Tack ;)

Ventilationen och takfläkten gjordes rent 2015.

I ett tidigare inlägg i denna tråden fick jag råd av @Josth om att kolla takfläkten och då såg jag enbart:

husqvarna 3209240-09 220V 110W
 
J
Jag fick sänka spänningen till 130-145V eftersom det högsta läget låter för mycket :(

Gjorde några sista mätningar (totalt 13 :surprised:) för att försöka fördela luften bättre.

Slutresultaten:

badrum (15): 0.69
toalett (12): 0.65
tvätt/tork (12): 0.64
grovkök dusch (12): 0.61
kök (12): 0.70

Totalt grundflöde: 41.5 l/s (130-145V)

Mycket arbete men inte resultatet som jag hade hoppats på dvs att ventilationen uppfyllde min kravet på 63 l/s.

Det är väl bara att acceptera och vara glad att luften är nästan jämt fördelad och flödet är nästan fördubblat,
 
Du kanske skall fundera på att se över ventilationssystemet som första åtgärd! Om du installerar ett FTX aggregat och gör huset tätt kan du få ett väldigt bra inomhusklimat och även spara en hel del på elräkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.