10 572 läst · 87 svar
11k läst
87 svar
Få koll på mitt värmesystem i villa (vattenburen värme, el panna, shuntautomatik)
Lyssna först utan att öppna kåpan. Sedan kan man försiktigt öppna kåpan men fläkten kan sitta monterad i locket så hela fläkten ändrar lutning och kullagren kommer i ett annat läge än normalt och kan låta annorlunda av bara det.
@Josth då har jag varit uppe o klättrat.
Lyssnade på fläkten i alla lägen: liten punkt, stor punkt och läge 3.
Också när säkringen togs ur.
Hör inget konstigt.
Fläkten ökar i hastighet när ändring i köket görs.
Det ända jag såg var: husqvarna 3209240-09 220V 110W
Hittar inte vilken utsugsförmåga den har.
Hade tyvärr ingen säkerhetslina vilket gjorde det svårt att använda båda händer.
Kunde inte hitta var kondensatorn satt
Nu har googlat model numret och ser denna tråden som visar var kondensatorn och resten av elektroniken sitter.
Om fläkten ökar betyder det att kondensatorn är OK eller skulle jag behöva titta vad den heter och vilka specifikationer den har?
Lyssnade på fläkten i alla lägen: liten punkt, stor punkt och läge 3.
Också när säkringen togs ur.
Hör inget konstigt.
Fläkten ökar i hastighet när ändring i köket görs.
Det ända jag såg var: husqvarna 3209240-09 220V 110W
Hittar inte vilken utsugsförmåga den har.
Hade tyvärr ingen säkerhetslina vilket gjorde det svårt att använda båda händer.
Kunde inte hitta var kondensatorn satt
Nu har googlat model numret och ser denna tråden som visar var kondensatorn och resten av elektroniken sitter.
Om fläkten ökar betyder det att kondensatorn är OK eller skulle jag behöva titta vad den heter och vilka specifikationer den har?
Bra att fläkten blivit undersökt och vi vet vilken modell och effekt det är! Om det märktes att det var god fart på den på "liten punkt" och att den sedan också snabbt ökade farten på de andra lägena så verkar den fungera som den ska. Fint med länken till bilderna. Kondensatorn är märkt >400V och är på 3 µF vilket är bra då det ger ett gott moment/kraft för en 110 W fläkt. Nere i köksfläkten var lägena stiftade på 100 V resp 130 V om jag läste manualen rätt och det kan vara i minsta laget för huset men det beror bl.a. på ventilationskanalernas längd och dimension. Det bästa är att hyra det där mätverktyget och mäta upp luftflödena och stifta om till högre spänning för fläkten om det skulle behövas.
Det är helt rimligt att anta att det är samma spec på kondensator när modellen och effekten är exakt densamma på bilderna.
Det jag mer tänker på är de ganska låga spänningarna på Franke fläkttransformator. Effekten förhåller sig till spänningen i kvadrat. Minskar man spänningen till hälften från 230 V till 115 V så sjunker effekten till en fjärdedel. Då har man en fläkt på runt 28 W istället för 110 W.
Det jag mer tänker på är de ganska låga spänningarna på Franke fläkttransformator. Effekten förhåller sig till spänningen i kvadrat. Minskar man spänningen till hälften från 230 V till 115 V så sjunker effekten till en fjärdedel. Då har man en fläkt på runt 28 W istället för 110 W.
Jag förstår. Då kan jag kryssa bort min takfläkt från listan och veta att hårdvara är ok. Det som du säger handlar om hur köksfläkten är inställd och även hur öppna tillluftsventilerna och ventildonen är. Med andra ord om ventilation är korrekt justerad för att rätt luftflöde skall erhållas.
Jag hoppas kunna byta tätningslister på samtliga ytterdörrar innan veckan är slut och efter det hyra luftflöde mätverktyg.
Kanske får starta en ny tråd för att gå genom mät processen innan jag får hem utrustningen bara för att veta att jag gör rätt.
Jag hoppas kunna byta tätningslister på samtliga ytterdörrar innan veckan är slut och efter det hyra luftflöde mätverktyg.
Kanske får starta en ny tråd för att gå genom mät processen innan jag får hem utrustningen bara för att veta att jag gör rätt.
Redigerat:
Liten uppdatering. Nu har jag äntligen gjort en luftflödesmätning och resultatet visar tydligt att ventilationen inte fungerar som den skall.
Totalflödet är ca 25 l/s. Bara köksfläkten i grundläge är 2.22 l/s (8 m3/h). Det skall vara ca 15 l/s vad jag har läst.
Jag har skruvat av underplåten för att komma åt elektroniken och spjället.
Enligt manualen sidan 6 fig. 7 är spjället i läge under 2.
Det verkar finnas två inställningar man kan göra med fläkten:
- ändring av spänning i transformatorn (fig. 6)
- grundflöde (fig. 7)
Jag är osäker på hur jag skall öka grundflödet. In
Skall jag ändra spjället till typ läge 6 och göra en ny mätning?
Eller skall jag göra en ändring av spänningen?
Totalflödet är ca 25 l/s. Bara köksfläkten i grundläge är 2.22 l/s (8 m3/h). Det skall vara ca 15 l/s vad jag har läst.
- grundflöde (fig. 7)
FörJ janerik12 skrev:Liten uppdatering. Nu har jag äntligen gjort en luftflödesmätning och resultatet visar tydligt att ventilationen inte fungerar som den skall.
- grundflöde (fig. 7)
Du ligger ju lite lågt med flödet generellt,J janerik12 skrev:Liten uppdatering. Nu har jag äntligen gjort en luftflödesmätning och resultatet visar tydligt att ventilationen inte fungerar som den skall.
- grundflöde (fig. 7)
Du får göra en injustering av flödena enl. Proportionalitetsmetoden.
För att öppna resp stänga spjället i köksfläkten så skjuter du en plastbricka för att öka/minska öppningen. ( det brukar sitta ganska hårt)
När du har rätt förhållande mellan donen kan du varva om takfläkten m.h.a trafon.
Lycka till!
@thellberg kan du förklarar lite mer.T thellberg skrev:
Om jag ändrar spjället kommer väl luftflödet till köksfläkten att ändras men luftflödet i övriga don förblir oförändrad är det korrekt?
Därför måste jag ändra spänning i transformatorn för att takfläkten skall snurra fortare och därmed öka luftflödet i övrig don?
Om du öppnar spjället i köket till t.ex. 6 kommer luftflödet i de andra frånluftsdonen att minska en del. Om det t.ex. ska vara 15 l/s i köket och 10 l/s i badrummet kanske det blir 8 l/s i köket respektive 5,5 l/s i badrummet. Då måste man sedan öka spänningen till fläkten så luftflödet kommer upp 15 respektive 10 /s.
@Josth vilket skall jag börja med att justera spjället eller spänningen?
Om jag tittar på diagrammet i manualen för att få 15 l/s i köksfläkten skall spjället vara mellan läge 1 och 2.
Innebär det att spjället är korrekt inställt och det är enbart spänningen jag skall justera?
Om jag tittar på diagrammet i manualen för att få 15 l/s i köksfläkten skall spjället vara mellan läge 1 och 2.
Innebär det att spjället är korrekt inställt och det är enbart spänningen jag skall justera?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@Liteavvarje jag förstår inte