Du kanske skall fundera på att se över ventilationssystemet som första åtgärd! Om du installerar ett FTX aggregat och gör huset tätt kan du få ett väldigt bra inomhusklimat och även spara en hel del på elräkningen.
 
En grundfråga: Justering av frånluftsdonen påverkar väl inte styrkeförhållandet mellan takfläkt och köksfläkt?
Dvs köksfläkten kommer ändå trycka ut matos i frånluftsdonen?
Kontrollera med pappersark vid frånluftsdonen när köksfläkten är på steg 1 2 3.

På alliancefläkten kan man inte justera tak och köksfläkt oberoende av varandra. Den låga transformatorspänningen är grundventilation samt steg 1 köksfläkt. I steg 2 går båda fläktar på mellanspänningen. I steg 3 går båda på 230V.
Vid forcerad ventilation går takfläkten på 230V.

Satt alliancefläkten där när huset byggdes?

Sen är det ett rätt stort slöseri att pressa upp ventilationen i normflöde under vintern då det inte behövs för vare sig hus eller boende i de flesta fall.
 
J janerik12 skrev:
Jag fick sänka spänningen till 130-145V eftersom det högsta läget låter för mycket :(

Gjorde några sista mätningar (totalt 13 :surprised:) för att försöka fördela luften bättre.

Slutresultaten:

badrum (15): 0.69
toalett (12): 0.65
tvätt/tork (12): 0.64
grovkök dusch (12): 0.61
kök (12): 0.70

Totalt grundflöde: 41.5 l/s (130-145V)

Mycket arbete men inte resultatet som jag hade hoppats på dvs att ventilationen uppfyllde min kravet på 63 l/s.

Det är väl bara att acceptera och vara glad att luften är nästan jämt fördelad och flödet är nästan fördubblat,

Om du får ljudproblem med högre flöde så hjälper ju inte en ny fläkt förstås.
Förutsatt att det är ljud som alstras i donen p.g.a tryckfallet.

Har du koll på dimensioner i systemet?
Går det att få in en ljuddämpare på kanalen någonstans?
Vad för frånluftsdon sitter? Kan du ta en bild?
 
Sammanfattningsvis så låter det som om ditt hus är för tätt, när du gör dina luftflödesmätningar är då huset som normalt eller har du öppnat så att det är fri tillgång till luft i huset.
Är huset för tätt kan du aldrig få rätt flöde vid mätningarna.
Sen reagerar jag på att du har en framledningstemperatur på 29 grader, det är helt OK för golvvärme men verkar lite lågt för vattenburna element.
Du borde ha separat tempregulator för golvvärmen så att du kan ha högre framledningstemperatur till elementen.
 
J
martin43 martin43 skrev:
På alliancefläkten kan man inte justera tak och köksfläkt oberoende av varandra. Den låga transformatorspänningen är grundventilation samt steg 1 köksfläkt. I steg 2 går båda fläktar på mellanspänningen. I steg 3 går båda på 230V.
Vid forcerad ventilation går takfläkten på 230V.
Det låter konstigt. Spänningen just nu är inställd på 130-145V vilket betyder att:

- grundläge (liten prick): 130V
- forceratläge (stor prick): 145V

Vilken volt som gäller för steg 1,2 och 3 vet jag inte men steg 1 har absolut inte samma flöde som grundläget. Det kan man både höra och mäta att steg 1 har högre flöde.

martin43 martin43 skrev:
Satt alliancefläkten där när huset byggdes?
Kan inte svara på vad som satt då.

martin43 martin43 skrev:
Sen är det ett rätt stort slöseri att pressa upp ventilationen i normflöde under vintern då det inte behövs för vare sig hus eller boende i de flesta fall.
Jag finner det lite konstigt eftersom det inte finns något annat sätt att öka grundflödet i huset. Oavsett årstiden måste väl ventilationen uppfylla minimum kravet på totalflödet för att få bra inomhus miljö. Jag har inte läst någon rekommendation som säger annorlunda.
 
J
T thellberg skrev:
Om du får ljudproblem med högre flöde så hjälper ju inte en ny fläkt förstås.
Förutsatt att det är ljud som alstras i donen p.g.a tryckfallet.
När jag säger att det låter mer menar jag att man kan höra att det "sugs ut" mer luft i rummen där ventildonen och köksfläkten sitter. I övriga rum hör man inget.
Innan jag började justera ventilation hörde man inget men då stod luften nästan stilla.

Att det skall vara ljudlöst vet jag inte om det går och har ingen uppfattningen om vad som är accepterad ljudnivå för ventilationen i en villa :thinking:

T thellberg skrev:
Har du koll på dimensioner i systemet?
Ingen aning. Vet bara att ventildonen sitter i rör med 100mm i diameter.

T thellberg skrev:
Går det att få in en ljuddämpare på kanalen någonstans?
Vet inte.

T thellberg skrev:
Vad för frånluftsdon sitter? Kan du ta en bild?
Sitter såna här som jag köpte för att ersätta de gamla.
 
J
fotohasse fotohasse skrev:
Sammanfattningsvis så låter det som om ditt hus är för tätt, när du gör dina luftflödesmätningar är då huset som normalt eller har du öppnat så att det är fri tillgång till luft i huset.
Alla fönster och ytterdörrar är stängda.
Alla innerdörrar är öppna.
Alla friskluftsventiler är öppna.

fotohasse fotohasse skrev:
Sen reagerar jag på att du har en framledningstemperatur på 29 grader, det är helt OK för golvvärme men verkar lite lågt för vattenburna element.
Du borde ha separat tempregulator för golvvärmen så att du kan ha högre framledningstemperatur till elementen.
Framledningstemperaturen ändras förstås av utomhustemp. Just nu ligger den på 33 och inomhus temp är ca 21.
 
J janerik12 skrev:
När jag säger att det låter mer menar jag att man kan höra att det "sugs ut" mer luft i rummen där ventildonen och köksfläkten sitter. I övriga rum hör man inget.
Innan jag började justera ventilation hörde man inget men då stod luften nästan stilla.

Att det skall vara ljudlöst vet jag inte om det går och har ingen uppfattningen om vad som är accepterad ljudnivå för ventilationen i en villa :thinking:


Ingen aning. Vet bara att ventildonen sitter i rör med 100mm i diameter.


Vet inte.


Sitter såna här som jag köpte för att ersätta de gamla.

Tittade på diagrammet för donen, så länge de är någorlunda öppna så ska du iaf kunna ha 100 pa tryckfall utan att få ljudproblem.

Då är det med största sannolikhet fläktljud som tar sig ut i donen. Lösningen är då att försöka få dit en ljuddämpare direkt efter fläkten( med direkt efter menar jag innan första förgreningen.
Har du ett vindsutrymme där kanalerna går så är det en lätt operation.
Är det däremot inbyggt så behöver du såga upp för att komma åt kanalen.

Du pratade om en ritning, kan du bifoga den så är det lättare att ge tips.

Då kan du få rekommendation på eventuell uppgradering av takfläkten också
 
J
@thellberg Det låter rimligt att det är fläktljudet jag hör nära ventildonen.
Är det en sån här ljuddämpare du menar?

Ritningen jag talade om visade inte hur ventilationen ser ut utan bara vad det skall vara för luftflöde totalt och för varje don.
Jag skall se om jag kan hitta hur kanalerna är dragna men vad jag minns såg jag inget sist jag kollade.

Men det verkar som du lutar åt att takfläkten är för liten/svag och behöver bytas plus att ljuddämpning behövs eftersom spänningen också behöver vara på max (145-180V)?
 
J janerik12 skrev:
Det låter konstigt. Spänningen just nu är inställd på 130-145V vilket betyder att:

- grundläge (liten prick): 130V
- forceratläge (stor prick): 145V

Vilken volt som gäller för steg 1,2 och 3 vet jag inte men steg 1 har absolut inte samma flöde som grundläget. Det kan man både höra och mäta att steg 1 har högre flöde.

Jag finner det lite konstigt eftersom det inte finns något annat sätt att öka grundflödet i huset. Oavsett årstiden måste väl ventilationen uppfylla minimum kravet på totalflödet för att få bra inomhus miljö. Jag har inte läst någon rekommendation som säger annorlunda.
Jag kanske minns fel ang. steg 1 men min far har en likadan fläkt, dock vit, med samma trafo som vi mätte upp för några veckor sedan. Så vad menar du? Var är det högre flöde? I köket givetvis, men i övriga utrymmen? Dvs är du 100% att takfläkten går upp i varv på steg 1?
Och framförallt, har du gjort stekos-testet, dvs har du ALLTID undertryck vid alla frånluftsdon?

Vad jag menade med normventilation är att om man som jag har ca 200m2 och vi är två vuxna och ett barn innebär normventilation i form av frånluftsventilon enbart att om det är tio minusgrader ute drar det svinkallt vid luftintagen, luften inomhus blir extremt torr och värmeräkningen stiger rätt mycket. Är tio personer på besök behövs givetvis mer ventialtion osv. När vi reser bort över helgen är det ännu mer onödigt att elda för kråkorna.
 
J janerik12 skrev:
Alla fönster och ytterdörrar är stängda.
Alla innerdörrar är öppna.
Alla friskluftsventiler är öppna.
Vad jag menar är att ditt hus kanske är för tätt så att det inte finns luft att suga ut i den omfattning du önskar.
Du skrev ju att dörren sugs igen med en "poff" (eller vilket ord du använde) det indikerar ju att du har för lite tilluft och får ett för högt undertryck i huset.
Har någon tidigare kanske renoverat och "tätat" bort några ventiler.
 
Fick protokollet av far. Hans Franke Alliancefläkt med samma trafo är kopplad så här:
(I exemplet med transformatorn inkopplad på 80 resp. 145V).
Tabell som visar inställningar för en Franke Alliancefläkt med värden för Vred, Tak och Kök med olika forceringnivåer.
 
J janerik12 skrev:
@thellberg Det låter rimligt att det är fläktljudet jag hör nära ventildonen.
Är det en sån här ljuddämpare du menar?

Ritningen jag talade om visade inte hur ventilationen ser ut utan bara vad det skall vara för luftflöde totalt och för varje don.
Jag skall se om jag kan hitta hur kanalerna är dragna men vad jag minns såg jag inget sist jag kollade.

Men det verkar som du lutar åt att takfläkten är för liten/svag och behöver bytas plus att ljuddämpning behövs eftersom spänningen också behöver vara på max (145-180V)?

Nej, en kanalljuddämpare behöver du, t.ex en sån här https://www.luftbutiken.se/ljuddampare/480-ljuddampare-stl-125-60cm.html, du får mäta dimensionen på röret först.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.