Ja under en av 24 timmar, vad är du försöker säga?

För övrigt förstår jag inte varför man tecknar ett rörligt spotpris avtal om man ska hålla på att få panik varje gång priset stiger under högbelastnings tiderna...

Förstår folk inte hur det fungerar innan de tecknar rörligt avtal?
 
  • Gilla
jonjoh och 3 till
  • Laddar…
Fördelen är ju att msn kan påverka kostnaden genom att dra ner på konsumtionen då. Med ett vanligt rörligt får man ju betala för normal förbrukning under den timmen oavsett. Så de som har vanligt rörligt borde vara mer upprörda.
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Ja under en av 24 timmar, vad är du försöker säga?

För övrigt förstår jag inte varför man tecknar ett rörligt spotpris avtal om man ska hålla på att få panik varje gång priset stiger under högbelastnings tiderna...

Förstår folk inte hur det fungerar innan de tecknar rörligt avtal?
Ööhhh kanske för att priserna är på extrema nivåer… pga att två små extrema partier har haft veto rätt i vår energipolitik de senaste 10-15 åren!
Sluta rösta på C och MP så vi kan få en energipolitik som är fri från ideologiskt trams
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
harry73
N noone70 skrev:
Sluta rösta på C och MP så vi kan få en energipolitik som är fri från ideologiskt trams
Ideologisk trams hittar man hos M och hos SD är det ren och skär opportunism.
Mp och C ser att något behöver göras, och nej inte alla förslag är lika genomtänkt men på det stora hela driver de allt i rätt riktning
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Ideologisk trams hittar man hos M och hos SD är det ren och skär opportunism.
Mp och C ser att något behöver göras, och nej inte alla förslag är lika genomtänkt men på det stora hela driver de allt i rätt riktning
Inte så genomtänkta? De vill avveckla all kärnkraft samtidigt som alla ska börja köra elbil… :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
Riverground och 1 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Ja under en av 24 timmar, vad är du försöker säga?

För övrigt förstår jag inte varför man tecknar ett rörligt spotpris avtal om man ska hålla på att få panik varje gång priset stiger under högbelastnings tiderna...

Förstår folk inte hur det fungerar innan de tecknar rörligt avtal?
Jag har full koll på vad det kostar vilket inte alla har.
Att en timme närmar sig 3 kr är väl sin sak men under dom andra timmarna är det inte speciellt billigt heller med pris på över kronan plus alla avgifter!!!
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag har full koll på vad det kostar vilket inte alla har.
Att en timme närmar sig 3 kr är väl sin sak men under dom andra timmarna är det inte speciellt billigt heller med pris på över kronan plus alla avgifter!!!
Dessutom är det ju dyrt just dom timmarna man använder mest ström, ska man äta middag mitt i natten liksom?
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 2 till
  • Laddar…
harry73
N noone70 skrev:
Inte så genomtänkta? De vill avveckla all kärnkraft samtidigt som alla ska börja köra elbil… :rofl::crysmile:
Hur många kärnkraftverk planerades under 8 år av moderatstyre? De borde ju minst ha fått en reaktor halvfärdig, men nej de försökte inte ens.
Sanningen är att M inte vill tvinga företag att bygga olönsamma reaktorer, eller tvinga dom att hålla dom i drift. De vill inte heller lägga ut kostnader för det.
Men sålänge M kan säga att kärnkraft är lösningen på alla problem, kan de vara emot alla regeringsförslag. Så kärnkraft är bara ett ursäkt att inte göra något.
 
  • Gilla
te95mne och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hur många kärnkraftverk planerades under 8 år av moderatstyre? De borde ju minst ha fått en reaktor halvfärdig, men nej de försökte inte ens.
Sanningen är att M inte vill tvinga företag att bygga olönsamma reaktorer, eller tvinga dom att hålla dom i drift. De vill inte heller lägga ut kostnader för det.
Men sålänge M kan säga att kärnkraft är lösningen på alla problem, kan de vara emot alla regeringsförslag. Så kärnkraft är bara ett ursäkt att inte göra något.
Det beror på att Reinfeldt var beroende av MP och/eller C, Reinfeldt lät dem styra energipolitiken för att behålla makten.
Att det inte var lönsamt är förklarat tidigare i tråden.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Dessutom är det ju dyrt just dom timmarna man använder mest ström, ska man äta middag mitt i natten liksom?
Kall mat och ingen dammsugning var vad som rekommenderades i statsmedia i vintras...
Jag slår som vanligt ett slag för lokalodlad ved och egen biobränsleeldad uppvärmning, det påverkar kanske inte de extrema elpriserna på kort sikt men lättar trycket både på de klent dimensionerade transmissionsnäten och på privatekonomin.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
353 öre imorgon. Skönt att ha egen ved nu. Kan detta bli ett uppsving för pellets igen kanske?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hur många kärnkraftverk planerades under 8 år av moderatstyre? De borde ju minst ha fått en reaktor halvfärdig, men nej de försökte inte ens.
Sanningen är att M inte vill tvinga företag att bygga olönsamma reaktorer, eller tvinga dom att hålla dom i drift. De vill inte heller lägga ut kostnader för det.
Men sålänge M kan säga att kärnkraft är lösningen på alla problem, kan de vara emot alla regeringsförslag. Så kärnkraft är bara ett ursäkt att inte göra något.
Det är nog vi väljare som får ställa krav på fungerande baskraft, riksdagspartierna verkar ungefär lika handlingsförlamade i frågan oavsett politisk färg.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
353 öre imorgon. Skönt att ha egen ved nu. Kan detta bli ett uppsving för pellets igen kanske?
Det beror väl på om det blir en stadig nivå på den summan eller om snittpriset stannar på en låg nivå. Det är ju snittpriset som är av störst intresse.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beror väl på om det blir en stadig nivå på den summan eller om snittpriset stannar på en låg nivå. Det är ju snittpriset som är av störst intresse.
Och hur har då snittpriset varit fram till nu i år??
Om det är mer än dubbelt så dyrt nu jämfört med i vintras så är det inte bra iallafall!!!
 
A Argastesnickaren skrev:
Och hur har då snittpriset varit fram till nu i år??
Om det är mer än dubbelt så dyrt nu jämfört med i vintras så är det inte bra iallafall!!!
När det var som kallast i Januari och Februari var mitt snittpris på 55 öre. Senaste fakturan för augusti var snittpriset 88 öre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.