Om du exporterar el; importerar du priserna. Så fungerar en marknad. En mekanism vi gärna tar del av då det gynnar oss.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ifall alla överskottspengar från försäljningen kunde fonderas för att bygga en genIV breeder-reaktor, så vore jag nöjd.

Och ska man kunna köra en sådan lönsamt sen så är det kanske dessa elpriser som behövs. ;)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
ylven ylven skrev:
Före kl 8 var det över 300 euro per MWh, nu "endast" 299...
Det kommer att bli en mycket kännbar vinter i år...
Intressant är ju flödena runt sydöstra Östersjön. Litauen exportera starkt till Sverige, som i sin tur exporterar till både Polen, Tyskland och Danmark. Om det hade varit elbrist i SE4 så hade det väl inte funnits så mycket export.
Det är någonting på marknaden som jag inte har lyckats förstå. Man pumpar runt elen och alla tjänar mycket på det.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Intressant är ju flödena runt sydöstra Östersjön. Litauen exportera starkt till Sverige, som i sin tur exporterar till både Polen, Tyskland och Danmark. Om det hade varit elbrist i SE4 så hade det väl inte funnits så mycket export.
Det är någonting på marknaden som jag inte har lyckats förstå. Man pumpar runt elen och alla tjänar mycket på det.
om jag inte minns fel av vad de pratade om på radion så har de till stor del o göra att gaspriset stigit kraftigt i Europa eftersom Ryssland har sänkt exporten rejält på gas.
Detta tros vara för att påskynda att nordstream 2 skall tas i bruk fortare..
Sen hur väl de stämmer låter jag vara osagt..
Men vill minnas jag hörde något sånt
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
hsd
T Thomas_Blekinge skrev:
Intressant är ju flödena runt sydöstra Östersjön. Litauen exportera starkt till Sverige, som i sin tur exporterar till både Polen, Tyskland och Danmark. Om det hade varit elbrist i SE4 så hade det väl inte funnits så mycket export.
Det är någonting på marknaden som jag inte har lyckats förstå. Man pumpar runt elen och alla tjänar mycket på det.
Å konsumenten betalar kalaset :sweat:
 
Vet att folk här inne (jag med) är lite väl mycket domedagsprofeter ibland och så.. men hur fan kommer det bli i vinter egentligen? Börjar bli lite nojjig. Har laddat upp med mycket ved och gasolkamin just in case.. :crysmile:

Om vi får en sån här dag (från 2019-01-30) med nuvarande "setup". Går man i personlig konkurs då? Klarar vi oss under 5 kr per kWh eller kommer vi kunna hålla oss på nuvarande nivåer tror ni? Jag förbrukar typ 100 kWh/dygn när det är sådär kallt..mys!

Stacked area chart and pie chart showing energy production by source on January 30, 2019, with majority from hydro and nuclear power.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
hsd hsd skrev:
3 kakelugnar :rofl::rofl::rofl:
Vedspis! :D
 
P
T Thomas_Blekinge skrev:
Intressant är ju flödena runt sydöstra Östersjön. Litauen exportera starkt till Sverige, som i sin tur exporterar till både Polen, Tyskland och Danmark. Om det hade varit elbrist i SE4 så hade det väl inte funnits så mycket export.
Det är någonting på marknaden som jag inte har lyckats förstå. Man pumpar runt elen och alla tjänar mycket på det.
Elbristen finns väl snarare i de områden som Sverige exporterar till?

Fast brist är kanske fel ord. Efterfrågan är stor och priset har en reglerande funktion som gör att det inte blir brist.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
zarkov zarkov skrev:
Jo, man försökte. Dels lyfte regeringen på tankeförbudet
Det var regeringen Persson som avskaffade "tankeförbudslagen". "Tankeförbudslagen" förbjöd dock inte forskning och utveckling av kärnkraft till skillnad mot vad som ofta påstås.
och dels gav man Vattenfall i uppdrag att undersöka saken. Problemet är att ett efter alla år i träda så fanns (finns) inga föreskrifter om hur man skall bedöma en ansökan om att få bygga nytt och SSM ville inte heller ta fram några förrän man fått in en skarp ansökan. Vid regeringsskiftet 2018 åkte naturligtvis dessa planer i papperskorgen snabbare än kvickt.
Papperskorgen bör väl ha använts redan vid regeringsskiftet 2014?
 
berisen berisen skrev:
Vet att folk här inne (jag med) är lite väl mycket domedagsprofeter ibland och så.. men hur fan kommer det bli i vinter egentligen? Börjar bli lite nojjig. Har laddat upp med mycket ved och gasolkamin just in case.. :crysmile:

Om vi får en sån här dag (från 2019-01-30) med nuvarande "setup". Går man i personlig konkurs då? Klarar vi oss under 5 kr per kWh eller kommer vi kunna hålla oss på nuvarande nivåer tror ni? Jag förbrukar typ 100 kWh/dygn när det är sådär kallt..mys!

[bild]
Det beror ju på vilket elhandelsområde du bor i vilket pris du får.
I mitt elhandelsområde, 3, (Stockholm och Göteborg bland annat), kan man nu låsa på lite drygt 65 öre/kWh, vilket med skatt och elhandel blir ca 2 kr/kWh. Det är 200 kr per dag!
 
hsd
P pmd skrev:
Vedspis! :D
Det finns också :p
 
Nu är SVTs propaganda maskineri i full gång
Enligt Rapport är det höga priserna pga att det ”blåser för lite”
Enligt Aktuellt är det Putins fel.
Inte ett ord om att Tyskland har lagt ner en massa kärnkraft
 
  • Gilla
gone_fishing och 5 till
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Nu är SVTs propaganda maskineri i full gång
Enligt Rapport är det höga priserna pga att det ”blåser för lite”
Enligt Aktuellt är det Putins fel.
Inte ett ord om att Tyskland har lagt ner en massa kärnkraft
Eller att vattenkraftverken inte snurrar på sina håll...
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
P
N noone70 skrev:
Nu är SVTs propaganda maskineri i full gång
Enligt Rapport är det höga priserna pga att det ”blåser för lite”
Det löser sig nog av sig självt. Ska det inte bli blåsigare i Sverige med den globala uppvärmningen?
Enligt Aktuellt är det Putins fel.
Nu får de väl lägga manken till och bygga den där nya gasledningen!
Inte ett ord om att Tyskland har lagt ner en massa kärnkraft
Nä, nä. Felet är ju att Tyskland inte har byggt tillräckligt många vindkraftverk.
;)
 
  • Haha
noone70
  • Laddar…
A amoreex skrev:
om jag inte minns fel av vad de pratade om på radion så har de till stor del o göra att gaspriset stigit kraftigt i Europa
Ja, det är fascinerande hur många som plötsligt ser fossilgas som den stora räddaren. Det är ju en energikälla som bara är marginellt bättre än kol och olja. Men avskaffar man massa fossilfri baskraft samtidigt som man vill konsumera mer el så gör man.

Fler blickar borde vändas mot Frankrike om hur man säkrar sin eltillförsel utan exceptionellt goda naturliga förutsättningar som i Norge.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.