harry73
Det som händer senaste tiden är att Hollands gas börjar ta slut gasutvinningen skapar jordbävningar med stor skada för lokalbefolkningen. Så Holland som var en stor exporteras blir en importör. Dessutom är det ett snabbt sätt för länder med kolkraftverk att minska utsläppen genom att konvertera till gas.
Det är två faktorer som just nu ökar behovet av rysk gas.
Inte klimatets stora räddare men ett små steg på vägen.

Holland håller just nu på att avveckla gasanslutningar i bostadshus. För var matlagning och uppvärmning alltid gas, nu är elspis och fjärrvärme vanligt och även värmepumpar börjar komma.

Det är de riktiga steg, men än så länge finns gasbehovet kvar.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är fascinerande hur många som plötsligt ser fossilgas som den stora räddaren. Det är ju en energikälla som bara är marginellt bättre än kol och olja. Men avskaffar man massa fossilfri baskraft samtidigt som man vill konsumera mer el så gör man.

Fler blickar borde vändas mot Frankrike om hur man säkrar sin eltillförsel utan exceptionellt goda naturliga förutsättningar som i Norge.
Ännu lustigare är ju ryssarnas agerande. De reducerar gasen som påtryckningsmedel för att få igenom nord stream 2. Men! Varför ska vi i Europa göra oss ännu mer beroende av en sådan aktör som ständigt använder energin som ett vapen?

Vi borde ju göra oss mindre beroende av nord stream 1 och stoppa nord stream 2 projektet helt...

Frankrike har enormt mycket kärnkraft. I de kränkraftsprojekt som varit i Finnland och Uk har kostnaden blivit mycket hög. Vet inte om det finns moderna exempel på kärnkraftverk som byggts kostnadseffektivt.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
A
B BSOD skrev:
Ännu lustigare är ju ryssarnas agerande. De reducerar gasen som påtryckningsmedel för att få igenom nord stream 2. Men! Varför ska vi i Europa göra oss ännu mer beroende av en sådan aktör som ständigt använder energin som ett vapen?

Vi borde ju göra oss mindre beroende av nord stream 1 och stoppa nord stream 2 projektet helt...

Frankrike har enormt mycket kärnkraft. I de kränkraftsprojekt som varit i Finnland och Uk har kostnaden blivit mycket hög. Vet inte om det finns moderna exempel på kärnkraftverk som byggts kostnadseffektivt.
byggs det inte just i skrivande stund i USA kärnkraftverk? :thinking:
 
Varför är sverige beroende av gas för producera el. Vår bas är väl kärnkraft?
 
Det är vi inte. Men vi påverkas rejält av elpriset i Tyskland.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är fascinerande hur många som plötsligt ser fossilgas som den stora räddaren. Det är ju en energikälla som bara är marginellt bättre än kol och olja. Men avskaffar man massa fossilfri baskraft samtidigt som man vill konsumera mer el så gör man.

Fler blickar borde vändas mot Frankrike om hur man säkrar sin eltillförsel utan exceptionellt goda naturliga förutsättningar som i Norge.
Om jag får bli lite självisk så får marknaderna med stort energiunderskott titta precis vart de vill, vi har redan ett överskott och om vi inte hade haft exportmöjligheten så hade elpriserna varit rimliga här.

Som det är nu är jag inte sugen på att bygga ut någon elproduktion öht här, varför ska vi hålla infrastruktur här för att försörja andra länder, det kan de bygga där hemma själv.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Precis. Betala för att få det sämre känns ju inte lockande :D
 
D djac skrev:
Om jag får bli lite självisk så får marknaderna med stort energiunderskott titta precis vart de vill, vi har redan ett överskott och om vi inte hade haft exportmöjligheten så hade elpriserna varit rimliga här.

Som det är nu är jag inte sugen på att bygga ut någon elproduktion öht här, varför ska vi hålla infrastruktur här för att försörja andra länder, det kan de bygga där hemma själv.
Jag tänker att vi ska se till att få majoritet att bygga ny modern baskraft med syfte att exportera och tjäna pengar.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Jag tänker att vi ska se till att få majoritet att bygga ny modern baskraft med syfte att exportera och tjäna pengar.
Nej, det intresserar mig inte, all elproduktion har konsekvenser och de är jag inte intresserad av att ta för Tyskland, de kan ta dessa, investeringarna och finansiella riskerna själv.

Att däremot använda vår el för att förädla varor, på det sättet skapa arbete och exportinkomster kan vara av intresse.
 
D djac skrev:
Om jag får bli lite självisk så får marknaderna med stort energiunderskott titta precis vart de vill, vi har redan ett överskott och om vi inte hade haft exportmöjligheten så hade elpriserna varit rimliga här.

Som det är nu är jag inte sugen på att bygga ut någon elproduktion öht här, varför ska vi hålla infrastruktur här för att försörja andra länder, det kan de bygga där hemma själv.
Konsekvensen av detta tänk vore att kapa alla kablar till kontinenten om dom bara gör att elpriset blir högre i Sverige.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Konsekvensen av detta tänk vore att kapa alla kablar till kontinenten om dom bara gör att elpriset blir högre i Sverige.
Sladden kan ju ligga där men politiken kan reglera vad som går i den, att bli en bakgård för att producera el till tysk industri tycker inte jag är intressant. Speciellt om det är tyska bolag som producerar den i Sverige och merparten av vinster och arbetstillfällen centreras till tex Tyskland.

Vi ser ju redan nu när det ska investeras i Öresund, genast står bolagen med utsträckt hand och ska ha skattepengar till investeringen, sen går elen och vinsterna till Tyskland, -nej tack!

Vi står med både notan, riskerna, miljöbelastningen och ovanpå detta ett förhöjt elpris.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Sladden kan ju ligga där men politiken kan reglera vad som går i den
Så länge som vi är med i EU kan inte svenska politiker hindra export inom unionen. Möjligen kan man fortsätta göra bygglovsprocesserna så komplicerade att ingen försöker anlägga elkablar till/från Sverige, det synes ju iaf. funka inom landet.
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ännu lustigare är ju ryssarnas agerande. De reducerar gasen som påtryckningsmedel för att få igenom nord stream 2.
Ja, om det nu är det de gör. Det finns även säkerhetspolitiska analytiker som misstänker att Ryssland faktiskt inte har större exportkapacitet än vad som utnyttjas.

För egen del har jag ingen kunskap i sakfrågan, men skulle inte vara jätteförvånad om det är sant samtidigt som Putin lyckas använda det som ett påtryckningsmedel.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så länge som vi är med i EU kan inte svenska politiker hindra export inom unionen. Möjligen kan man fortsätta göra bygglovsprocesserna så komplicerade att ingen försöker anlägga elkablar till/från Sverige, det synes ju iaf. funka inom landet.
Det är ju en komplikation, håller med, men de flesta andra länder verkar ta lätt på EU-reglerna.
 
D djac skrev:
Om jag får bli lite självisk så får marknaderna med stort energiunderskott titta precis vart de vill, vi har redan ett överskott och om vi inte hade haft exportmöjligheten så hade elpriserna varit rimliga här.

Som det är nu är jag inte sugen på att bygga ut någon elproduktion öht här, varför ska vi hålla infrastruktur här för att försörja andra länder, det kan de bygga där hemma själv.
Så länge det satsas på vindkraft eller annan intermittent kraft behövs utbyte över stora avstånd. Det är inte så ovanligt med vindstilla i norra europa medan det blåser i södra (och vice versa). Alternativet hade varit att bara hålla produktionen inom landet och täcka upp varje ny installerad kWh vindkraft med lika mycket gas/olja för de tillfällen det inte blåser.

På lite längre sikt kommer vi få stort energiunderskott i Sverige också, och vi verkar inte ha nån plan för hur det ska lösas än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.